کد خبر: ۳۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۵ تير ۱۴۰۰
واکسن کرونا در ایران مثنوی هفتاد من است؛ از وعده خرید ۴۲ میلیون دوز واکسن خارجی تا آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی در خردادماه همه نشان از یک چیز دارد: مسئولان نظام سلامت حتی به یک وعده نیز عمل نکرده‌اند.
قلم‌نیوز:اواخر آذرماه سال گذشته که اولین واکسن‌های کرونا در جهان بر بازوان شهروندان کشورهایی چون بریتانیا، آمریکا، کانادا و ... نشست و شهروندان ترکیه‌ای و اماراتی در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن‌هایی، چون سینوفارم و سینوواک شرکت کردند. اولین خبر‌ها از شروع کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت به عنوان اولین واکسن ایرانی ضد کرونا نیز منتشر و وعده و عید‌ها از سوی مسئولین وزارت بهداشت و حریف طلبیدن در زمینه تولید واکسن رنگ دیگری گرفت.

پیش از این رجزخوانی‌ها، وزیر بهداشت وعده واکسینه کردن ایران از طریق خرید بهترین واکسن‌های موجود در جهان را داده بود.در این چندماه گذشته که تقریبا جمعیت بیشتر کشور‌های همسایه در حال واکسینه شدن بودند مسئولان وزارت بهداشت یا وعده و وعید واکسیناسیون دادند یا به رجزخوانی در مورد مدیریت کرونا پرداختند هرزمان هم خبری از واکسن ایرانی منتشر شد حریف طلبی‌ها در زمینه تولید واکسن گوش فلک را پر کرد.
وعده‌های شیرین واردات ۴۲ میلیون دوز واکسن خارجی

سعید نمکی وزیر بهداشت در ۵ آذرماه ۹۹ از خرید ۴۲ میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد و گفت: تأمین واکسن را از سه طریق دنبال می‌کنیم؛ یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کووکس و سازمان بهداشت جهانی که برنامه‌ریزی کردیم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این طریق وارد می‌کنیم که حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ نفر و حدود ۱۰ درصد را پوشش می‌دهد، چون این واکسن باید برای هر نفر دو دوز تزریق شود.

وی گفت: اقدام بعدی تامین حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن از قالب قرارداد مشترک با یک کمپانی خارجی و همچنین خرید ۲۰ میلیون واکسن از یک کمپانی خارجی دیگر و در مجموع ۴۲ میلیون دوز واکسن خریداری می‌کنیم که حدود ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

در اوایل دی‌ ماه هشتگی با عنوان «واکسن بخرید» فضای مجازی ایران را در بر گرفت. در همان زمان علی مطهری نماینده سابق تهران از باطل شدن سهمیه کواکس در یک توئیت در دوم دی‌ماه خبر داده بود در همین زمان نمکی ادعا کرد که این سهمیه از بین نرفته است و گفت: ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا جزو سهمیه و سبد ما از سازوکار جهانی «کواکس» است. سهمیه خرید واکسن کرونا از سازمان جهانی بهداشت بر اساس طرح کواکس برای کشور ما از بین نرفته است. انشاالله در اسرع وقت طبق جدول تخصیصی که برای همه کشور‌ها دارند، برای ما هم توزیع خواهد شد.

نمکی همچنین در ۴ دی ماه ۹۹ گفت: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن در قالب کواکس از معتبرترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در جهان را در سهمیه خود داریم و با تأیید سازمان جهانی بهداشت طبق جدولی که این سازمان برای توزیع در همه کشور‌های جهان درنظر دارد؛ برای ما نیز توزیع خواهد شد. برآورد کردیم که علاوه بر این تعداد، نیاز به واکسن‌های بیشتری داریم و با کشور‌ها و سازندگان مختلف رایزنی کرده‌ایم و از بخش خصوصی نیز خواسته‌ایم که از منابع معتبر و مورد تأیید، واکسن تهیه کنند و در دو مناقصه، تعدادی از این شرکت‌ها برنده شده‌اند و در حال مذاکره هستیم و به زودی وارد کشور خواهد شد.

وزیر بهداشت تأکید کرد: البته این را بار‌ها گفته‌ایم که واکسن کرونا محصولی نیست که بشود آن را از هر جایی تأمین کرد؛ واکسن کرونا یک فراورده بیولوژیک است که سازنده‌اش باید حتماً معتبر باشد و این واکسن باید تست‌های زیادی پاس کرده باشد و خیلی از این شرکت‌هایی که ادعای واکسن سازی می‌کنند برای کووید۱۹ تا این لحظه هیچ تأییدیه‌ای دریافت نکرده‌اند. وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه از مطمئن‌ترین منابع واکسن کرونا می‌خریم، گفت: به‌رغم همه فشار‌هایی که از سوی جهان به ما وارد می‌شود و تنگنا‌هایی که ایجاد کرده‌اند، از بهترین و مطمئن‌ترین منابع تولید واکسن دنیا، واکسن می‌خریم؛ البته هیچ جای دنیا قرار نیست با شتابزدگی تزریق کنند و اگر در برخی نقاط واکسن کرونا با شتابزدگی تزریق می‌شود نیز عالمانه نیست.

وعده واکسیناسیون یک میلیون نفر تا پایان ۹۹

نمکی در ۱۹ بهمن‌ماه در روز رونمایی از واکسن‌های رازی نیز گفت: سهم ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن از خارج از کشور، به ایران اختصاص پیدا کرده است؛ این تعداد واکسن برای ۸ میلیون نفر کفایت می‌کند، چون باید هر نفر دو دوز تزریق شود؛ در نتیجه یکی از واکسن‌هایی که تهیه می‌کنیم مربوط به واکسن روسی و اسپوتنیک است. ضمن اینکه واکسیناسیون را از ۲۱ بهمن آغاز می‌کنیم.

واکسیناسیون کرونا در روز ۲۱ بهمن‌ماه با واکسیناسیون کادر پزشکی شاغل در آی‌سی‌یو بیمارستان‌های سانتر کرونا با تعداد معدودی واکسن اسپوتنیک روسی آغاز شد. در همان زمان علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا از واکسیناسیون یک میلیون نفر تا پایان سال ۹۹ خبر داد. تا پایان اسفندماه حدود ۹۰۰ هزاز دوز واکسن وارد ایران شد.

فصل جدید وعده‌های واکسنی

رئیسی در مورد خلف وعده در زمینه واکسیناسیون یک میلیون تا قبل از پایان سال گفت: قول داده بودیم ١.٣ میلیون نفر را تا پایان سال ٩٩ واکسن بزنیم و تا پایان فروردین این وعده عملی می‌شود و فاز یک واکسیناسیون به اتمام می‌رسد و برکت، رازی و پاستور به خوبی پیش می‌روند. پاستور از نیمه اردیبهشت ماه می‌تواند واکسن تولید کند و در اختیار ما قرار دهد و قرارداد‌های خرید خارجی خوبی منعقد شده است و در اردیبهشت ماه گشایش خوبی اتفاق خواهد افتاد، همچنین به بخش خصوصی برای واردات واکسن مجوز داده شده است.

سعید نمکی نیز در ۲۷ فروردین‌ماه ادعا کرد: واردات واکسن مطمئن کرونا به کشور و همچنین تولیدات داخلی به خوبی در حال انجام است به گونه‌ای که امروز می‌توانیم ادعا کنیم جزو کشور‌های موفق جهان بوده‌ایم. برخلاف برخی اظهارنظر‌های مغرضانه که ایران را در زمینه واردات و تزریق واکسن کرونا از دنیا عقب می‌دانند، کشورمان وضعیت مناسبی دارد؛ به صورت جهانی اعلام شده کار تزریق این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۲ برای مردم خواهد بود و من این اطمینان را می‌دهم که تا پایان امسال همه مردم و یا حداقل بخش اعظمی از شهروندان ایرانی به واکسن دسترسی پیدا کرده و حتی بسیاری از این افراد تا پایان عمر همین دولت آن را تزریق خواهند کرد.

محمد مخبر دزفولی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام ۵ اردیبهشت ۹۹: تمام خطوطمان آماده است و ماه اردیبهشت یک میلیون دوز، تولید و به وزارت بهداشت ارائه خواهیم کرد در خرداد ماه ۳ تا ۳.۵ میلیون دوز را تولید و تقدیم خواهیم کرد. در تیرماه این راندمان به ۱۰ تا ۱۲ میلیون دوز در ماه خواهد رسید که به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد؛ در مرداد میزان تولید به ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه خواهد رسید یعنی تا پایان مرداد ماه ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا را به وزارت بهداشت تقدیم خواهیم کرد. میزان تولید واکسن کرونا در شهریور به ۲۰ میلیون در ماه خواهد رسید و ظرف چندماه آینده مشکل واکسن کرونا در کشور نخواهیم داشت.

محمد رضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز در مراسم رونمایی از خط تولید واکسن کووایران برکت، برای تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در فروردین امسال ظرفیت سازی شده است.

بر اساس آخرین آمار تا ۳۱ اردیبهشت ماه مجموعاً دو میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۶۵ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کردند.۴۴۵ هزار و ۲۰۱ نفر دوز دوم واکسن و در مجموع تعداد دوز‌های واکسن تزریق شده در کشور به شمار دو میلیون و ۸۶۷ هزار و ۹۶۶ مورد رسید.

سعید نمکی سوم خردادماه، اظهار کرد: در ماه جاری اولین تزریق واکسن ایرانی کرونا در کنار سایر واکسن‌های وارداتی آغاز خواهد شد. برنامه ما این است که تا پایان خردادماه امسال واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر شامل افراد بالای ۶۵ سال، بیماران خاص و بیماران صعب‌العلاج انجام شود و در تابستان واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی آغاز شود.

محمد مخبر دزفولی ۴ خردادماه: هم فاز یک و دو و هم فاز ۳ که انجام گرفته بسیار نتایج خوب بوده و فکر می‌کنیم در خردادماه بشود واکسیناسیون عمومی با تولیدات ستاد اجرایی انجام شود. تقریبا نزدیک ۸۰۰ هزار تا یک میلیون دوز تولید شده است و به دلیل اینکه هنوز اجازه مصرف عام داده نشده ما سرعت را کمی کم کردیم چرا که انبار و نگهداری آن موضوع خاصی است، ولی امکانات تولید به خوبی فراهم شده تا ظرف یک تا ۱.۵ ماه آینده بتوانیم ۴ تا ۵ میلیون دوز واکسن را تحویل دهیم و این کار شروع شود.

کیانوش جهانپور ۱۱ خرداد ۹۹: با توجه به وعده طرف‌های خارجی به ما اعم از کوواکس و خرید مستقیم از کشور‌های دیگر، انتظار داریم که حداقل تا پایان خرداد ماه حدود هفت میلیون دوز واکسن از منابع مختلف دریافت کنیم. البته این موضوع به توان تولید و توزیع طرف‌های خارجی بستگی دارد و اگر وعده‌ها محقق شود تا پایان خرداد ماه می‌توانیم بیش از هفت میلیون دُز واکسن دریافت کنیم، اما این موضوع کاملا تابعی از روند تولید در آن کشور‌ها و سیاست‌های شرکت‌های تولیدکننده خارجی است.

علی عسکری آزاد معاون اجرایی ستاد اجرایی فرمان امام: سه میلیون دوز واکسن تا پایان خردادماه تولید می‌شوند، تا پایان شهریورماه نیز ۵۰ میلیون دوز دیگر تولید و ذخیره سازی خواهد شد.

۲۳ خردادماه مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت صادر و گفته شد تا حدود یک میلیون دوز از این واکسن در اختیار وزارت بهداشت گذاشته شده است روز شنبه چهاردهم تیرماه علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت خبر داد تا امروز ۲۴۰ هزار دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت گذاشته شده است. همزمان با صف‌های طولانی از افراد داری اولویت برای تزریق واکسن در مراکز تزریق واکسیناسیون کرونا تشکیل شد با این حال تا پایان خردادماه مجموعاً ۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۴۰۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹۳۶ هزار و ۳۵۰ نفر دوز دوم واکسن و در مجموع دوز‌های واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۵ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۵۳ مورد رسید؛ و تقریبا معادل ۵.۴ درصد جمعیت کشور حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

تیرماه آمد نه واکسیناسیون با واکسن ایرانی آغاز شد و نه ۴۲ میلون واکسن وعده داده شده توسط وزیر بهداشت وارد کشور شد. تا امروز که پانزدهم تیرماه است حدود ۷ واکسن ایرانی رونمایی شده که دو واکسن مجوز مصرف اضطراری گرفته و نزدیک به ۸ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است. هنوز وضعیت واکسیناسیون کشور رضایت بخش نیست و مردم هم دسته دسته راهی کشور همسایه ارمنستان می‌شوند تا در آن ایمنی خود را در برابر ویروس کرونا کسب کنند این در حالیست که پیک پنجم کرونا تقریبا کشور را در بر گرفته است.


منیع: جامعه ۲۴

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: