کد خبر: ۱۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
رایزنی با وزارت کشور، بانک مرکزی، سازمان بورس و بانک ها برای سرعت بخشی به اجرای بزرگ‌ترین برنامه ملی
جزییات ۲۵ بند مصوبه پانزدهمین جسله شورای هماهنگی مسکن با تاکید بر تکمیل مسکن مهر و و تسهیل در ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، اعلام شد.
به گزارش قلم نيوز و به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پانزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن که ۱۸ آبان‌ماه به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان وزیر در حوزه ستادی و شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه برگزار شد ۲۵ مصوبه داشت. از ۲۵ بند مصوبه شورای هماهنگی مسکن ۸ بند نخست به مسکن مهر و راهکارهای تکمیل باقیمانده واحدهای مسکونی مهر اختصاص داشت و ۱۷ بند نیز به طرح اقدام ملی مسکن مرتبط بود.

بندهای مرتبط با طرح اقدام ملی بندهای ۹ تا ۲۵ هستند که جزییات آنها به همراه دستگاه های مسوول و دستگاه های همکار اعلام شده است.

تسریع در راه‌اندازی بازار تعهدی مصالح

در بند نهم پانزدهمین مصوبه شورای هماهنگی مسکن تاکید شده است: راه اندازی بازار تعهدی مصالح و اتصال آن به فرآیند ساخت برنامه اقدام ملی تسریع شود و همچنین آخرین وضعیت شرکت متولی بازار تعهدی مصالح ساختمانی به معاونت مسکن و ساختمان واگذار شود. در این بند دستگاه مسوول، بنیاد مسکن انقلاب اسلام و بانک مسکن و دستگاه همکار معاونت مسکن و ساختمان معرفی شد.

بررسی الحاق زمین به محدوده شهرها در اجرای طرح اقدام ملی

در بند دهم آمده است: در شهرهایی که مشکل تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد و الحاق زمین به محدوده شهر امکانپذیر است، بررسی کارشناسی توسط معاونت معماری و شهرسازی انجام شده و مساعدت لازم در این خصوص صورت بگیرد. در این بند دستگاه مسوول معاونت شهرسازی و معماری و دستگاه‌های همکار ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها عهده‌دار مسوولیت شدند.

تسریع در صدور پروانه‌های ساختمان طرح اقدام ملی مسکن

در بند یازدهم این مصوبه نیز که دستگاه مسوول معاونت مسکن و ساختمان است، تصریح شده است: طی مکاتبه‌ای از وزیر کشور خواسته شود تا دستورات لازم را به شهرداری های سراسر کشور در راستای تسریع و مساعدت در صدور پروانه‌های ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن صادر کنند.

استفاده از ظرفیت اراضی بخش خصوصی در برنامه اقدام ملی مسکن

در بند دوازدهم نیز می‌خوانیم: از ظرفیت اراضی بخش خصوصی در برنامه اقدام ملی مسکن استفاده شده و برنامه ریزی لازم در این خصوص صورت پذیرد. در این بند قانونی دستگاه های مسوول شامل ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان ملی زمین و مسکن و دستگاه همکار معاونت مسکن و ساختمان معرفی شد.

بند سیزدهم این مصوبه تاکید کرده است: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن ترتیبی اتخاذ شود تا از ظرفیت مشارکت، فروش اقساطی زمین و واگذاری زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله استفاده شود. در این بند قانونی دستگاه مسوول معاونت مسکن و ساختمان و دستگاه‌های همکار شرکت عمران شهرهای جدید، شرکت بازآفرینی شهری، سازمان ملی زمین و مسکن و ادارات کل راه و شهرسازی هستند.

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن

در بند چهاردهم نیز آمده است: ترتیبی اتخاذ شود تا با اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، بهای زمین به قیمت کارشناسی روز و به صورت فروش اقساطی با حداکثر ۱۰ سال دوره تقسیط پرداخت شود. همچنین، واگذاری اراضی در طرح مسکن اجاره‌ای در قالب اجاره ۹۹ ساله انجام شود و رفع بخشی از مشکلات تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان توسط دستگاه‌های تابعه در اصلاحیه آیین‌نامه مذکور گنجانده شود. در این بند از مصوبه دستگاه مسئول معاونت مسکن و ساختمان و دستگاه‌های همکار سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت بازآفرینی شهری تعیین شده است.

استفاده از ظرفیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم در طرح اقدام ملی

در بند پانزدهم می خوانیم: برای استفاده از ظرفیت صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن در طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی شده و در اسرع وقت پروژه‌های مربوط به طرح مذکور در استان‌های مختلف، به بانک مسکن جهت معرفی به متقاضیان اعلام شود. در این بند دستگاه مسوول معاونت مسکن و ساختمان و دستگاه‌های همکار سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شرکت بازآفرینی تعیین شدند.

مکاتبه وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی برای تاسیس صندوق زمین و ساختمان

در بند شانزدهم آمده است: مکاتبه‌ای برای رییس کل بانک‌مرکزی مبنی بر صدور دستور مقتضی جهت اعطای مجوز تاسیس صندوق زمین و ساختمان توسط بانک مسکن تنظیم شده و از ظرف وزیر راه و شهرسازی صادر شود. دستگاه مسوول این بند بانک مسکن و دستگاه همکار، معاونت مسکن و ساختمان معرفی شد.

تاکید بر تخصیص ۲۰ درصدی منابع بانک های عامل به بخش مسکن

در بند هفدهم تاکید شده است: جلسات مشترکی با مدیران عامل بانک‌های تجاری و تخصصی به جز بانک مسکن برگزار شده و در رابطه با پرداخت تسهیلات مسکن به پروژه‌های طرح اقدام ملی در اجرای مصوبه شورای عالی مسکن، تخصیص ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن با آنها تفاهم شود. در این بخش نیز معاونت مسکن به عنوان دستگاه مسوول و بانک‌مرکزی به عنوان دستگاه همکاری معرفی شد.

بهره‌مندی از ظرفیت ستاد بازآفرینی در طرح اقدام ملی

در بند هجدهم می‌خوانیم: از ظرفیت ستاد بازآفرینی و شورای مسکن در استان‌ها برای رفع مشکلات و پیشبرد برنامه اقدام ملی مسکن استفاده شود. در این بخش معاونت مسکن و ساختمان دستگاه مسوول و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و تمامی دستگاه‌های تابعه دستگاه همکار هستند.

ابلاغ بخشنامه رییس‌جمهوری به استانداران برای تسریع در طرح اقدام ملی

در بند نوزدهم آمده است: متن بخشنامه‌ای از سوی مقام ریاست جمهوری به استانداران کشور مبنی بر بررسی و تسریع در انجام طرح اقدام ملی مسکن در قالب شورای مسکن استان‌ها تهیه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی به رییس‌جمهوری ارایه شود. در این بخش نیز دستگاه مسوول معاونت مسکن و ساختمان است.

تعیین سرفصل‌های بافت فرسوده، خودمالک و صندوق پس‌انداز در سامانه ثبت نام اقدام ملی

در بند بیستم پانزدهمین شورای هماهنگی مسکن نیز تاکید شده است: در سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن سرفصل‌های مربوط به بافت‌های فرسوده شهری، خودمالک و صندوق پس‌انداز یکم پیش‌بینی شود و ترتیبی داده شود تا اطلاعات مربوط به تفاهم‌نامه‌ها در سامانه وارد شود. همچنین، شماره تلفن‌هایی جهت پاسخگویی به سوالات متقاضیان پیش‌بینی و در سامانه بارگذاری شود. در عین حال در سامانه امکان رصد متقاضی از مراحل ثبت‌نام و بررسی وضعیت شخصی فراهم شود. در این بخش، دستگاه مسوول معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع و دستگاه همکار معاونت مسکن و ساختمان است.

در بند بیست‌ویکم آمده است: اقدامات لازم برای ابقاء تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ انجام شود که در این بخش دستگاه مسوول معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع است.

تشکیل ستاد پشتیبانی طرح اقدام ملی در ستاد وزارتخانه

در بند بیست‌و‌دوم تصریح شده است: ستاد پشتیبانی طرح اقدام ملی مسکن با مدیریت معاونت مسکن و ساختمان تشکیل شده و افراد صاحب تجربه و کارآمد در این حوزه جهت عضویت در ستاد مذکور به انضمام وظایف محوله، به وزیر راه و شهرسازی معرفی شوند. در این بخش دستگاه مسوول معاونت مسکن و ساختمان و دستگاه همکار تمامی دستگاه‌های تابعه معرفی شدند.

استفاده از بازار سرمایه در جذب سرمایه‌های خرد برای تامین مالی پروژه‌های مسکن

بند بیست‌و‌سوم اعلام کرده است: جلسه‌ای با رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور بررسی نحوه استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در جذب سرمایه‌های خرد جهت تامین مالی بخش مسکن برگزار شود که در این بخش دستگاه مسوول، معاونت مسکن و ساختمان است.

تاکید طرح اقدام ملی بر قیمت تمام شده و فروش اقساطی زمین

در بند بیست‌و‌چهارم می‌خوانیم: ترتیبی اتخاذ شود تا مدل اجرایی قیمت تمام شده ساخت و فروش اقساطی زمین در اجرای طرح اقدام ملی مسکن مورد استفاده قرار بگیرد. در این بند نیز دستگاه‌های مسوول، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بازآفرینی شهری و دستگاه همکار معاونت مسکن و ساختمان معرفی شد.

ظرفیت ثبت‌نام اقدام ملی از سوی شهرهای جدید و ادارات کل راه و شهرسازی اعلام می‌شود

در بند آخر و بیست‌و‌پنجم نیز تاکید شده است: ظرفیت ثبت‌نام در مراحل مختلف طرح اقدام ملی مسکن بر اساس ظرفیت اعلامی از سوی ادارات کل راه و شهرسازی و شهرهای جدید است که در جلسات مشترک با معاونت مسکن و ساختمان نهایی و صورتجلسه می‌شود. دستگاه‌های مسوول این بند از مصوبه، ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بازآفرینی شهری و دستگاه مسوول معاونت مسکن و ساختمان تعیین شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: