کد خبر: ۳۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
چند وقتی است که دوباره شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو هستیم، کارشناسان مسائلی همچون افزایش نرخ ارز و عرضه نامناسب را دلایل اصلی آشفتگی بازار خودرو می‌دانند.
قیمت خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر در مدار افزایشی قرار گرفته و این بازار بی‌مشتری را بار دیگر با التهاب روبه‌رو کرده است. کارشناسان معتقدند که بخش قابل توجهی از افزایش قیمت خودرو بر اساس نوسان نرخ ارز صورت می‌گیرد، به همین دلیل در یک ماه گذشته بازار خودرو رشد قابل توجه‌ای را تجربه کرده است.

بر اساس گزارشی از تجارت‌‌نیوز، طی یک‌ ماه گذشته بهای پراید رشد ۱۷ میلیون تومانی قیمت را به ثبت رسانده و بهای کوئیک دنده‌ای ۱۵ میلیون تومان گران‌تر شده است.

همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو هم رشد ۳۲ میلیون تومانی قیمت را در یک ماه گذشته به ثبت رسانده است.

بر این اساس بهای پراید ۱۱۱ که یک ماه پیش حدود ۱۳۹ میلیون تومان بود هم اکنون به ۱۵۶ میلیون تومان رسیده است و بهای تیبا دیگر خودرویی که در بازار ایران جز ارزان‌قیمت‌ترین مدل‌های خودرو به شمار می‌آید، نیز با رشد ۲۴ میلیون تومانی قیمت از ۱۳۹ میلیون تومان به ۱۶۳ میلیون تومان رسیده است. همچنین بهای کوئیک دنده‌ای هم در یک ماه گذشته رشد ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و به ۱۷۳ میلیون تومان رسیده است. بهای ۲۰۶ تیپ دو هم از ۲۲۵ میلیون تومان در ماه گذشته در حال حاضر به ۲۵۷ میلیون تومان رسیده است.

افزایش قیمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درخصوص دلایل موثر در افزایش قیمت خودرو و چگونگی وضعیت قیمت‌ها در ماه‌های آتی به «ابتکار» می‌گوید: دلار در هفته‌های اخیر از کانال 23 هزار تومان به کانال 28 هزار تومان رسیده و مطابق آن قیمت خودروهای داخلی با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

بررسی قیمت‌ها در یک مقطع زمانی (چند ماه گذشته) نشان می‌داد که اگر دلار 4 درصد افزایش قیمت داشت خودرو 2 درصد گران می‌شد اما در یکی دو هفته اخیر اگر در بازار ارز 12 درصد افزایش داشتیم، خودرو حدود 15 درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کرد. به هرحال قیمت ارز روند صعودی را در پیش گرفته است و اگر این افزایش قیمت ادامه داشته باشد بدون شک افزایش قیمت خودرو نیز ادامه‌دار خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: خودروهای ارزان‌قیمت داخلی مثل پراید و تیبا همانند سکه طلا می‌مانند و چون کشور با تورم روبه‌رو است افراد برای حفظ ارزش پول خود ترجیح می‌دهند چنین خودروهایی را نگهداری کنند. لذا اگر این هیجاناتی که در بازار به وجود آمده و نگرانی که نسبت به آینده وجود دارد از بین نرود، افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آتی ادامه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: یک دلیل دیگری برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد که البته این دلیل آنچنان نمی‌تواند بازار را افزایشی کند اما به هرحال یک تنش کوچکی را به وجود می‌آورد و آنهم افزایش سفرها در پی تعطیلات است.

کاکایی می‌گوید: با وجود التهابات بازار خودرو همچنان راکد است و امیدوار هستیم دولت و تیم اقتصادی آن بتوانند آرامش را به بازارها مالی بازگردانند. اگر آرامش به سمت بازارها سوق داده‌ شود، قیمت خودرو نیز تا حدودی برمی‌گردد. اما اگر پیش‌بینی‌ها در خصوص افزایش نرخ دلار به واقعیت تبدیل شود بدون شک قیمت خودرو نیز افزایشی باقی خواهد ماند.

اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است؟

کاکایی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید در بازار خود هست یا خیر؟ می‌گوید: پاسخ به این پرسش، کار دشواری است. در چند ماه قبل صحبت از این بود که دلار به 20 هزار تومان می‌رسد، در چنین شرایطی نه خرید به صرفه می‌شد و نه فرش.

به همین دلیل بازارهای مالی قفل کرده بودند و رکود بر آنها حاکم شده بود اما اکنون چند نوع پیش‌بینی از وضعیت بازارهای مالی وجود دارد. از یک طرف دولت جدید از کنترل تورم و رونق اقتصادی می‌گوید که اگر این برنامه‌ها محقق شود قیمت ارز و به دنبال آن قیمت در بازارهای دیگر کاهشی خواهد شد، پس خرید در شرایط کنونی به ضرر خریدار خواهد بود.

از طرفی دیگر برخی‌ از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که ما طی سال حدود 60 درصد تورم خواهیم داشت، این درحالی است که تکلیف تحریم‌ها نیز مشخص نیست. در چنین شرایطی و با توجه به چشم‌انداز تورمی در 6 ماهه دوم سال اگر مصرف‌کننده واقعی خودرویی خریداری کند ضرر نکرده و زمان مناسبی را برای خرید انتخاب کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با اشاره به تصمیم افراد برای خرید خودرو به قصد سرمایه‌گذاری می گوید: اگر شخصی برای سرمایه‌گذاری تصمیم به خرید خودرو دارد، پاسخ به این پرسش که اکنون زمان مناسب برای خرید است یا خیر کمی سخت‌تر می‌شود، چراکه برای خرید به قصد سرمایه‌گذاری باید به سراغ بازارهای موازی رفت و وضعیت را در تمام بازارها بررسی کرد. بازارها در موقعیت‌های مختلف هم زمان با یکدیگر از خود واکنش نشان می‌دهند و برای اقدام به سرمایه‌گذاری باید تمامی جوانب در بازارهای مالی را مد نظر قرار داد.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: