کد خبر: ۱۷۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸
اکنون حق کمیسیون مشاوران املاک نیم درصد است که اتحادیه مشاوران املاک پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی این رقم را داده اما این پیشنهاد مخالفان و موافقان زیادی دارد.
اتحادیه مشاوران املاک به اتاق اصناف پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی حق کمیسیون را داده که مخالفان این پیشنهاد معتقدند این اقدام، التهاب جدیدی در بازار مسکن ایجاد می‌کند.

تعدیل کمیسیون دفاتر مشاور املاک به عنوان راهکاری است که از سوی اتحادیه این صنف برای افزایش درآمد اعضا در شرایط کساد کنونی بازار مسکن و پایین آمدن درآمد مشاوران املاک، کلید خورده است.

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران چندی پیش در نشست خبری اعلام کرد: شکاف بزرگی بین حق‌الزحمه دفاتر املاک در ایران با سایر کشورهای منطقه وجود دارد. در ترکیه شش درصد از فروشنده دریافت می‌کنند در حالی که ما از هر طرف نیم درصد می‌گیریم. مضافا این‌که معاملات به طور محسوس کاهش یافته که این موضوع، درآمد دفاتر املاک را تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر قراردادهای مشارکت در ساخت، تمدید اجاره و متمم قرارداد، فاقد کمیسیون است.

مخالفان افزایش کمیسیون مشاوران املاک

اما در طرف دیگر، مخالفان افزایش نرخ کمیسیون مشاوران املاک ایستاده‌اند که می‌گویند این موضوع به افزایش نرخ مسکن دامن می‌زند.

سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مشاوران املاک درصدی از نرخ فروش را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند که با افزایش نرخ مسکن و اجاره بها در یک سال و نیم اخیر، این افراد سهم بیشتری خواهند داشت. این موضوع موجب می‌شود که خود املاکی‌ها به یکی از دلایل افزایش نرخ مسکن تبدیل شوند.

طرح اخذ کمیسیون بر اساس متراژ

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز یکی دیگر از مخالفان دریافت کمیسیون به صورت درصد از طرفین معاملات مسکن است.

وی اخیرا اعلام کرد: هم اکنون طرحی در کمیسیون عمران مجلس درحالی بررسی است که بر اساس آن مشاوران املاک دیگر امکان دریافت درصدی از ثمن معامله را نداشته باشند و کمیسیون خود را از متراژ مسکنی که آن را اجاره می‌دهند و یا به فروش می‌رسانند، دریافت کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهارکرد: دلیل بررسی این طرح‌ها هم این است که ما در یک سال اخیر بسیار شاهد این موضوع بودیم که عده‌ای سودجو برای کسب کمیسیون بیشتر اقدام به فروش منازل مسکونی بالاتر از عرف بازار می‌کنند که این اقدام آنها، در افزایش نرخ خرید و فروش واحدهای مسکونی و همچنین اجاره بها تأثیر مستقیم داشته است.

مشاوران املاک: گرانی مسکن به ضرر ما است

اگرچه بارها رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرده که افزایش تعداد معاملات مسکن، برای اعضای این صنف از افزایش نرخ مسکن یا افزایش نرخ کمیسیون اهمیت بیشتری دارد و بارها بر مهم‌تر بودن رونق بازار مسکن برای مشاوران املاک صحه گذاشته، حال این مطرح است که برای دفاتر املاک، نرخ کمیسیون مهم‌تر است یا افزایش معاملات؟ بخش مسکن دارای رابطه پیشین با ۷۸ بخش اقتصاد و رابطه پسین با ۵۶ بخش اقتصادی با ضریب انتشار ۱.۲ است. یعنی به ازای هر یک اشتغال مستقیم، ۱.۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

مشاوران املاک نیز معتقدند هرچه تعداد معاملات بیشتر شود درآمد مشاوران افزایش بیشتری خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد گرانی مسکن که منجر به رکود شود، چندان به سود مشاوران املاک نیست.

یکی از مشاوران املاک در منطقه ۹ تهران گفت: پس از پنج سال کسادی معاملات مسکن بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ که با افت شدید درآمد اعضای این صنف و خروج بسیاری از فعالان صنف مشاور املاک همراه بود، در سال گذشته که حجم معاملات بیشتر شد، رونق به کسب و کار مشاوران املاک بازگشت؛ اما دوباره این صنف از تیرماه امسال وارد رکود شده است.

مردم؛ اصلی‌ترین مخالفان افزایش کمیسیون

افزایش نرخ کمیسیون معاملات مسکن در این بازه زمانی، اگرچه مورد استقبال فعالان صنف مشاوران املاک در کوتاه مدت قرار می‌گیرد، اما در میان و بلندمدت قطعا با مخالفانی در میان اعضای همین صنف مواجه خواهد شد.

چرا که بسیاری از مراجعه‌کنندگان به مشاوران املاک موافق با افزایش نرخ کمیسیون مشاوران املاک نیستند؛ مردم معتقدند افزایش نرخ کمیسیون به دور شدن خریداران واقعی از بازار مسکن دامن می‌زند.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: