کد خبر: ۲۴۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹
پس لرزه‌های یادداشت روزنامه کیهان
«بیانیه یاد شده از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی‌گوید بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید، ومعنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی‌ها صورت گیرد، ولی ویژگی اشخاص ناظر وضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد"
قلم‌نیوز:حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با انتشار یادداشتی از آیت الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق به خاطر انتقاد چند روز پیش خود از ایشان عذرخواهی کرد. شریعتمداری نوشت دچار "خطای ناخواسته" شده است. 

چند روز پیش مدیر مسئول روزنامه کیهان در یادداشتی از سخنان آیت الله سیستانی در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل به شدت انتقاد کرده بود. 

شریعتمداری نوشته بود: "حضرت آیت‌الله سیستانی (دام عزّه) در این دیدار از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواستند که انتخابات پارلمانی عراق تحت نظارت نمایندگانی از سازمان ملل متحد انجام پذیرد! که با عرض پوزش باید به محضر ایشان عرضه داشت این درخواست اولاً؛ دون شأن و جایگاه برجسته و قابل احترام حضرت آیت‌الله سیستانی است. در واقع این سازمان ملل است که برای توجیه صلاحیت خود به تائید حضرت ایشان نیاز دارد."

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پایان یادداشت خود معتقد بود که در گزارش دیدار آیت‌الله سیستانی با نماینده سازمان ملل "اشتباه" رخ داده است و "انتظار آن است که دفتر معظم‌له این بخش از گزارش ملاقات یاد‌شده را تصحیح کند."

همان روز مشخص شد برداشت شریعتمداری از سخنان آیت الله سیستانی اشتباه بوده است.

آیت الله سیستانی در دیدار با نماینده سازمان ملل درباره برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی گفته بود "باید در مراحل مختلف برگزاری آن، روند شفافیت مراعات شود و نظارت بر آن به صورت جدی و با هماهنگی بخش مربوطه در هیئت سازمان ملل متحد صورت گیرد."

خبرگزاری شفقنا نوشت در تفسیر این بخش نوشت آیت الله سیستانی "از نظارت بر انتخابات توسط سازمان ملل سخن نمی‌گوید بلکه از هماهنگی نظارت با ضوابط سازمان ملل سخن می‌گوید، ومعنای آن اینست که نظارت صرفا از سوی عراقی‌ها صورت گیرد، ولی ویژگی اشخاص ناظر وضوابط اعمال شده در اجرای انتخابات با ضوابط سازمان ملل همخوان باشد."

اما یادداشت مدیرمسئول کیهان بازتاب وسیعی در عراق داشت و مقامات ارشد این کشور آن را محکوم کردند. رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دستگاه قضائی، رئیس مجلس، نوری مالکی، حیدر العبادی و … با صدر بیانیه‌های جداگانه به حمایت از حضرت آیت الله سیستانی برخاستند.

پس لرزه‌های یادداشت شریعتمداری آنقدر بود که وزارت خارجه ایران اعلام کرد که موضع مطرح شده ربطی به ارکان نظام ندارد. سخنگوی وزارت خارجه گفت: "ما برای مرجعیت احترام ویژه‌ای قائل هستیم و طبیعی است که تحمل نمی‌کنیم که به جایگاه مرجعیت خدشه ای وارد و به این جایگاه تخطی شود."

امروز نیز محمد جواد ظریف وزیر خارجه با انتشار توئیتی به زبان عربی نوشت: «حضرت آیت الله سیستانی دژ مستحکم عراق و محور امنیت منطقه و ذخیره جهان اسلام است.»

او ادامه داد: "ایران از نقش معظم له در بازیابی امنیت در عراق و استقرار آن و صیانت از سیادت عراق و وحدت سرزمینی این کشور و رهایی از نیروهای اشغالگر و برساختن عراق حدید بنا بر خواسته ملت کشور برادر عراق تقدیر می کند."

عذرخواهی شریعتمداری و پاسخ به انتقادات 

پس از این واکنش‌ها امروز حسین شریعتمداری در یادداشتی ضمن اصلاح برداشت خود از سخنان مرجع شیعیان عراق از آیت‌الله سیستانی عذرخواهی کرد. 

او نوشت: "برداشت اینجانب از نظر حضرت آیت‌الله سیستانی با آنچه ایشان فرموده بودند همخوانی نداشته است که به خاطر این خطای ناخواسته از محضر معظم له پوزش می‌خواهم و امید آن که عذر تقصیر اینجانب را بپذیرند."

او با اشاره به واکنش مقامات عراقی به یادداشتش و محکوم کردن آن نوشت: "اعتراض حضرات را می‌پذیرم و جائی برای خُرده گیری نمی‌بینم ولی آنچه در این میان حائز اهمیت است و درخور تقدیر، اتحاد و یکپارچگی مسئولان محترم عراق در دفاع از مرجعیت و حمایت از معظم له است که به یقین، برای مردم شریف عراق امید آفرین و برای دشمنان اسلام نا امید کننده و رنج آور خواهد بود و از این روی بایسته شکر."

اما او به برخی از انتقادات هم پاسخ داده است و "توهین آمیز" بودن یادداشت را رد کرده و "ناروا" دانسته است. شریعتمداری نوشت: «چرا که تواضع نسبت به ساحت حضرت آیت الله سیستانی و عرض ادب و ابراز ارادت به ایشان در سطر سطرِ یادداشت یاد شده موج می‌زند و اینجانب به باور قلبی و نه تشریفات ظاهری، از جایگاه برجسته و قابل تقدیر و احترام ایشان یاد کرده ام.»

او همچنین نوشته است: "شماری هرچند اندک نیز با اشاره به حضور حضرت آیت الله سیستانی در عراق و اینکه معظم له یکی از مراجع بزرگوار عراق هستند، به نگارنده اعتراض کرده اند که چرا درباره ایشان سخن گفته ای ؟! در این خصوص گفتنی است مرزهای جغرافیائی اگرچه معتبر و قابل احترام هستند ولی نمی‌توانند جدا کننده امت یکپارچه اسلامی از یکدیگر باشند. آیت الله سیستانی متعلق به جهان تشیع است که گستره ای فراتر از این کشور و آن کشور دارد و به ایران و عراق و لبنان و سوریه و پاکستان و … محدود نمی‌شود."

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: