کد خبر: ۳۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سرقت‌های اینترنتی یا برداشت اینترنتی پول از حساب دیگران، گونه‌ای تقریبا نوظهور از سرقت‌ها هستند که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند و پلیس فتا به روش‌های مختلف تلاش کرده تا شهروندان را از خطر این نوع سرقت‌ها که عمدتا با ارسال پیامک از شماره شخصی و ترغیب به کلیک‌کردن بر روی لینکی اتفاق میوفتد آگاه کند.

پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) بارها در سلسله پیامک‌های اطلاع‌رسانی به شهروندان از آن‌ها خواسته بر روی لینک‌های جعلی که از شماره‌های شخصی و با نام نهادهایی هم‌چون قوه قضائیه، مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته، ‌ وزارت اطلاعات و سایر ادارات دولتی یا با نام دانلود اپلیکیشن ارسال می‌شوند کلیک نکنند زیرا این لینک‌ها عمدتا به قصد کلاهبرداری و خالی کردن حساب‌های شخصی شهروندان می‌باشند. نمونه‌ای از این پیامک‌های ارسال شده به این شرح است:

«هشدار: مجرمین با ارسال پیامک به نام ثنا قوه قضائیه، مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته، وزارت اطلاعات و سایر ادارات دولتی به همراه لینک از شماره های شخصی، به دنبال کلاهبرداری و خالی نمودن حساب شما هستند. لطفا کلیک نفرمایید».

«هشدار: پیامک حاوی لینک دانلود اپلیکیشن از شماره های شخصی، جعلی و به قصد سرقت از حساب شماست، به هیچ وجه کلیک نکنید».

«هشدار: کاربر گرامی؛ کلیک بر روی هرگونه لینک دریافتی از شماره‌های شخصی برابر با اعطای دسترسی کامل به مجرم و خالی شدن حساب شماست».

مجازات خالی کردن حساب‌های شخصی

ماده ۱۳ قانون «جرایم رایانه‌ای» در این خصوص می‌گوید: ـ هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مـال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یکصد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

وجود «یا» بین مجازات حبس و جریمه نقدی به این معناست که قاضی می‌تواند بین هر یک از این مجازات‌ها یکی را انتخاب کند. البته با توجه به نوع و شدت جرم، قاضی می‌تواند هر دوی این مجازات‌ها را اعمال کند.

ماده ۶۷ قانون «تجارت الکترونیکی» نیز هم‌چنین می‌گوید: هرکس در بستر مبادلات الکترونیکی، با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از «داده‌پیام» ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسائل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف «داده‌پیام»، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظائر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال ماخوذه محکوم می‌شود.
تبصره- شروع به این جرم نیز جرم محسوب و مجازات آن حداقل مجازات مقرّر در این ماده می‌باشد.

البته نوع دیگری از سرقت از حساب‌های بانکی نیز وجود دارد که این سرقت‌ها با دسترسی به کارت بانکی و مشخصات آن مثل رمز اول یا دوم اتفاق میوفتد که این از نوع سرقت‌های اینترنتی نیست بلکه سرقت تعزیری است که در این خصوص ماده ۶۵۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) می‌گوید: هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی - جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: