کد خبر: ۳۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
در داخل ایران برخی از این انتقاد می‌کنند که چرا سپاه در آتش سوزی‌های وسیع جنگل‌های ایران دخالت نمی‌کند و امکاناتش از جمله هواپیمای اب‌پاش را به کار نمی‌گیرد.
قلم‌نیوز: سپاه پاسداران به برخی اظهارات درباره اعزام هواپیما و بالگرد برای اطفاء حریق گسترده در جنگل‌های ترکیه واکنش نشان داد.

ایران برای خاموش کردن آتش سوزی وسیع جنگل های ترکیه به کمک این کشور همسایه شتافته است.

بنا به اعلام سپاه پاسدارن در پی درخواست کشور ترکیه از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به اطفاء جنگل‌ها و حریق‌های ایجاد شده در استان‌های مختلف این کشور و بر اساس ابلاغ ستاد کل نیرو‌های مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نسبت به اعزام یک فروند هواپیمای ایلوشین ۷۶ ودو فروند بالگرد ام آی ۱۷۱ جهت کمک رسانی به عملیات اطفاء به کشور ترکیه اقدام نمود.

تصاویری از عملیات هواپیمای آب‌پاش سپاه دیروز در رسانه‌های ترکیه منتشر شد. رسانه‌ها و کاربران ترکیه از این اقدام ایران تمجید کردند.

با این حال در داخل ایران برخی از این انتقاد می‌کنند که چرا سپاه در آتش سوزی‌های وسیع جنگل‌های ایران دخالت نمی‌کند و امکاناتش از جمله هواپیمای اب‌پاش را به کار نمی‌گیرد.

امید سجادیان از فعالان محیط زیست و دبیر اجرایی نهضت محیط زیست با اشاره به آتش سوزی جنگل‌های زاگرس گفت: «جنگل‌های زاگرس و استان کهگیلویه و بویراحمد طبیعی هستند از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال عمر دارند و تاثیر بسزایی در سیستم اکولوژیک دارند اما متاسفانه برای مسئولان اهمیت و اولویت ندارند و با وجود داشتن هواپیمای آتش نشان، این هواپیما را به منطقه جهت کمک اعزام نکرده اند در حالی که جنگلهای کشور ترکیه سوزنی و دست کاشت هستند.»

او افزود: "اگر امکانات و هواپیمای آتش نشان داریم چرا در مواقع ضروری و بحران به داد خودمان نمی رسید؟ با وجود این امکانات باید نیروهای مردمی و داوطلب با دست خالی به جنگ آتش بروند و مصدوم شوند و همچون" البرز زارعی" منجر به مرگ آنها شود."

 در این رابطه سردار سرتیپ دوم خلبان شمس الدین فرزادی پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه توضیحاتی ارائه کرد.

او به تسنیم گفت: «یکی از ماموریت‌های ما کمک به ماموریت‌های مردم یاری سپاه و سایر ارگان‌های کشور است. در مورد ماموریت اطفای حریق باید گفت که این ماموریت به دو صورت حمل نفر و تجهیزات و همچنین عملیات آب ریزی هوایی صورت می‌گیرد.»

این مقام هوافضای سپاه تاکید کرد: «ما از زمان دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی در تمامی حوادث آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع که در داخل کشور اتفاق افتاده حضور موثر و تعیین کننده داشته ایم که اجرای بیش از ۱۱۰۰ سورتی پرواز اطفای حریق توسط هواگرد‌های سپاه خود گویای این امر است.»

سردار فرزادی پور با بیان اینکه ما تنها در یکماه اخیر بیش از ۲۳۰ سورتی پرواز اطفای حریق در داخل کشور انجام داده ایم، افزود "یکی از ماموریت‌های مهمی که ما انجام دادیم اطفای حریق هور العظیم در سال ۹۷ بود. در این سال هواپیمای ایلوشین ۷۶ ما برای نخستین مرتبه عملیات اطفای حریق را انجام داد و کادر پروازی در این عملیات طی یک روز قریب به ۱۰ سورتی پرواز اطفای حریق انجام داد که در نوع خورد یک رکورد محسوب می‌شود. این یعنی کادر پروازی ما روزانه ۱۰ سورتی پرواز انجام دادند و هر روز ۱۴ ساعت درگیر عملیات اطفای حریق بودند."

او در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر عدم اجرای پرواز اطفای حریق از سوی سپاه بدلیل پرداخت نشدن بدهی‌ها از سوی برخی ارگان‌ها گفت: "این موضوع کذب محض است و در چند سال اخیر هرکجا از ما در خواست کرده اند و نیاز به حضور هواگرد‌ها و تجهیزات ما بوده است بدون چشم داشت به اجرای ماموریت پرداخته ایم."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: