کد خبر: ۳۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۲ تير ۱۴۰۱
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد می خواهد ضمن جلوگیری از ادامه نقض های صورت گرفته و پاسخگو نمودن عوامل آن در رابطه با حمید نوری، هرچه سریع تر وی را آزاد و به جبران خسارات معنوی و مادی وارده به ایشان مبادرت کند.

علی نیکزاد در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دهه ولایت را محضر مقام معظم رهبری و ملت عظیم الشان ایران اسلامی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تبریک و تهنیت عرض می کنم.

وی در ادامه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نگرانی عمیق خود را از نقض های فاحش حقوق بشر علیه آقای حمید نوری تبعه جمهوری اسلامی ایران توسط دولت پادشاهی سوئد اعلام می دارد. دادستان سوئد بدون انجام تحقیقات جامع حکم دستگیری و بازداشت نوری را صادر نمود و مبنای این درخواست صرفا اظهارات و خاطرات واهی چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود. از این رو اصل بر برائت و حق بر آزادی رفت و آمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض گردید.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت سوئد نه به مسئولیت خود تحت کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی برای اطلاع این بازداشت به سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم عمل کرد و نه مراتب را به اطلاع خانواده اش رسانید. در طول مدت حدود دو سال پس از بازداشت علیرغم اینکه خانواده این تبعه ایرانی دو بار نیز به آن کشور سفر کرده بودند اما مقامات آن کشور به آنها اجازه ملاقات ندادند.

نیکزاد افزود: مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد می خواهد ضمن جلوگیری از ادامه نقض های صورت گرفته و پاسخگو نمودن عوامل آن، هرچه سریع تر وی را آزاد و به جبران خسارات معنوی و مادی وارده به ایشان مبادرت نمایند. همچنین از قوه قضائیه و وزارت امور خارجه می خواهیم تا تمامی ظرفیت لازم را برای آزادی و پاسخگو نمودن دولت سوئد به کار گیرند و اقدامات لازم و مناسب را نیز برای اجرای عدالت اتخاذ نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: