کد خبر: ۳۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کرونا در ایران تمام نشده است
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: حداقل در ۱۴ کشور جهان، مبتلایان به کرونا در هفته گذشته دو برابر شده و این یک هشدار است اما در ایران مبتلایان کرونا نسبت به هفته‌های گذشته کاهش یافته است اما نمی‌توان گفت که پاندمی کرونا در یک کشور(ایران) تمام شده و در کشورهای دیگر در حال افزایش است.

دکتر حمیدرضا جماعتی گفت: کاهش موارد کرونا در هفته گذشته در کشور، باعث خوشحالی است اما در برخی کشورها مانند هند، موارد ابتلا صعودی بوده که این برای ما هشدار دهنده است. پاندمی کرونا در ایران هنوز پایان نیافته چرا که متاثر از سایر کشورهای دنیا هستیم و هنوز در خیلی از کشورها، موارد ابتلا، بستری و فوت بیماران کرونایی وجود دارد بنابراین نمی‌توان گفت که پاندمی کرونا در یک کشور تمام شده و در کشورهای دیگر در حال افزایش است.  

روند نامطلوب واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ ساله‌ها

وی افزود: باتوجه به شرایط موجود، هنوز هم تاکید ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و تکمیل واکسیناسیون است. در کشور ما باید به صورت فعال و غیر فعال واکسیناسیون تکمیل شود. متاسفانه تاکنون فقط ۲۷ میلیون نفر نوبت سوم را تزریق کرده‌اند و روند واکسیناسیون در کودکان بویژه ۵ تا ۱۱ ساله‌ها نیز مطلوب نیست.  

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اضافه کرد: در نشست اخیر کمیته علمی تاکید شد که با توجه به شرایط موجود در هر شهرستان، یک مرکز سرپایی و یک بیمارستان به عنوان دیده‌بان برای ویزیت و بستری بیماران کووید۱۹ در نظر گرفته شود.

افزایش مبتلایان کرونا در سایر کشورها

جماعتی یادآور شد: حتما باید بررسی ژنتیکی و توالی یابی ویروس‌های در چرخش در جامعه به طور مستمر انجام شود تا اگر سویه جدیدی شناسایی شد، اقدامات لازم را در کشور انجام دهیم. در حال حاضر در چین و هند، موارد ابتلا و بستری افزایش یافته و باعث ایجاد لاک داون در شانگهای شده است و احتمال لاک داون پکن نیز وجود دارد بنابراین باید رعایت احتیاط‌های بهداشتی و بررسی‌های توالی یابی ویروس در چرخش در جامعه را داشته باشیم. 

وی اظهار کرد: اعضای کمیته علمی کشوری کرونا تاکید دارند که عملکرد کشور در طول بیش از دوسال گذشته در مدیریت این بیماری و نقاط ضعف و قوت نظام سلامت در موج های مختلف را بررسی و ارزیابی کرده تا نقاط ضعف و پروتکل‌ها با برنامه ریزی و اقدامات لازم به نقاط قوت تبدیل شود. 

احتمال بروز موج جدید کرونا با سرد شدن هوا/لزوم تولید واکسنهای چند ظرفیتی

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا  تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در فصول سرد سال ممکن است با یک یا دو موج بیماری کرونا روبرو باشیم بنابراین حتما نیاز است که علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، برای انجام واکسیناسیون مجدد گوش به زنگ باشیم. شرکت‌های واکسن ساز داخلی نیز باید بر اساس سویه‌های جدید واکسن‌های چند ظرفیتی تولید کنند تا اگر سویه‌های جدیدی غالب شد به افزایش ایمنی کمک کند.

جماعتی گفت: نیاز است برای تقویت واکسیناسیون، واکسن به صورت غیرفعال با کمک سازمان‌های مردم نهاد و جامعه پزشکی و هم به صورت فعال و در قالب طرح‌هایی مانند طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به صورت خانه به خانه تزریق شود. از طرفی پروتکل‌های جدید برای انجام تست تشخیصی کرونا توسط کمیته علمی کرونا تهیه می‌شود.

لامبوردی؛ سویه جدید شناسایی شده کرونا در ایتالیا

وی تاکید کرد: برخی سویه‌های جدید که تا کنون غالب نشده‌اند مانند لامبوردی در ایتالیا شناسایی شده که از زیرسویه‌های اُمیکرون است و تعداد کمی به این سویه مبتلا شده‌اند و نسبت به سویه‌های غالب، اهمیت چندانی ندارد. 

امکان تولید داروی پکسلووید در کشور

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: از ماه،های پیش در مورد داروی پکسلووید در کمیته علمی کرونا بررسی‌هایی انجام شد و در حال حاضر یکی دو شرکت داخلی، ماده اولیه این دارو را تهیه کرده و در حال ساخت این دارو هستند که به صورت کارآزمایی بالینی مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت مشاهده نتایج آن شاید به میزان زیاد در کشور تولید شود و در شرایط بحرانی در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

بنابر اعلام وبدا، جماعتی در پایان گفت: کمیته علمی کشوری کرونا متشکل از ۵۰ نفر از برترین و اساتید برجسته کشور است و بر اساس یافته‌ها و مطالعات خودشان و سایر کشورها، بحث‌های کارشناسی و علمی را مطرح می‌کنند. مصوبات این کمیته در خیلی از موارد، همزمان و گاهی پیش از سازمان‌ها و مجامع بین المللی است و در تصمیمات علمی، پیشرو هستیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: