کد خبر: ۱۶۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
پس از لغو ماموریت فضاپیمای چاندریان ۲ برای اعزام به ماه در هفته گذشته، هند امروز دوشنبه این فضاپیمای بدون سرنشین را به فضا پرتاب می‌کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی سی.ان.ان، هند اکنون سرگرم آماده شدن برای انجام ماموریتی در ماه است که  طی آن یک کاوشگر بر سطح ماه فرود می‌آید.

قرار است فضاپیمای چاندریان ۲ ساعت ۲:۴۳ دقیقه روز دوشنبه به وقت محلی از مرکز فضایی Satish Dhawan در «سریهاریکوتا» (Sriharikota) در ایالت «آندرا پرادش» به فضا پرتاب شود. ابتدا قرار بود این پرتاب روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر)  انجام شود اما تنها ۵۶ دقیقه قبل از پرتاب به دلیل بروز یک «نقص فنی» لغو شد. درصورتیکه پرتاب امروز چاندریان ۲ با موفقیت انجام شود، هند بعد از امریکا، چین و روسیه چهارمین کشوری خواهد بود که فرود آرامی را بر سطح ماه انجام می‌دهد.
چاندریان ۲، دو ماه سفر خواهد کرد تا در یک مدار مدور در ۶۲ مایلی (۱۰۰ کیلومتری) بالای سطح ماه قرار گیرد. از این مدار، فرودگری به نام «ویکرام» از فضاپیمای اصلی جدا می‌شود و به آرامی در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود می‌آید. این امر به سخت‌ترین بخش مأموریت چاندریان ۲ تبدیل خواهد شد زیرا باید به آرامی بر سطح ناهموار ماه بنشیند به گونه‌ای که هیچ آسیبی نبیند. همچنین لازم است از فرود در مناطق سایه‌دار اجتناب شود زیرا دستگاه نیاز به نور برای تولید انرژی دارد.
چاندریان ۲ که ۳.۸ تن وزن دارد و ۱۳ محموله را با خود حمل می‌کند، دارای یک ماه‌نورد، فرودگر و کاوشگر است که هر سه توسط سازمان تحقیقات فضایی هند ساخته شده‌اند. هدف اصلی این مأموریت بررسی مکان و فراوانی آب در سطح ماه است.

هزینه انجام این پروژه تحقیقاتی از سوی هندی‌ها ۱۴۴ میلیون دلار (۱۰ میلیارد روپیه) اعلام شده و این دومین مأموریت فضایی هند است.
نخستین سفر فضایی هندی‌ها مربوط به سال ۲۰۰۸ میلادی است که به اثبات وجود آب در کره ماه کمک کرد. آن سفینه بدون سرنشین هند ۷۹ میلیون دلار ارزش داشت و «چاندریان ۱» نام گرفته بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: