کد خبر: ۱۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
نیم قرن پیش ناسا برای نخستین بار توانست قدم انسان را طی ماموریت "آپولو 11" به کره ماه باز کند و از آن پس این اتفاق به عنوان شاید تاریخی‌ترین کار بشر الهام‌بخش بسیاری از صنایع و هنرها شد.
 به نقل از انگجت، ماموریت "آپولو 11" ناسا از 20 ژوئیه 1969 تاکنون تأثیر فراوانی بر فرهنگ بشر داشته است، چرا که روزی است که این ماموریت فضایی موفق به فرود روی کره ماه شد و "نیل آرمسترانگ" و "باز آلدرین" به عنوان اولین انسان‌های تاریخ به ماه قدم گذاشتند.

"آپولو 11" یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ کاوش فضایی است.

اما یکی از آثار مهم این ماموریت، تاثیر آن بر صنعت پوشاک و تولید کفش بود. تولیدکنندگان مشهور در این صنعت طی این سالها با الهام از این ماموریت تاریخی اقدام به طراحی و عرضه کفش‌هایی با طراحی فضایی کرده‌اند.

همزمان با جشن پنجاهمین سالگرد تسخیر ماه به دست بشر، ما به شما برخی از بهترین کفش‌هایی که با الهام از این مأموریت و فرود بر ماه طراحی یا عرضه شده‌اند را نشان می‌دهیم.

برندهای تجاری معروفی چون آدیداس، نایکی، نیو بالانس و ونس از جمله برندهایی هستند که این طرح‌ها را به صورت رسمی و غیر رسمی طراحی کرده‌اند. در عین حال، کفش‌هایی هم وجود دارد که ناسا در طراحی آن مشارکت داشته است.
نایکی ایرمکس مدل "Lunar90 SP"  ملقب به "فرود بر ماه"

پنج سال پیش در تاریخ 14 ژوئیه 2014، نایکی یک کفش را معرفی کرد که به احتمال زیاد بهترین کفش ورزشی الهام گرفته شده از تسخیر ماه تا به امروز است. این غول تولید کننده لوازم ورزشی برای طراح این کفش از یکی از مدل‌های پرطرفدار خود (Air Max 90) استفاده کرده است و آن را با پس‌زمینه نیمه شفافی از سطح ماه به نمایش درآورد و برای تکمیل آن، دو علامت پرچم آمریکا را در پشت این کفش قرار داد که برای تداعی شدن همان نشان‌هایی است که در لباس "نیل آرمسترانگ" دیده می‌شود.

این کفش ورزشی آنقدر محبوب شد که اکنون برخلاف قیمت 145 دلاری اولیه با مبلغ 1000 دلار فروش می‌رود.
نایکی PG3

"پائول جورج" ستاره پرفروغ بسکتبال آمریکا در کنار مهارت‌های عالی بسکتبال خود، به اکتشافات فضایی نیز علاقه دارد و ماه ژانویه گذشته کفش جدید فضایی نایکی موسوم به PG3 یا "ناسا" را رونمایی کرد. پس از آن نیز نایکی دو کفش مختلف دیگر را با نام‌های "ماموریت‌های آپولو" و "ناسا 50ام" با الهام از کارهای ناسا برای او طراحی کرده است.

کفش‌های "ناسا" و "ماموریت‌های آپولو" از رنگ‌های نارنجی و آبی رنگ سنتی ناسا و پرچم آمریکایی استفاده می‌کنند، در حالی که "ناسا 50ام" دارای یک رویه نقره‌ای بازتابنده با نشان‌های ناسا و آپولو 11 است.

همچنین بر روی دو مدل از این کفش‌ها دو نقل قول از "پائول جورج" نوشته شده است که معروف‌ترینش این است: با من از محدودیت حرف نزنید وقتی روی ماه ردپا وجود دارد.
آدیداس NMD HU Trail  ملقب به "ابرهای ماه"

بر خلاف کفش‌های ناسا که نایکی برای "پائول جورج" ساخته، کفش‌های "ابرهای ماه" آدیداس یک همکاری رسمی با ناسا نیست. البته این کفش چیزی جز منقوش بودن به کلمه "ماه" ندارد که آن را به ناسا و تسخیر ماه مرتبط کند.
نیو بالانس "MOS NB 574"

کفش ورزشی "MOS NB 574" درست در کنار نایکی "Lunar90 SP" به عنوان بهترین کفش‌های ورزشی الهام گرفته از تسخیر ماه قرار می‌گیرد.

شرکت نیو بالانس برای طراحی این کفش با یک فروشگاه لباس همکاری داشته است که این همکاری به پیدایش یک کفش با چندین نشانه بصری از ماموریت "آپولو 11" منجر شده است.

در طراحی این کفش از یک منظره خاکستری و یک تکه جیر به شکل سطح ماه برای نشان دادن نقل قول نیل آرمسترانگ مبنی بر نرم و پودری بودن سطح ماه مانند زغال پودر شده استفاده شده است.

بسته بندی این کفش که سال گذشته عرضه شد نیز از نکات قابل توجه آن است. این کفش در یک بسته بندی مهر و موم شده قرار دارد که به طور خودکار مشتری را به یاد غذاهای منجمد فضانوردان می‌اندازد.
ونس "NASA SK8-Hi" ملقب به "وویجر سیاه فضا"

نمی‌توان در مورد کفش‌های ورزشی بدون اشاره به نام "ونس" صحبت کرد. این برند به افتخار ماموریت "آپولو 11" یک نسخه ویژه از کفش‌های ورزشی مدل "SK8-Hi" را ساخته است که متشکل از چرم سیاه یکپارچه با نشان‌هایی از ناسا، ماموریت آپولو 11 و فضانوردان حاضر در این ماموریت است.

ونس به طراحی این کفش بسنده نکرده و یک مجموعه کامل پوشاک و لوازم جانبی به منظور قدردانی از مأموریت‌های فضایی وویجر 1 و 2 طراحی کرده است.
مرسر آمستردام(Mercer Amsterdam) مدل W3RD

ممکن است این برند به اندازه آدیداس، نایکی، نیو بالانس یا ونس مشهور نباشد، اما با یکی از براق‌ترین کفش‌های طراحی شده با الهام از تسخیر ماه به بازار آمده است.

این کفش با نام کامل "W3RD ناسا آپولو 11" با الهام از لباس‌های فضانوردی آرمسترانگ و آلدرین طراحی شده است که با یک آرم کوچک ناسا در کنار کفش و یک پارچه توری نقره‌ای که در سراسر کفش کشیده شده، همراه شده است. اما مهیج‌ترین قسمت مختصاتی است که خیلی ظریف در کنار قسمت پنجه کفش حک شده (28.5729° N, 80.6490° W) که به مختصات مرکز فضایی کندی اشاره دارد. همان جایی که آپولو 11 از آن به سمت ماه حرکت کرد.
آدیداس "کوبی تو" ملقب به "چکمه فضایی ماه"

برخلاف کفش‌هایی که تاکنون و بعد از این معرفی می‌شود، آدیداس "کوبی تو"(Kobe Two) که برای "کوبی برایانت" سوپراستار سابق لیگ بسکتبال آمریکا(NBA) طراحی شده، هیچ ارتباطی با ناسا و آپولو 11 ندارد. به رغم این واقعیت، آنها به دلیل ظاهر عجیب و حجیم و آینده‌نگرانه و رنگ نقره‌ای براق، به عنوان "چکمه‌های فضایی ماه" شناخته شدند.

از همه مدل‌هایی که تاکنون معرفی کرده‌ایم، این کفش قطعا زشت‌ترین آنها است. اما با این حال این که آنها به "چکمه‌های فضایی ماه" معروف شدند، آن را جذاب می‌کند.
جنرال الکتریک "مأموریت‌ها"

شرکت جنرال الکتریک در سال 2014 تصمیم گرفت ماموریت آپولو 11 را با کفش‌هایی موسوم به "مأموریت‌ها"(Missions) که به طور محدود تولید شد گرامی بدارد.

این شرکت نقش مهمی در اکتشاف ماه توسط ناسا در سال 1969 ایفا کرد و با این کفش‌ها این همکاری را گرامی داشت.

به گفته مسئولین این شرکت در ساخت این کفش از همان مواد فیبر کربن سبک استفاده شده که در موتورهای جت استفاده می‌شود و همچنین یک پوشش هیدروفوبیک که تیغه‌های موتور جت را از انجماد در دمای پایین حفظ می‌کند، استفاده کرده‌اند.

شرکت جنرال موتور در جشن 45امین سالگرد فرود آمدن آپولو 11 بر ماه نیز تنها 100 جفت از این کفش را تولید کرد که آنها را جفتی حدود 200 دلار فروخت.
نایکی "کفش‌های ماه"

"کفش‌های ماه" توسط شرکت نایکی در سال 1969 و توسط "بیل باورمن" بنیانگذار افسانه‌ای این شرکت ساخته شد.

نایکی می‌گوید که این کفش‌های ورزشی نام خود را با توجه به نشانه‌های شبیه به قرار گرفتن در خاک ماه گرفته است.

این کفش نه تنها اولین کفش ورزشی کمپانی نایکی است، بلکه همچنین اولین کفش تولیدی نایکی به عنوان یک برند تجاری است که همزمان با موفقیت ماموریت آپولو 11 تولید شد.

اکنون تنها 12 جفت از این کفش وجود دارد و انتظار می‌رود یکی از آنها در یک حراجی با قیمت بیش از 100 هزار دلار فروخته شود. مبلغ پیشنهادی اولیه آن 80 هزار دلار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: