کد خبر: ۳۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: در صورتی که سیاست‌های اقتصادی طالبان به همین صورتی باشد که امروز مسوولان آن گفته‌اند، ما می‌توانیم ارتباط خوبی هم با آن‌ها داشته باشیم.
قلم‌نیوز:آخرین رقم اعلام شده برای تجارت ایران با افغانستان رقمی نزدیک به سه میلیارد دلار است. حالا این کشور به عنوان یکی از پنج شریک بزرگ تجاری ایران به تسخیر طالبان درآمده و در حال حاضر ادامه روابط اقتصادی ایران و افغانستان در شرایط مبهمی قرار دارد؛ این در شرایطی است که به گفته حسین سلیمی، رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، باید منتظر بمانیم و ببینیم روابط ایران با دولت جدید و نیمه‌کاره افغانستان چگونه خواهد بود.

با این وجود، علاءالدین میرمحمد صادقی، نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان، به آینده روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور در دوران پساطالبان خوشبین است. او درباره چشم‌انداز روابط اقتصادی ایران و افغانستان در دوران پساطالبان می‌گوید: با وعده‌هایی که مسوولان طالبان داده‌اند، به نظرم شاید وضعیت بهتر شود، چراکه ایران نیز در آن‌جا قصد سوء ندارد، بلکه مایل است همسایه قدیمی خود در رفاه و آسایش قرار بگیرد. در عین حال، این کشور به برخی کالا نیاز دارد.

وی با بیان این‌که نیاز است اتاق ایران و افغانستان فعال شود، می‌افزاید: در صورتی که سیاست‌های اقتصادی طالبان به همین صورتی باشد که مسوولان آن گفته‌اند، ما می‌توانیم ارتباط خوبی هم با آن‌ها داشته باشیم.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح می‌کند: ۲۰ سال قبل من به عنوان مسوول اتاق ایران و افغانستان به کابل رفتم و اتاق را آن‌جا سروسامان دادیم. حتی همکاری‌های خوبی هم داشتیم تا آن اتاق فعال شود. نسبتا مدتی فعالیت‌هایی هم داشت که ارتباط بازرگانی بین بازرگانان ایران و افغانستان توسعه پیدا کند.

میرمحمدصادقی عنوان می‌کند: در رابطه با کشور افغانستان که همزبان ما هستند، برای این‌که آرامش داشته باشند، با توجه عاطفه‌ای که مردم ایران نسبت به افغانی‌ها دارند، امکان دارد رونقی به کسب‌وکار ایران و افغانستان ایجاد شود.

پیش‌بینی روابط تجاری ایران با افغانستان پساطالبان/ سرنوشت تجارت ۳ میلیارد دلاری چه می‌شود؟

وی متذکر می‌شود: به نظر من در صورتی که آرامش در افغانستان ایجاد شود، روابط اقتصادی و تجاری در آینده رو به بهبود خواهد رفت و امیدوارم مسوولان طالبان به آنچه که گفته‌اند، عمل کنند.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه با اشاره به این‌که پیش از این از طرف افغانی‌ها سرمایه‌گذاری در ایران خیلی خوشبین نیستم که مبالغ بزرگی صورت گیرد، می‌گوید: اگر آرامشی به وجود آید، برعکس ایرانی‌ها ممکن است تمایل داشته باشند در این کشور سرمایه‌گذاری داشته باشند و کالاهایی تولید کنند که هم در افغانستان و هم در ایران مورد استفاده قرار گیرد؛ البته این در صورتی است که امنیت در کشور افغانستان به طور صددرصد تامین شود و زمینه سرمایه‌گذاری در این کشور به وجود آید.

میرمحمدصادقی با اشاره به بلاتکلیفی دارایی سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان ایرانی در افغانستان، می‌گوید: سرمایه افغانی‌ها در ایران به طور قطع تضمین می‌شود و دولت ایران نیز قصد ندارد تجاوزی به هیچ کشوری به خصوص سرمایه کشورها داشته باشد و حتی حافظ منافع آنها خواهد بود.

وی می‌افزاید: اما وضعیت صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی در افغانستان، بستگی به سیاست‌هایی دارد که طالبان در این کشور اجرا خواهد کرد. به نفع طالبان است که با کشورهای همسایه و به خصوص با ایران تعامل داشته باشند و یقینا خود افغانی‌ها نیز از این موضوع استفاده خواهند کرد.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به امتیاز همزبانی مردم ایران و افغانستان، تصریح می‌کند: افغانستان کالاهای صنعتی خیلی کم داشته است و به طور معمول کالاهای مختلفی از ایران به افغانستان می‌رود. در راس کالاهایی که ایران به افغانستان صادر می‌کند، موادغذایی هست. مواد صنعتی قبلا از ایران به افغانستان می‌رفت و هم‌اکنون نیز تا زمانی که افغانی‌ها بتوانند صنعتی برای خود دست و پا کنند، ایران آمادگی دارد که به افغانستان کمک کند و هم کالاهای صنعتی و هم موادغذایی صادر کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: