کد خبر: ۱۹۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
راه‌حل متفاوت برای یک مشکل پوستی رایج
رای برطرف شدن همه‌ برجستگی‌های بسیار ریز و تیره‌ای که در اثر مسدود شدن فولیکول‌های موی صورت ایجاد می‌شوند، شاید درمان و راه‌حل‌های زیادی را تا به امروز امتحان کرده باشید.
بمنافذ کوچکی که معمولا روی بینی و اطراف آن، چانه، پشت پا و حتی شانه‌های شما ظاهر می‌شوند و شما مدام در حال تخلیه آن‌ها هستید اما مطمئن باشید که این روش مناسب نیست و تنها سلامت پوست‌تان را به مخاطره می‌اندازد. درمان این جوش‌های آزاردهنده راه‌حل طبیعی متفاوتی دارد که در این‌جا علاوه بر توضیح آن به شما خواهیم گفت که چرا هیدروژن پراکسید درمانی هم برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه مناسب و موثر عمل می‌کند. دکتر مجید میرزاخانی در این مطلب همراه ماست.

بهتر است نگران این جوش‌ها نباشید
حتما می‌دانید که میلیون‌ها فولیکول مو روی سطح بدن از جمله پوست صورت شما وجود دارد، هر فولیکول شامل یک رشته مو و یک غده چربی است که آماده خارج شدن یا تبدیل به جوش هستند. چربی و آلودگی‌های پوست هم که گاهی با پاک‌سازی و شست‌وشوی نامناسب به صورت سلول‌های مرده روی پوست انباشته می‌شود فضا را برای نفوذ به درون پوست مناسب دیده و در فولیکول جمع می‌شود و یک برآمدگی به نام کومدون تشکیل می‌دهند. در این شرایط اگر راه این کومدون یا برجستگی بسته باقی بماند به صورت جوش‌های سر سفید ظاهر می‌شوند اما اگر پوست اطراف برجستگی باز شود، اجازه راه ورود هوا و آلودگی را بیابد، دانه‌های سرسیاه تشکیل می‌دهد. این‌جاست که کار مراقبت از پوست دشوار می‌شود و باید خیلی زود درمان را آغاز کرد. اگرچه هنوز عده‌ای هستند که در این زمینه به نتیجه نرسیده‌اند. دکتر میرزاخانی، متخصص پوست معتقد است که رفع این دست مشکلات پوستی می‌تواند یک چالش باشد اما نگران‌کننده نیست. چون روش‌های ساده و موثر برای خلاص شدن از این جوش‌های سر سیاه وجود دارد. چه در خانه با درمان‌های طبیعی و چه در مطب با دستگاه‌های پیشرفته مراقبت از پوست.

چیزی از اثر هیدروژن پراکسید شنیده‌اید؟
به‌عنوان یک درمان طبیعی و خانگی بعضی به شما درمان با هیدروژن پراکسید را پیشنهاد می‌دهند و از خواصی که این مایع در درمان جوش‌های سرسیاه دارد برایتان می‌گویند. هیدروژن پراکسید مایعی چسبناک و شفاف است که کاربردهای متفاوتی در صنایع بهداشتی و دارویی دارد و مصرف آن برای داشتن پوستی زیبا و صاف بدون آکنه توصیه می‌شود. به این دلیل که وقتی مایع روی بافت پوست قرار می‌گیرد محیطی بدون باکتری ایجاد می‌کند و با آسیبی که به باکتری‌ها می‌زند زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا آکنه‌ها نتوانند روی پوست رشد کنند. پس درست به این خاطر است که هیدروژن پراکسید با خاصیت ضدمیکروبی از بروز عفونت در پوست جلوگیری می‌کند. به علاوه این‌که خاصیت پوسته پوسته کردن و لایه‌بردار هیدروژن پراکسید کمک می‌کند تا با این پاک‌سازی ملایم جوش‌ها محو شوند اما لزوم موثر و مفید بودن تمام مراحل این روش مشورت شما با متخصص پوست‌تان است. باید از این‌که پوست شما شرایط مناسب مصرف این ماده را دارد مطمئن شده تا این سبک درمان برای شما به آسیب تبدیل نشود.

مراحل درمان به روش هیدروژن پراکسید پیچیده نیست
استفاده از روش پراکسید هیدروژن برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه بسیار ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است:
- صورت خود را با پاک‌کننده‌ای ملایم بشویید تا چربی اضافی، باکتری‌ها و ديگر ناخالصی‌های پوست شما از بین برود. درنهایت آبکشی و به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید.
- در مرحله بعد، قسمت‌هایی از پوست را که محل ظهور و انتشار جوش‌های سرسیاه است، لایه‌برداری کنید آن هم با یک اسکراب صورت خانگی ساده ساخته شده با ترکیب غلیظ شکر و آب. این اسکراب ساده و ملایم با از بین بردن سطح تیره پوست به عملکرد بهتر مرحله بعد کمک می‌کند. پس اسکراب را بمالید و چند دقیقه بعد کاملا بشویید.
- حالا زمان درمان هیدروژن پراکسید است. پس یک توپ پنبه‌ای را با پراکسید هیدروژن سه درصد، مرطوب کنید و محل اصلی جوش‌های سرسیاه را به آرامی بیشتر ماساژ دهید تا کاملا به مایع آغشته کنید. مراقب باشید که هیدروژن پراکسید وارد خط ابرو و خط رویش موهای شما نشود. چراکه باعث سفید شدن موهای شما خواهد شد.
- بعد از گذشت تنها سه دقیقه پوست‌تان را با آب خنک آبکشی کنید و پس از پایان درحالی‌که پوست هنوز مرطوب است صورت را با روغن خالص جوجوبا، آووکادو یا روغن زیتون خوب ماساژ دهید. به این صورت که يك قاشق چای‌خوری یکی از روغن‌ها را به آرامی روی تمام صورت خود بمالید تا پوست آن خشک نشود. این روغن‌های طبیعی به‌عنوان نرم‌کننده‌ای عمل کرده که با حفظ رطوبت از پوست شما محافظت می‌کند.

تغییر پوست در یک شبانه‌روز
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم هیدروژن پراکسید باعث درمان جوش‌های سرسیاه و از بین بردن آن‌ها از روی پوست شما می‌شود. اگرچه می‌توانید از آن برای از بین بردن جای زخم‌های تیره شده هم استفاده کنید. بنابراین تمام کاری که شما باید انجام دهید یک لایه‌برداری ساده است. پس از پایان کار با قرار دادن مرطوب‌کننده‌های مغذی روی پوست شب خوابیده و صبح صورت خود را بشویید. با گذشت یک شبانه‌روز خواهید دید که پوست‌تان بسیار شفاف و روشن شده است. توجه داشته باشید که بعد از این هیدروژن پراکسید درمانی تا چند روز برای شستن صورت از پاک کننده‌های بسیار ملایم حاوی مرطوب‌کننده‌هایی مانند روغن بادام و نارگیل استفاده کنید، زیرا هیدروژن پراکسید خاصیت خشک‌کننده‌ای دارد و ممکن است به پوست آسیب بزند.

این روش موثر است به این پنج شرط:
1. هفته‌ای یک‌بار به این شیوه از پوست‌تان لایه‌برداری کنید. چون تنها در این صورت اثر هیدروژن پراکسید کار روی منافذ پوست را آغاز خواهد کرد تا از بروز جوش‌های سرسیاه روی پوست شما جلوگیری شود.
2. همیشه از یک پاک‌کننده و مرطوب‌کننده ملایم صورت استفاده کنید تا به آرامش و التیام پوست شما در هر شرایطی کمک کند. محصولات طبیعی مانند آووکادو، آلوئه‌ورا و شیر به ویژه هنگامی که روی صورت‌تان آکنه و دیگر مشکلات پوستی دارید، بهترین هستند.
3. با وجود کارایی بالا و اثر مفید این ماده لایه‌بردار همیشه مراقب باشید که هنگام استفاده از هیدروژن پراکسید که این ماده هیچ تماسی با چشم، ابرو و موهای شما نداشته باشد و اگر کمی از آن به چشم شما رسید، فورا آن با آب شست‌وشو دهید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.
4. اگر پوستی بسیار خشک و حساس دارید، از سابقه آلرژی پوستی خود باخبرید بهتر است هرگز بدون مشورت با متخصص پوست از آن استفاده نکنید. از طرفی اگر هر یک نشانه‌ها مانند خارش و خشکی بلافاصله پس از مصرف به سراغ‌تان آمد سریعا مصرف هیدروژن پراکسید را متوقف کنید. 5. برای درمان جوش‌های سرسیاه، از بین بردن لک‌های پوستی، آکنه و حتی اثر زخم تنها باید از هیدروژن پراکسید سه‌درصد استفاده کنید ولی اگر به دنبال نوع ملایم‌تر این ماده هستید برای یک درصد آن هم برای درمان پوست حساس شما کفایت می‌کند اما در زمان مصرف بهتر است پنبه جاوی هیدروژن پراکسید را با تمرکز بیشتری روی جوش‌ها روی صورت بچرخانید.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: