کد خبر: ۴۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
قاسمی جامی:
حسین قاسمی جامی کارگردان سینما گفت: کاهلی برخی مدیران باعث شده تا مباحثی مانند غرور ملی، وطن پرستی و... در سینما نادیده گرفته شود!


به گزارش قلم نیوز و به نقل از سینماپرس، کارگردان فیلم های سینمایی «پی ۲۲» و «چشم شیشه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما وقتی از وطن پرستی صحبت می کنیم این وطن پرستی باید در کارکردمان نیز دیده شود! ما نباید موضوعات و اشخاص را طبقه بندی کنیم و به برخی مسائل بپردازیم و برخی مسائل دیگر را نادیده بگیریم؛ مقوله ای مانند آزادسازی خرمشهر مسأله ای نیست که بتوان به آسانی از کنار آن عبور کرد، این یک غرور ملی و یک فتح الفتوح و دستاورد بزرگ است که سینما و تلویزیون باید همواره به آن بپردازند. نسلی که در دفاع مقدس حضور داشتند و رشادت های بسیار برای حفظ کشور انجام دادند باید توسط تولیدات فرهنگی و هنری به نسل امروز شناسانده شوند. نسل امروز باید رخدادهای تاریخی کشورمان را به درستی بشناسد و با آن ها درگیر و عجین شود و این اتفاق رخ نمی دهد مگر آنکه تمامی مدیران فرهنگی و سازمان ها و نهادهای مختلف دست در دست هم دهند و دغدغه مندانه به این موضوع ورود کنند.

این سینماگر با انتقاد از برخی افراد که می خواهند دوران دفاع مقدس را در سینما و سایر حوزه های فرهنگی و هنری کمرنگ جلوه دهند اظهار داشت: برخی افراد می گویند دفاع مقدس دوره ای بود و تمام شد و رفت و الآن با عراقی ها دوست و برادر هستیم و نباید مسائل گذشته را در قالب فیلم و سریال پیش بکشیم! اما این یک اشتباه بزرگ و نادیده گرفتن رشادت شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

قاسمی جامی در بخش دیگری از این گفتگو به فشارها بر روی فیلمسازان ارزشی اشاره کرد و با بیان اینکه برخی فیلمسازان از ترس آنکه مبادا متهم به گرفتن رانت دولتی و... شوند از تولید در حوزه دفاع مقدس شانه خالی می کنند متذکر شد: وقتی شرایط به گونه ای نیست که تهیه کننده بخش خصوصی برای تولید فیلم های دفاع مقدسی وارد میدان شود این وظیفه دولت است که از این نوع آثار حمایت کند. توصیه بنده به همکاران فیلمسازم این است که از این حرف ها بیم و هراس نداشته باشند و کار خودشان را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برسانند.

وی سپس پیشنهادی مبنی بر تأسیس صندوق ملی رشد و توسعه سینمای دفاع مقدس را ارائه و در این راستا تأکید کرد: این صندوق باید بر اساس استانداردهای از پیش مشخص شده و بدون گعده و رفیق بازی مبادرت به حمایت از همه فیلمسازان دغدغه مند در حوزه سینمای استراتژیک و دفاع مقدس کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «زمزمه بودا» و «آزادی سرخ» تصریح کرد: گعده بازی در بافت و سیستم سینمای ما عجین شده است و همین باعث شده تا بسیاری از سینماگران دغدغه مند برای تولید آثار ارزشی سال ها نتوانند اثری در این زمینه تولید کنند. این اتفاق باعث بسته شدن فضا، تنگ و متروکه شدن سینمای این حوزه شده است.

قاسمی جامی خاطرنشان کرد: متأسفانه تمامی دستگاه های فرهنگی دچار چنین آفتی هستند! از اوج گرفته تا افق و از حوزه هنری تا سازمان سینمایی و فارابی و... تنها از برخی افراد خاص حمایت می کنند و نوعی نابراری در خصوص نحوه حمایت از سینماگران در این نهادها دیده می شود. به عنوان نمونه اگر بنده الآن بروم فارابی یا اوج می بینم یک سد جلوی رویم است.

وی در پایان این گفتگو افزود: توجه به دفاع مقدس مورد تأکید حضرت آقا است اما متأسفانه گویا برخی مدیران این تأکید ویژه رهبری را فراموش کرده اند؛ بنده یک پرسش دارم و آن است که چرا نباید سینمای ما یک اثر دفاع مقدسی ناب و درخشان داشته باشد که بتوانیم آن را در سطح بین الملل ارائه دهیم که در دنیا دیده شود و مورد توجه قرار بگیرد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: