کد خبر: ۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
جهانگیری معاون اول رییس جمهوری :
معاون اول رییس جمهوری گفت: سال 95 برای دولت جمهوری اسلامی ایران، سال فعالیت های مضاعف است تا بتوانیم با دسترسی به اهداف مورد نظر توطئه دشمنان در بخش های مختلف را خنثی كنیم.
طرح های در دست اقدام در حوزه آب آشامیدنی تحول شگفتی در كشور ایجاد می كند

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در آیین بهره برداری از سد تنگه حمام (شهدای گمنام) قصرشیرین با اشاره به شعار امسال رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار كرد: یكی از مسائل مهم كشور كه در هیچ مقطعی حذف نخواهد شد، بحث آب است.
وی با اشاره به اینكه ایران در منطقه خشك و نیمه خشك واقع شده است عنوان كرد: بحث آب مهمترین محدودیت توسعه ایران است؛ باید بتوانیم با مدیریت صحیح از منابع آبی زمینه رشد و توسعه بیش از پیش كشور را در بخش های مختلف به ویژه صنعت و كشاورزی فراهم كنیم.
معاون اول رئیس جمهوری، میزان برداشت آب از منابع آبهای زیرزمینی را در كشور بیش از حدمجاز اعلام كرد و گفت: برای برداشت آب از سفره های زیرزمینی باید محدودیت هایی اعمال شود.
جهانگیری افزود: به علت برداشت بی رویه از آب های زیر زمینی، امروز استان های مهم كشور تنش آبی دارند و باید با اعمال محدودیت ها و مدیریت صحیح بتوانیم از منابع آبی كشور درست استفاده كنیم.
وی، مدیریت منابع آبی را اصلی ترین وظیفه دولت برشمرد و گفت: بیشترین مصرف آب در بخش كشاورزی است از این رو باید با مدیریت صحیح بیشترین بازدهی از هر متر مكعب آب را داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری، مهمترین رویكرد دولت را بحث تامین امنیت غذایی مردم ذكر كرد و از تصویب آیین نامه كشت فرا مرزی زمینی در هیات دولت خبر داد.
جهانگیری افزود: با اجرای این طرح بخش خصوصی و افراد حقیقی تشویق می شوند تا در كشورهای همسایه كشت و كار كنند و بخش عمده ای از محصولات تولیدی خود را به كشور بیاورند تا به مصرف برسد.
وی اظهار كرد: باید آبیاری مدرن را جایگزین برداشت های سنتی و كشت های گلخانه ای كنیم تا بتوانیم در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشیم.
معاون اول رئیس جمهوری، مدیریت مصرف آب در بخش كشاورزی و صنعت را مهم توصیف كرد و گفت: باید تمهیدهایی اتخاذ شود تا بسیاری از صنایع پر مصرف به سمت دریای خزر، سواحل دریای عمان و خلیج فارس كه با كمترین تنش آبی مواجه هستند، منتقل شوند.
جهانگیری عنوان كرد: در بخش آب آشامیدنی طرح های مهمی از سوی وزارت نیرو در دست اقدام است كه با تكمیل آنها تحول شگفتی در كشور ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون هفت هزار روستا در كشور با كمبود آب مواجه است كه با تانكر به این مناطق آبرسانی می شود، گفت: 15 هزار میلیارد ریال منابع مالی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز در روستاهای كشور اختصاص پیدا كرده است.
معاون اول رئیس جمهوری تاكید كرد: بحث سدسازی از جمله اقدام های ارزشمند دولت در كشور است كه با جدیت دنبال می شود.
جهانگیری یادآور شد: در سال جاری 14 سد بزرگ در مناطق مختلف كشور به بهره داری می رسد كه تحول شگفتی در صنعت آب خواهد بود.
وی در رابطه با طرح گرمسیری نیز اظهار داشت: شبكه گرمسیری به عنوان یكی از طرح های مهم و در دست اقدام از پیشرفت مطلوبی برخوردار است كه با بهره برداری از آن تحول عظیمی در بخش كشاورزی و صنعت به ویژه در استان های غربی ایجاد می شود. 
معاون اول رئیس جمهوری عنوان كرد: در صددیم كه علاوه بر بودجه، هشت میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت های توسعه در استان های ایلام، كرمانشاه و كردستان هزینه شود تا این استان ها از بن بست خارج شوند.
جهانگیری افزود: سال گذشته بیش از 50 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های مختلف در استان های كرمانشاه، ایلام و كردستان هزینه شد و امسال نیز این ظرفیت وجود دارد كه هفت تا 80 هزار میلیارد ریال منابع مالی به این استان ها اختصاص یابد؛ كارهای بزرگی در این سه استان در دست اجرا است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: