کد خبر: ۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
با رأی موافق نمایندگان؛
نمایندگان با کلیات طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی، بین المللی و فضاهای مجازی موافقت کردند.
کلیات طرح ممنوعیت تبلیغات محصولات آسیب‌رسان تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی با ۱۱۷ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است طرح مذکور بنا به تصمیم مجلس در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ ۲۸ دی‌ماه ۹۴ جهت بررسی مجدد به کمیسیون بهداشت و درمان ارجاع و با دعوت از بالاترین مقام دستگاهی ذی‌ربط بررسی شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز در موافقت با طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباط جمعی داخلی و بین المللی و فضاهای مجازی یادآور شد: برخی تبلیغات رسانه‌ای بدون داشتن مجوز و پشتوانه علمی و رسمی، دارو، وسایل آرایشی بهداشتی، مکمل‌های غذایی و پرورش اندام را تبلیغ می‌کنند که کرم حلزون یکی از نمونه‌های آن بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان ضمن تاکید بر لزوم قانونی جهت جلوگیری از تبلیغات محصولات آسیب‌رسان گفت: در طرح مذکور مجازات روشنی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده چرا که در حال حاضر در دستگاه قضایی مجازات مشخصی برای این افراد وجود ندارد، در حقیقت برخی کالاها در صورت استاندارد نیز مانند مواد غذایی پرحجم نباید در رسانه‌ها تبلیغ شود.

حمیدرضا فولادگر نیز در ادامه در مخالف با طرح مذکور گفت: ماده ۲ این طرح در خصوص انحصار فرآورده‌های دارویی، خوراکی، آشامیدنی، آرایشی بهداشتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی و غیرمصرف پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی برعهده سازمان غذا و دارو گذاشته شده که این موضوع مخالف قانون استاندارد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس یادآور شد: طبق توافقات اخیر میان مسئولان وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد آزمایشگاه ها مرجعی استاندارد بوده جز کالاهای سلامت محور که زیرنظر سازمان غذا و دارو است. در واقع این طرح تداخل در وظایف مسئولان سازمان استاندارد و غذا و دارو را موجب می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: