کد خبر: ۲۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

افزایش غنی‌سازی 20درصد قابل درک است؟

یک کارشناس مسائل هسته ای به خبرآنلاین گفت از نگاه ما غنی سازی قابل درک است چراکه می توانیم باردیگر به تعهدات برجام بازگردیم اما برای دیگر اعضای توافق هسته ای این امر قابل درک نیست.
قلم‌نیوز: رضا نصری کارشناس سیاست خارجی درباره افزایش غنی سازی ایران به خبرآنلاین گفت: ظاهراً هدف از آغاز غنی‌سازی ۲۰٪ تقویت قدرت چانه‌زنی ایران در آستانهٔ ورود بایدن به کاخ سفید بوده است. اما پرسش اینجاست که آیا این اقدام در عمل نیز به تقویت موضع مذاکراتی ایران منجر خواهد شد یا اینکه به تقویت توان دولت بایدن در اجماع‌سازی علیه ایران منتهی خواهد شد و از همان ابتدای امر فرایند عادی‌سازی شرایط را به سمت تشدید تنش منحرف خواهد ساخت؟

برخی - از جمله بعضی مقامات روسی - این اقدام ایران را قابل درک دانسته‌اند اما در عین حال «زمان» وقوع آن را در شرایطی که سیاست واشنگتن در حال تغییر است زیر سؤال برده‌اند. به بیان دیگر، ضرورت این اقدام در حالی که سیگنال‌های مثبتی از جانب واشنگتن ارسال می‌شود برای بسیاری از بازیگران صحنهٔ برجام قابل درک نیست.

ضمن اینکه جریان‌های تندرو در واشنگتن نیز می‌توانند حول این اقدام ایران جوسازی کنند و موانع سیاسی جدیدی پیش پای بازگشت بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها قرار دهند. از همین الان هم لابی‌ها و جریان‌های جنگ‌طلب در واشنگتن این تحلیل را در فضای رسانه‌ای پیش می‌برند که «ایران در برابر نرمش، تندروی می‌کند» و به بایدن فشار می‌آورند تا از هرگونه نرمش و تعامل با ایران پرهیز کند.

از سوی دیگر، به این نکته نیز باید توجه داشت که در هر حال غنی‌سازی ۲۰٪ اقدامی بازگشت‌پذیر است و لطمهٔ آن به فرایند عادی‌سازی شرایط به اندازهٔ برخی اقدامات دیگر - مانند خروج از پروتکل الحاقی که زمینه‌ساز طرح اتهامات ماندگار علیه ایران خواهد بود - لطمه نمی‌زند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان