کد خبر: ۱۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
ارزیابی سینماداران از اکران نوروزی
تعدادی از سینماداران، وضعیت اکران نوروزی را که در زمینه‌ی استقبال مخاطب بی‌سابقه بوده را ارزیابی و از دلایل این استقبال و شکستن برخی رکوردها سخن گفتند و در عین حال به این پرسش پاسخ دادند که چگونه می‌توان این میزان استقبال را در طول سال نگه داشت.
چگونه رکوردها را نگه داریم؟

رضا سعیدی‌پور، مدیریت پردیس سینمایی «آزادی» مهم‌ترین عامل استقبال مردم را چیدمان درست فیلم‌ها برای تعطیلات می‌داند.

او همچنین آزادی تبلیغات ماهواره‌ای در پخش تیزر فیلم‌ها را در این اتفاق بی‌تاثیر نمی‌داند.

او با بیان علل این استقبال ادامه داد: علاوه بر چیدمان بسیار خوب فیلم‌های نوروزی امسال، زمانی هم که فیلم خوبی ساخته شود و از تبلیغات خوبی نیز بهره‌مند باشد، مردم هم از آن فیلم‌ استقبال می‌کنند. امسال همچنین تلویزیون هم مانند سال‌های گذشته سریال‌های خوبی در برنامه‌اش نداشت و از این دور عقب افتاد بنابراین مردم تصمیم گرفتند که بیشتر به سینماها بروند.

مدیریت پردیس سینما «آزادی» اضافه کرد: افزایش کیفیت سینماها مخصوصا در بخش صدا و تصویر و حتی تهویه هوا نیز که به کمک سازمان سینمایی انجام شده است، می‌تواند دلیل این استقبال باشد.

سعیدی‌پور با اشاره به بحث تبلیغات فیلم‌ها، ادامه داد: امسال علاوه بر تبلیغات معمول، ماهواره‌ها نیز به کمک فیلم‌ها آمدند. ماهواره‌ها به دلیل آزادی عمل بیشتری که از تلویزیون دارند، می‌توانند برخی بازیگرانی که در سینما بازی می‌کنند ولی نشان دادنشان از تلویزیون ممنوع به نظر می‌آید را هم نشان بدهند که کمک بهتری به تبلیغ فیلم می‌کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمان اکران فیلم «حکایت عاشقی»، تبلیغاتش از تلویزیون نشان داده می‌شد ولی چهره‌ی بهرام رادان که نقش اول این فیلم بود دیده نمی‌شد! به نظر من صداوسیما باید در سیاست‌های کلی‌اش تجدید نظر کند تا دیگر شاهد عقب افتادن تلویزیون از ماهواره نباشیم.

این مدیر سینما با بیان اینکه «البته این گونه نیست که صِرف تبلیغ ماهواره‌ای فروش فیلم‌ها بالا رود»، اذعان کرد: ما در طول سال گذشته، فیلم دیگری را هم داشتیم که در ماهواره تبلیغاتش پخش می‌شد ولی نتوانست فروش چندانی کند. این‌ بیانگر آن است که خود فیلم هم باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. البته باید یادمان باشد که تبلیغات ماهواره‌ها به دلیل سیاست‌های ما، نمی‌تواند همیشگی باشد و برای استقبال بیشتر مردم باید تمام این عوامل را کنار یکدیگر داشته باشیم.

او در پایان افزود: امسال در سانس‌های ویژه نیمه شب نیروی انتظامی و سازمان سینمایی کمال همکاری را با ما داشت و ما دچار مشکلی نشدیم.

چیدمان مناسب فیلم‌ها، دلیل استقبال

یوسف زند، مدیریت پردیس سینمایی «زندگی» واقع در محله صادقیه نیز از «نحوه‌ی درست چیدمان فیلم‌های نوروز توسط شورای صنفی نمایش» به عنوان مهم‌ترین دلیل استقبال خوب از سینما نام می‌برد.

او در این مورد گفت: یکی از مهمترین دلایل استقبال خوب مخاطبان سینما در ایام نوروز چیدمان مناسب شورای صنفی در اکران فیلم‌ها بود که اگر همیشه وقت بگذارند این گونه چیدمان کنند به جمع‌بندی خوبی هم خواهند رسید و این اتفاق تکرار می‌شود.

زند همچنین اضافه کرد: البته چیدمان فیلم‌های نوروزی امسال باز هم می‌توانست از این بهتر شود و به جای شش فیلم فقط پنج فیلم به نمایش می‌رسید. در این بین فیلم‌های «کفش‌هایم کو» و «خشم و هیاهو» که فیلم‌های خوبی هم هستند به دلیل این نوع چیدمان احتمالا نتوانستند به قدر ظرفیت خود فروش کنند.

مدیر پردیس سینمایی «زندگی» ادامه داد: روند خوب استقبال مردم از سینما تا به امروز که حدود یک هفته از پایان تعطیلات می‌گذرد نیز ادامه داشته است. علاوه بر استقبال، فیلم‌ها فروش خوبی نیز داشتند که این نمی‌تواند صرفا به دلیل افزایش جزئی قیمت بلیت باشد. یادمان باشد که قیمت بلیت سینما در ایران به نسبت کشورهای همسایه‌ اصلا زیاد نیست.

زند در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دسته‌بندی مخاطبان سینما اظهار کرد: می‌توان گفت که تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد از کسانی که در ایام تعطیلات به سینما مراجعه کردند به دنبال فیلم خاصی نبودند؛ ولی ۷۵ تا ۸۰ درصد از کسانی که می‌آمدند دقیقا می‌دانستند که چه فیلمی می‌خواهند، ببینند و مانند قشر زیادی از مخاطبان، پیش از آمدن به سینما بلیت فیلم‌ها را از اینترنت خریداری کرده بودند.

او ادامه داد: ریزش مخاطبان سینما و استقبال از فیلم‌ها که اغلب پس از ایام تعطیلات رخ می‌دهد به دلیل مراجعت نکردن همان 20 تا 25 درصد مردم است که در ایام تعطیلات هم به دنبال فیلم خاصی نبودند.

این مدیر سینما همچنین اظهار کرد: نوروز امسال به طور کلی زمان بسیار مناسبی برای تفریح مردم و به سینما آمدن بود. علاوه بر اینکه در تعطیلات به سر می‌بردیم، ایام فاطمیه تمام شده بود و سینماها باز بودند. پردیس سینمایی زندگی ایام نوروز تا سانس ساعت 1:45 بامداد به اکران فیلم‌ها می‌پرداخت که البته در همان ساعات نزدیک به دو بامداد نیز باز هم متقاضی سانس بعدی فیلم داشتیم. رغبت مردم نیز به سمت فیلم‌های کمدی است و در ایام نوروز به دلیل اکران دو فیلم کمدی «پنجاه کیلو آلبالو» و «من سالوادور نیستم» افراد زیادی را به سینما کشاند.

زند در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری تبلیغات فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای تصریح کرد: ما نمی‌توانیم چشممان را روی تأثیرگذاری از تبلیغات ماهواره‌ای ببندیم. البته این اتفاق فقط در عید نبود که در طول سال هم رخ می‌داد. متأسفانه این مشکل از تلویزیون ماست که از این ظرفیتش استفاده نمی‌کند.

او در پایان افزود: یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند مخاطبانی که بسیار کم به سینما می‌روند را در این چرخه نگه دارند و باز هم به سینما بکشاند، برخورد مناسب کارکنان سینما است. ما امسال تمام تمرکز خود را بر پذیرایی و برخورد مناسب با این افراد گذاشته بودیم تا ترغیب شوند و مجددا به سینما مراجعت کنند و از دستشان ندهیم.

مردم ایران قابل پیش‌بینی نیستند

حسین مقیمی، مدیریت سینما «مرکزی» واقع در میدان انقلاب، استقبال مردم از سینما در ایام تعطیلات را بی‌سابقه می‌داند؛ او در این مورد اظهار کرد: استقبال خوب مردم در ایام تعطیل نشان داد که مردم ایران را نمی‌توان پیش‌بینی کرد! استقبالی که امسال از فیلم‌ها شد بی‌نظیر و بلکه بی‌سابقه هم بود.

او همچنین اذعان کرد: شاید در طول سال فیلم‌هایی بهتر از فیلم‌هایی که در تعطیلات اکران شد هم داشتیم ولی این نوع استقبال را هیچ وقت ندیده بودیم. می‌توان دلایل این اتفاق را مسائلی مانند تبلیغات متفاوت فیلم‌ها، موضوع متنوع‌تر فیلم‌های اکران شده که متناسب با انواع سلیقه‌ها بود و یا همچنین شاداب‌تر شدن مردم ایران دانست.

مقیمی در ادامه گفت: ما خومان به عنوان سینمادار در حال بررسی و پیدا کردن دیگر دلایل این اتفاق هستیم تا در ادامه بتوانیم مخاطب را در طول سال نیز به سینما بکشانیم.

مدیر این سینما که سانس‌هایش را از پیش از ظهر شروع می‌کند، با بیان اینکه «این سینما پنج سالن دارد که می‌تواند همزمان تمامی فیلم‌های در حال اکران را نمایش دهد»، خاطرنشان کرد: بیشترین مخاطبان‌ ما افرادی بودند که می‌دانستند دقیقا برای دیدن چه فیلمی به سینما آمده‌اند و افرادی که دنبال فیلم خاصی نبودند تعداد بسیار کمی داشتند. همچنین به دلیل تعطیلی دانشگاه‌ها و برخی ادارات، از سانس‌های پیش از ظهر نیز استقبال خوبی صورت می‌گرفت و ما را از اضافه کردن سانس‌های شبانه بی‌نیاز نگه می‌داشت.

او نیز در پایان به اهمیت تبلیغات فیلم‌ها از تلویزیون و همچنین ماهواره‌ اشاره کرد و گفت: در کشور ما کسانی هستند که برای تبلیغ فیلم‌هایشان از کانال‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند. این تبلیغات مطمئنا در افزایش استقبال از فیلم‌ها بی‌تأثیر نبوده است؛ در این ایام شاهد بوده‌ایم در روزهایی که صداوسیما تبلیغات موثری از فیلم‌ها پخش می‌کرد، استقبال از فیلم‌ها در روز بعدش نزدیک به 50 درصد افزایش می‌یافت.

لازمه‌ی استقبال از سینماها، افزایش سطح کیفی آن‌هاست

پیمان پارسی نژاد، مدیریت سینما «عصر جدید» در مرکز شهر،مهمترین دلیل استقبال اخیر مردم از سینما را افزایش کیفیت فیلم‌ها می‌داند.

او با بیان اینکه «در هیچ سالی استقبالی مانند ایام تعطیلات امسال ندیده بودیم»، در عین حال مهم‌ترین عامل را سطح کیفی فیلم‌ها در استقبال مردم دانست.

او ادامه داد: البته عوامل دیگری هم مانند تبلیغات رسانه‌ای، ماهواره‌ای و... نیز در اولویت دوم وجود دارند. ما هر ساله در ایام نوروز فروش و استقبال خوبی را شاهد بوده‌ایم ولی اتفاقی که در ایام تعطیلات نوروز 95 افتاد را در سال‌های قبل ندیده بودیم.

پارسی‌نژاد افزود: یکی از دلایل استقبال خوب از سینما "عصر جدید" آن بود که ما فیلمی را داشتیم (50 کیلو آلبالو) که سینماهای اطراف آن را به نمایش نگذاشته بودند. در یک شب 17 میلیون تومان فروش داشتیم که 13 میلیون آن متعلق به همین فیلم بود.

مدیر سینما عصر جدید در پایان تصریح کرد: یکی از دلایل این استقبال که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد تبلیغات شبکه ماهواره‌ای بود. به طوری که فروش یکی فیلم‌ها در اوایل تعطیلات که تبلیغاتش از یک شبکه خاص شروع نشده بود بسیار کمتر از زمانی بود که تیزر هایش از این شبکه پخش شد.

مدیریت سینمای مجتمع تیراژه (۲) که وارد سومین سال فعالیت خود را در ناحیه‌ی شرق تهران شده است، علاوه بر استقبال مردم از سینما در ایام نوروز، وضعیت سینما را به طور کلی در سال ۹۵ بهتر از سال گذشته پیش‌بینی کرد و گفت: اعتقاد دارم که جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران در سال آینده است. امسال پس از جشنواره احساس کردم که سینمای ایران در سال آینده وضعیت خوبی خواهد داشت که همین اتفاق هم با استقبال خوب مردم در ایام تعطیلات نمایان شد.

او ادامه داد: همچنین لازم می‌دانم از شورای صنفی نمایش هم به دلیل چیدمان متخصصانه و خوبی که برای فیلم‌های نوروز انجام داده‌اند تشکر کنم. هر ساله پیش از ایام نوروز مسائل و مشکلاتی در تقسیم‌بندی اکران فیلم‌ها پیش می‌آید ولی امسال به دلیل زحمات آقایان داودی، فرجی، میرزایی و شایسته در کمال آرامش، انتخاب‌ها و چیدمان خوبی برای فیلم‌های نوروزی انجام گرفت.

احمدی فیلم‌های خوب ساخته شده در سی و چهارمین جشنواره‌ی فیلم فجر را دلیل دیگری می‌داند که باعث می‌شود حال سینمای ایران در سال 95 خوب باشد.

او امیدوار است که این فیلم‌ها باعث ‌شود سینما به لحاظ استقبال و فروش به نتایج خوبی برسد و پیش‌بینی می‌کند امسال با وجود فیلم‌های خوبی که ساخته شده است بیش از 10 فیلم به فروش میلیاردی برسند.

او در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت احترام گذاشتن به مخاطبان سینما اشاره می‌کند و در این مورد معتقد است: مدیران سینماها در این سال‌ها یاد گرفته‌اند که باید به مخاطبان سینما احترام بگذارند. امروزه پردیس‌های سینمایی وضعیت بسیار مناسبی دارند و با داشتن فضاهای چند منظوره، پارکینگ و نظم و تمیزی محیط سینما با احترام به مخاطب، او را راضی نگه دارند.

مدیر سینما تیراژه (۲) که صاحب دو سالن سینما و مجموع حدود ۳۰۰ صندلی است، با بیان اینکه «امسال با بازتر شدن فضای فرهنگی کشور، کارگردانان توانسته بودند راحت‌تر حرف خود را بزنند و فیلم‌های بهتری بسازند»، اظهار کرد: تنوع سبک‌ در فیلم‌های امسال که چندین اثر اجتماعی، طنز و سیاسی در آن وجود داشت توانسته بود سلیقه‌های مختلف مردم را راضی نگه دارد.

احمدی در پایان افزود: صداوسیما باید بسترسازی مناسبی انجام دهد تا فیلم‌ها بتوانند تبلیغات کم هزینه و بدون مشکلی در آنجا انجام بدهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: