کد خبر: ۳۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه اداره وزارتخانه بزرگی مثل کار به فردی با تجربه و توانمند نیاز دارد، از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی خواست در انتخاب وزیر کار به رئیس جمهوری پیشنهاد دهند.

ولی الله صالحی  با اشاره به انتصاب سرپرست وزارت کار درباره اولویتهای قابل پیگیری در این وزارتخانه از سوی وی، گفت: وزارت کار وزارتخانه بزرگی است که هم رویکرد اجتماعی دارد و خیل جمعیت کشور به آن وابسته اند و هم یک وزارتخانه سیاسی و اقتصادی است و سازمانی به نام تامین اجتماعی به آن متصل است که خودش معادل چند وزارتخانه است؛ بنابر این کسی که وارد این وزارتخانه می‌شود باید طرح و برنامه و دانش و تجربه لازم از بخشهای تعاون، رفاه، تامین اجتماعی و حوزه روابط کار داشته باشد و نیروها را در ساختار این وزارتخانه به گونه ای بچیند که تحول ایجاد کند.

وی ادامه داد: معتقدم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اداره به نیروی توانمند نیاز دارد و ارجح این است که از بدنه وزارتخانه و درون ساختار انتخاب  شود که از مسایل مربوط به حوزه روابط کار و ارتباط بین کارگر و کارفرما و مسایل و مطالبات بازنشستگان مطلع باشد.

صالحی تصریح کرد: فردی که سالها در یک بخش کار کرده و تجربه اندوخته و از یک نیروی ساده به نیمه ماهر و سپس ماهر تبدیل شده است، آمادگی پذیرفتن مسئولیت را دارد ولی می‌بینیم که در انتخاب افراد تنها به سرفصلها و رزومه توجه می شود؛ در حالی که باید شایستگی و تجربه افراد مدنظر قرارگیرد و از ظرفیت‌های درون سازمان استفاده شود.

به اعتقاد این کارشناس حوزه کار، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی باید در انتخاب وزیر به رئیس جمهور کمک کنند و پیشنهاد دهند.

وی درعین حال به برخی از اقدامات عبدالملکی - وزیر سابق کار - اشاره کرد و گفت: ایشان علیرغم جوان بودن توانست در مدت ۱۰ ماه اقدامات موثری انجام دهد و برای اولین بار جلسات شورای عالی کار را به شکل ماهانه تشکیل داد که بازخورد خوبی از سوی تشکلهای کارگری و کارفرمایی داشت.

صالحی افزود: تعیین دستمزد کارگران زودتر از موعد و پیش از پایان سال و تصویب افزایش ۵۷ درصدی حداقل مزد بدون اعمال دخالت وزارت کار و دولت و با مذاکره کارفرمایان و کارگران از دیگر اقدامات مثبتی بود که انجام شد، ولی در ساختار وزارت کار، کارها به شدت پیچیده است و لازمه اش این بود که همه برای تحقق برنامه‌ها کمک کنند ولی فضای مورد نظر ایجاد نشد و اتاق‌های فکر و مشاوره‌های تخصصی به وجود نیامد.

این کارشناس حوزه کار در پایان تصریح کرد: در حوزه مباحثی مثل هدفمندی یارانه‌ها، رابطه کارگر و کارفرما، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی،‌ روابط بین‌الملل،‌ رفاه اجتماعی، تعاونی‌ها، نظام بیمه گری و تامین اجتماعی و مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار به یک فرد توانمند نیاز داریم؛ لذا فردی که برای اداره وزارتخانه انتخاب می شود باید پیچ و خم‌های آن را به خوبی بشناسد تا بتواند تحول ایجاد کند. زمان ما کم است و فرصتی برای آزمون و خطای دوباره نداریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: