کد خبر: ۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
معاون اول رئیس جمهور:
معاون اول رئیس جمهور گفت: امسال به طور جدی در تلاش هستیم که تولید داخلی در کشور رونق بگیرد و هر کس در این موضوع اخلال ایجاد کند به عنوان مخل اقتصادی به مردم معرفی می‌شود.
مصمم به رونق تولید در کشور هستیم/اخلال‌گران اقتصادی معرفی می‌شوند

اسحاق جهانگیری در نشست با فعالان اقتصادی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان کرمانشاه که با رویکرد اقتصاد مقاومتی در محل استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی خیلی چیز عجیب و غریبی نبوده و قرار نیست مردم دچار ریاضت شوند، بلکه یک سری سیاست‌های شفاف و مورد قبول همه است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مورد اتفاق نظر اقتصاددانان آزاد و دولتی است، افزود: برخی استنباطی شخصی بدون مطالعه بندهای سیاست اقتصاد مقاومتی رهبری دارند و آن را در جامعه نشر داده و تعبیری اشتباه از آن به جامعه القا می‌دهند.

جهانگیری با اشاره به اینکه از برکت اقتصاد مقاومتی یک تفاهمی روی سیاست‌های اقتصادی کشور به وجود آمده، بیان کرد: از دیگر برکات این است که همه از مقام معظم رهبری تا همه سیاست مداران و سیاست گذاران کشور پذیرفتند که اقتصاد مسئله اول کشور است.

هدف داعش ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران است

وی بیکاری را از جمله مصداق‌های مشکلات اقتصادی دانست واظهار کرد: با توجه به آمار موجود هم اکنون همه پذیرفته اند بیکاری هم مسئله اول کشور است و متاسفانه وضع مردم ایران نسبت به چندسال قبل بدتر شده که باید اصلاح و رفع شود.

جهانگیری در ادامه سخنانش هدف از تشکیل گروهک‌هایی مانند داعش را صدمه زدن به ایران اسلامی دانست و گفت: مرزداران یک برکت بزرگ برای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و دست آنها را بوسید.

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون رقبای جدی در منطقه  دارد، افزود: لازم است تا اقتدار اقتصادی، امنیتی و سیاسی‌مان را به رخ رقیبان خود بکشیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه عنوان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نه تنها در زمان تحریم بلکه در دوران باید در دورانی هم که تحریم نیست باید بر آن تاکید کرد.

جهانگیری اضافه کرد: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ اتفاقاتی که در اقتصاد ایران افتاد باعث شد که همه بفهمند باید با جمهوری اسلامی ایران پای میز مذاکره نشست و نمی‌توان با زبان تهدید با ایران صحبت کرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران را با تکیه بر توانایی‌هایش از تحریم ها عبور می‌دهد، گفت: در سال‌های ۹۳ و ۹۴ کمترین افزایش در قیمت ارز داشتیم و تراز صادرات کشور برای اولین بار مثبت شد.

جهانگیری افزود: در سال ۹۵، شرایط جدید داریم و مردم به مسئولان می گویند شما دیگر تحریم ها را لغو کردید و یک فرصت طلایی در اختیار مسئولان قرار گرفته است و به این دلیل مقام معظم رهبری امسال را «اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل» نامگذاری کردند و ما باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

امسال مطالبات مردم از دولت افزایش یافته است

معاون اول رئیس جمهوری بیان کرد: در سال ۹۵ مطالبات و انتظارات مردم از دولت افزایش پیدا کرده و این حق مردم است لذا دولت باید از فرصت برداشته شدن تحریم ها در جهت پیشبرد اهداف مردم استفاده کند و این فرصت طلایی برای مسئولان نظام است.

وی رونق تولید داخلی را از مهمترین برنامه های کشور دانست و گفت: امسال به طوری جدی در تلاش هستیم که تولید داخلی در کشور رونق بگیرد و هر کس در این موضوع اخلال ایجاد کند به عنوان مخل اقتصادی به مردم معرفی می‌شود.

جهانگیری اقتصاد کشور را به مانند یک ماشین گیر افتاده در فضایی خاک آلود و گل مانند تعبیر کرد و افزود: باید همه برای بیرون کشیدن آن تلاش کنیم و می‌توان با فعال نگه داشتن واحدهای صنعتی به رشد صنعتی دو رقمی برسیم و دولت برای این مسئله مصمم است.

وی خطاب به وزارت صنعت، معدن، تجارت گفت: باید عدد کمی صادرات مشخص و به سمت آن حرکت شود و نیز باید مدیریت واحد بر گمرک کشور حاکم گردد.

جهانگیری اضافه کرد: اگر هیچ طرح جدیدی هم اجرا نشود طرح های موجود برای تکمیل نیاز به ۲۰ سال زمان نیاز دارد و در اجرای اقتصاد مقاومتی، می توان طرح های نیمه تمام را با مشارکت بخش خصوصی و مردم به اتمام رساند.

زمان مشخصی برای اتمام پروژه راه آهن تعیین نمی کنیم

وی با بیان اینکه پتانسیل های خوبی در استان کرمانشاه وجود دارد، اظهار کرد: می توان از این ظرفیت‌های استان استفاده‌های زیادی از جمله بازار عراق، آب، نیروی انسانی، نزدیکی به بازارهای بزرگ کشور به عمل آورد و  لذا باید فضایی ایجاد شود که از بخش خصوصی برای این منظور بهره گرفت و جذب استان شود.

جهانگیری در خصوص راه آهن غرب نیز عنوان کرد: وقتی که ۹۳ قول اتمام راه آهن در ۹۴ را دادم، وضع بد نفت را نمی دانستم و سال ۹۴ یک سال بسیار بد از نظر اقتصادی بود، اما هم اکنون زیرسازی راه آهن ایجاد شده و امیدواریم با تامین ریل آن از محل فاینانس در اولین زمان ممکن آن را به بهره برداری برسانیم.

وی افزود: امسال دیگر زمان مشخصی را برای اتمام پروژه راه آهن تعیین نمی‌کنم که خلف وعده نشود اما در اولین فرصت و با تامین اعتبار آن در اولین زمان ممکن آن را به اتمام خواهیم رساند.

جهانگیری اظهار داشت: کرمانشاه استانی مستعد از نظر داده‌های خداوندی است که کمتر استانی آن را دارد و با تدابیر دولت امیدواریم در سفر بعدی شاهد توسعه آن باشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر امسال رشد اقتصادی کشور بالای ۵ درصد رفت به معنای وضع خوب اقتصادی است.

وی پیرامون بحث منطقه آزاد نیز گفت: یک تعداد طرح برای منطقه آزاد به مجلس فرستادم ولی مجلس برخورد خوبی با آن نکرد چرا که قرار نبود هزینه دولتی زیادی صرف آن کنیم اما مجلس مخالفت کرد و انشاءالله در مجلس آینده دوباره آن را به مجلس می فرستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: