کد خبر: ۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارشناس رشته ژیمناستیک می گوید اگر امکانات و تجهیزات لازم و به روز این رشته در ایران فراهم شود در آینده ای نزدیک باز هم در ژیمناستیک سهمیه المپیک به دست خواهیم آورد.
دلایل المپیکی نشدن ژیمناستیک ایران پس از پنجاه سال

۵۰ سال است که ژیمناستیک ایران نتوانسته است به سهمیه المپیک دست پیدا کند. جلال بازرگان و جمیله سروری تنها نمایندگان ژیمناستیک ایران در المپیک بوده اند آن هم در المپیک ۱۹۶۴ توکیو و پس از آن ایرانی ها در بیش از ۵۰ سال دیگر موفق نشدند به المپیک راه پیدا کنند. همه اینها درحالی رخ می دهد که این رشته استعدادهای زیادی در کشور ما دارد. نمونه آن عبدالله جامعی ژیمناست بوشهری که موفق شد با تمرینات شخصی خودش نخستین مدال آسیایی پس از ۹۰ سال را برای ایران کسب کند.

مشکلات مالی فراوان، عدم برنامه ریزی صحیح، نبود تجهیزات به روز و مدرن از جمله عواملی است که ژیمناستیک ایران را سالها از رسیدن به المپیک محروم کرده است. قاسم رودکی از قهرمانان و کارشناسان این رشته که هم اکنون دبیر هیات ژیمناستیک استان تهران نیز هست به سوالات مطرح شده پاسخ داد:

باوجود همه تلاشهای صورت گرفته، مدال آوری در ژیمناستیک خیلی دشوار است، شما علت را چه می دانید؟
- رودکی: ژیمناستیک یکی از سخت ترین رشته های ورزشی نسبت به سایر رشته هاست که دارای شش وسیله جداگانه است که هر کدام تخصص و تجربه خاصی دارد و کسب مدال در این رشته نیاز به تلاش و کار مضاعف دارد و ورزشکاران این رشته هم باید استعدادهای ویژه ای داشته باشند. برنامه ریزی مدون و منظمی برای رشد ژیمناستیک کارها مورد نیاز است، برنامه ای که در کنار همگانی کردن این رشته به بعد قهرمانی نیز توجه داشته باشد.

* اما به نظر می رسد چنین برنامه ای از سوی مسئولان برای رشته ژیمناستیک در نظر گرفته نشده است؟
- من این اعتقاد را ندارم. در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان با تشکیل کمیته ای برای ۷ رشته پایه و مدال آور از جمله ژیمناستیک قدم بزرگی برداشته و از فدراسیون ژیمناستیک کشور خواسته تا برنامه ۴ ساله خود را در این خصوص ارائه کند. این یعنی مسئولان هم به مدال آوری و ویژه بودن رشته ژیمناستیک باور دارند اما آنها نیز به خوبی می دانند که موفقیت در این رشته با ی برنامه ریزی طولانی مدت میسر است.

* اما ایران یکبار در المپیک حضور داشته و اگر خوب کار می شد حالا نیز در ریو نماینده داشتیم. این طور نیست؟
- به هر حال همانطور که گفتم رشته ژیمناسیتک رشته ای است که دیر به بار می نشیند ولی اگر این رشته مورد توجه مسئولان ورزش قرار بگیرد بسیار پرمدال است. ایران فقط یکبار در المپیک شرکت کرد و آقای بازرگان که هم اکنون در آمریکا زندگی می کند و سرکار خانم جمیله سروری که در حال حاضر نایب رئیس بانوان فدراسیون است در این مسابقات حضور داشتند. تاکنون بالغ بر ۵۰ سال است به المپیک راه پیدا نکرده ایم اما این هرگز به این معنا نیست که فدراسیون کم کاری کرده است بلکه حریفان ما بسیار قدرتمند و قوی کار کرده اند.آنها از بهترین تجهیزات بهره می برند و هزینه زیادی صرف این رشته پرمدال می کنند.

* بهترین اتفاقات ژیمناستیک در سال ۹۴ را چه می دانید؟
- کسب مدال برنز خرک حلقه در مسابقات آسیایی هیروشیما توسط عبدالله جامعی پس از بیش از ۸۰ سال بسیار دلچسب بود. همین طور می توانم به مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا در رشته ایروبیک ژیمناستیک که توسط تیم دو نفره جوانان و مدال برنز خرک حلقه سعیدرضا کیخا در مسابقات ورد چلنج کاپ جمهوری آذربایجان اشاره کنم که همگی نقطه قوتی است که نشان می دهد با سعی و تلاش حتما می توانیم صاحب مدال شویم.

* شما علت روند کند رشد در رشته ژیمناستیک را چه می دانید؟
- در رشته ژیمناسیتک از فقر سرمایه گذاری رنج می بریم به طوری که هم اکنون کمتر اسپانسری در این رشته سرمایه گذاری می کند. اگر در این رشته سرمایه گذاری شود حتما به مدال دست پیدا می کنیم و رشدمان نیز سرعت می گیرد. ژیمناستیک هنری رشته ای پرمدال است که می تواند شش مدال در شش وسیله برای ورزشکاران به ارمغان بیاورد اما یکی از بزرگترین موانع و مشکلات این رشته کمبود در بخش سخت افزار است.البته تامین وسایل و تجهیزات در گرو حمایت مالی اسپانسرها و همچنین وزارت ورزش و جوانان و یا کمیته ملی المپیک است. همانطور که ما علاقه مندیم پیشرفت کنیم دیگر کشورها نیز به دنبال این موضوع هستند و اگر ما یک قدم برداریم آنها ده قدم برداشته اند.

* بحث شما مربوط به وسایل ژیمناستیک است؟ در بحث آموزش هم مشکل مربی وجود ندارد؟
- ژیمناستیک یک ورزش تخصصی است که تمرینات قهرمانی این رشته نیازمند سالن و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی پیشرفته است. در حال حاضر ما در کل کشور از کمبود سالنهای ورزشی استاندارد در مضیقه هستیم.اگر امروز ثبت سفارش جهت خرید وسایل آموزشی بدهیم تا بودجه آن تامین شود زمان زیادی مورد نیاز است.با سوال شما موافقم، یکی دیگر از مشکلات پیش رو در ژیمناستیک بحث آموزش  و مربیان است. مربیان ما باید از علم روز ژیمناستیک آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.بحث استفاده از مربیان خارجی نیز جهت تمرینات تیم ملی می تواند راهکار خوبی باشد به شرطی که سطح دانش آنها از مربیان داخلی بالاتر باشد. در ژیمناسیتک زمانی می توانیم پیشرفت کنیم که برنامه ای مدون و مشخص داشته باشیم و این جز با همدلی و همفکری  و کمک مسئولان  و استفاده از نظر و مشاوره پیشکسوتان و کارشناسان این رشته قابل انجام نیست.

* برای کسب سهمیه در المپیک بعدی (۲۰۲۰) چه باید کرد؟
- در حال حاضر قدرتهای برتر ژیمناستیک در آسیا قرار دارند اگر ما بتوانیم ژیمناستیک ایران را متحول کنیم می توانیم در آینده به مدال برسیم اما این مستلزم فعال تر کردن بخش استعدادیابی، برگزاری اردوهای داخلی و خارجی و تامین امکانات سخت افزاری است و این بدون سرمایه گذاری و پرداخت هزینه امکان پذیر نیست. هرچند در حال حاضر فرصت حضور در المپیک ریو از بین رفته است اما امیدواریم با برنامه ریزی و همدلی و حمایت مسئولان فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک بتوانیم در المپیک ۲۰۲۰ از ژیمناستیک هم نماینده داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: