کد خبر: ۱۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۶ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۸
محققان موفق به ابداع برنامه‌ای برای تلفن همراه شده‌اند که می‌تواند آسیب حاد کلیوی را که یک بیماری بالقوه کشنده است، در چند دقیقه تشخیص دهد.
به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، آسیب حاد کلیوی زمانی بروز می‌کند که کلیه‌ها در نتیجه عوارض سایر بیماری‌های جدی، به درستی فعالیت نکنند. این بیماری می‌تواند به از دست دادن جزئی عملکرد کلیه تا نارسایی کامل آن منجر شود. این نوع آسیب کلیه باید سریع تشخیص داده و درمان شود. در غیر این صورت، تجمع سطوح غیرعادی نمک و مواد معدنی در بدن، موجب بیماری شدید فرد می‌شود.
آسیب حاد کلیه توسط وضعیت‌های جدی بهداشتی از جمله «سپسیس» (عفونت خون) ایجاد می‌شود و از هر پنج بیمار بستری در بیمارستان، یک نفر را مبتلا می‌کند. این وضعیت در بیماران مسن شایعتر است و اگر به سرعت درمان نشود، می‌تواند بر سایر اندام‌ها نیز تاثیر گذارد.

اکنون یک برنامه تلفن همراه به نام «استریمز» به پزشکان کمک می‌کند تا طی ۱۴ دقیقه و یا کمتر به موارد ابتلا به آسیب حاد کلیوی پاسخ دهند، رویه‌ای که به‌طور سنتی چند ساعت طول می‌کشد.

این سیستم جدید هشدار دهنده توسط محققان بیمارستان Royal Free در لندن و شرکت فناوری DeepMind ساخته شده است. این سیستم جدید هشدار نتایج آزمایش‌های خون بیماران را به‌ طور مستقیم در قالب نتایج و نمودارهایی که خواندن آنها آسان است، به پزشکان خط مقدم ارسال می‌کند.

در یکی از آزمایش‌های خون، سطوح بالای یک محصول زائد به نام کراتینین جستجو می‌شود که به طور معمول توسط کلیه‌ها فیلتر می‌شود. اطلاعات در زمینه سایر نشانگرهای خونی که می‌توانند به درمان بیماران کمک کنند نیز از طریق این برنامه تلفن همراه سریع در اختیار متخصصان قرار می‌گیرد. مدیران بیمارستان اظهار داشتند که این برنامه تلفن همراه موجب کاهش هزینه‌های درمانی شده است.

ارزیابی این برنامه تلفن همراه که در مجله Medical Internet Research منتشر شده است، همچنین نشان داد که این برنامه به تقویت تشخیص این وضعیت در بیماران برای موارد اورژانسی از ۸۷.۶ درصد به ۹۶.۷ درصد کمک کرده است.

 
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: