کد خبر: ۴۱۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
رئیسی:

موضع مشترک ما با کشورهای آمریکای لاتین روحیه مقابله با نظام سلطه است

رئیس جمهور بامداد دوشنبه در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در آمریکای لاتین شد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر, رئیس جمهور در سومین سفر خارجی خود در سال ۱۴۰۲ بامداد دوشنبه به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو، در رأس یک هیأت عالی‌رتبه عازم آمریکای لاتین شد.

آیت‌الله رئیسی گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهور محترم کشور دوست ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود. همچنانکه اطلاع دارید امروز کشورهای قابل توجهی در آمریکای لاتین هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند.

رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه این ارتباط بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مستقل در آمریکای لاتین راهبردی است، افزود: موضع مشترک ما و این سه کشور ایستادگی در مقابل نظام سلطه و یکجانبه‌گرایی است.

آیت‌الله رئیسی با بیان این که ارتباطات خوبی سال‌های اخیر بین ما و این کشورها برقرار شده است، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های ارتباط بین ما و این کشورها علاوه بر حوزه سیاسی، همکاری و مناسبات اقتصادی است. ارتباط خوبی بین ما و این کشورها در حوزه‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد. ما در حوزه انرژی با این کشورها ارتباط داشته و داریم.

رئیس قوه مجریه کشورمان تصریح کرد: در این دو سال همکاری ما با این کشورها توسعه پیدا کرده است. ما در حوزه صنعتی و کشاورزی، علمی، فناوری و پزشکی و درمانی با این کشورها ارتباط و همکاری داریم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: از جمله همکاری‌های خوبی که در این سال‌ها برقرار شده است و همچنان ادامه دارد، صدور نیروی فنی-مهندسی جمهوری اسلامی است که این کشورها همواره نسبت به نیروهای فنی-مهندسی ما اظهار تمایل کرده‌اند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه آمریکا لاتین ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، تاکید کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی و مردم عزیزمان ظرفیت‌های بسیاری خوبی در جمهوری اسلامی داریم. تبادل این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهت توسعه همکاری‌های بین ما و کشورهای همسو و منطقه آمریکای لاتین نقش بسیار بسزایی داشته باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: این ارتباط حتماً علاوه بر ارتباطات دوجانبه، ارتباطات بین‌المللی را هم در بر دارد. همکاری‌ها بین‌المللی خوبی بین ما و این کشورها (کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه) و اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آمریکای لاتین برقرار است حتماً این سفر می‌تواند نقطه عطفی در جهت ارتقای سطح روابط بین ما و کشورهای آمریکای لاتین باشد.

آیت‌الله رئیسی در پایان یادآوری کرد: سفرهایی زیادی از مقامات ارشد و دولتمردان و صاحبان سرمایه از این کشورها بویژه قریب به ۲ سالی که دولت سیزدهم فعال بوده است؛ به جمهوری اسلامی انجام شده است. ما امیدواریم که این سفرها و تفاهم‌نامه‌هایی که بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها به امضا خواهد رسید یک گام مؤثری در جهت ارتقای روابط و توسعه‌ی همکاری‌ها بین ما و این کشورها باشد.
نظرات بینندگان