کد خبر: ۱۳۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
مروری بر 18 خودرویی که امسال آخرین سال حضورشان در بازار آمریکاست و بعضا تولیدشان برای همیشه متوقف می‌شود.
بسته به هر سگمنت و کلاس خودرویی، عموما یک محصول بیش از پنج سال تولید نمی‌شود و جای خود را به یک خودروي جدید می‌دهد حتی با انجام فیس لیفت و اصلاحات ظاهری. بنابراین شرکت‌ها امیدوارند که با این عمل آمار فروش خود را لااقل برای چند سال دیگر بالا نگه ‌دارند اما در بسیاری موارد، خودروي جدید نمی‌تواند عملکرد خوبی از خود ثبت کند. بااین‌همه امسال قرار است 18 خودرو از شرکت‌هایی نظیرفولکس‌واگن، فورد، کادیلاک و... از چرخه تولید خارج و محصولات جدیدی به‌جای آن‌ها وارد بازار شوند. بد نیست نگاهی به آن‌ها بیندازیم. خودروهایی که شاید تا چند وقت دیگر فراموش شوند!
آلفا رومئو 4C کوپه
این خودرو که عملکردی مشابه خودروهای کارت دارد، از پیشرانه چهار سیلندر توربو با قدرت 237 اسب بخار بهره می‌برد. با این میزان قدرت و البته وزن 1100 کیلوگرم، 4C کوپه می‌تواند در عرض 4.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد. حالا آلفا رومئو بعد از سه سال از عرضه این خودرو در بازار، علاقه‌ای به ادامه تولیدش ندارد. البته مدل کانورتیبل 4C برای چند سال دیگر روی خط تولید باقی خواهد ماند.
کادیلاک ATS سدان
با توجه به نوسازی گسترده کارخانه جنرال موتورز در شهر وارن ایالت میشیگان، کادیلاک ATS سدان دیگر تولید نخواهد شد. البته مدل کوپه این خودرو همچنان روی خط تولید باقی خواهد ماند و می‌توان سه پیشرانه را برای این مدل انتخاب کرد که عبارت‌اند از: پیشرانه دو لیتری توربو، 3.6 لیتری V6 و3.6 لیتری V6 دوقلوي توربو (که در مدل ATS-V به کار گرفته شده است). این واحدهای تولید نیرو به ترتیب قدرتی به میزان 272، 335 و 464 اسب بخار و گشتاوری در حدود 400، 372 و 603 نیوتن متر تولید می‌کنند.
شورلت سیتی اکسپرس
در جولای 2018، جنرال موتورز اعلام کرد که این ون در انتهای سال میلادی جاری از خط تولید خارج می‌شود. سیتی اکسپرس از سال 2014 تنها موفق به فروش 30 هزار دستگاه شده که در مقایسه با همتای ژاپنی خود، نیسان NV200، آمار ضعیفی را به ثبت رسانده است.
شورلت کروز
بعد از 10 سال، شورلت قصد دارد تولید محصول پرفروش خود را خاتمه دهد. زمانی که کروز معرفی شد، بازار تحت سلطه هوندا سیویک بود اما سدان کامپکت شورلت به‌سرعت توانست خود را اثبات کند و حتی به رکورد فروش 3.5 میلیون دستگاه در سال 2015 دست یابد. بااین‌حال مانند بسیاری از خودروسازان، با مشاهده کاهش فروش خودروهای سدان و تقاضای بیشتر خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور، این خودروساز آمریکایی نیز تصمیم گرفت تولید کروز را متوقف کند، شاید برای مدتی کوتاه.
شورلت ولت
مانند کروز، شورلت ولت نیز زمانی که در سال 2010عرضه شد، اثر شدیدی روی بازار گذاشت. این خودرو که جزو نخستین خودروهای هیبریدی بود توانست در سال‌های ابتدایی تولیدش فروش خوبی از خود به ثبت برساند. با ارائه نسل دوم، این خودرو در سال 2016 موفق به فروش 100 هزار دستگاه شد و با افت فروش در سال گذشته، جنرال موتورز دستور توقف تولید آن را صادر کرد.
فورد C-max هیبرید
این خودرو در سال 2003 به بازار اروپا آمد و 9 سال بعد قدم به خاک آمریکا گذاشت. اما در تمام این سال‌ها هیچ‌وقت نتوانست به محصولی پرفروش در بین خودروهای هیبریدی تبدیل شود. بعد از شش سال از حضور این خودرو در بازار آمریکا و فروش تنها 6600 دستگاه، قرار است تولید آن در کنار مدل‌های دیگر فورد متوقف شود.
فورد فوکوس
فورد در یک سقوط تدریجی قصد دارد تمام مدل‌های پرفروش و جذاب خود (منهای ماستنگ) را حذف کند كه فوکوس یکی از آن‌هاست. البته نسخه چهاردر و پنج‌در فوکوس اختصاصا در بازار اروپا عرضه خواهند شد. گزارش‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که فورد لااقل باید تولید یکی از محصولات پرفروش خود را در آمریکا ادامه دهد، اما شرکت می‌خواهد برخلاف آن عمل کند.
فورد فیستا
این خودرو همانند فوکوس قرار است قربانی سیاست‌های اشتباه فورد برای بازار آمریکا شود. این هاچبک کوچک و جذاب در سال 2011 معرفی شد و در همان زمان مورد استقبال زیادی قرار گرفت. سپس با فیس لیفت و عرضه مدل پرفورمنس ST در سال 2013، طرفداران بسیاری را به خود علاقه‌مند کرد. اما حالا و بعد از هفت سال حضور در بازار آمریکا،‌ قرار است تنها در اروپا فروش خود را ادامه دهد.
فورد تاروس
یکی از محصولات نمادین خودروساز دیترویتی بعد از پنج نسل و 30 سال حضور مستمر در بازار قرار است به تاریخ بپیوندد. بی‌شک کاهش تولید این خودرو در چهار سال اخیر و فروش تنها 38 هزار دستگاه طی این مدت در آمریکا، موجب توقف تولید شده است.
لینکلن MKT
لینکلن قصد دارد در خودروهای قابل‌عرضه خود تجدیدنظر کند و به همین جهت امسال آخرین سال حضور مدل MKT در بازار خواهد بود و قرار است مدل Aviator جایگزین آن شود. این کراس‌اوور میان سایز لوکس در سال 2018 تنها 2300 دستگاه فروخت که نسبت به سال 2010 نشان از افت 70 درصدی دارد. لینکلن MKTدر سال 2010 با 7400 دستگاه بالاترین میزان فروش خود را به ثبت رساند.
لینکلن MKX
البته این مدل مانند MKTبه‌کلی حذف نمی‌شود و طی اصلاحاتی گسترده با نامNautilus به بازار برخواهد گشت. پیشرانه‌های جدید، ظاهر به‌روز و جلوپنجره متفاوت ازجمله ویژگی‌های این خودرو در سال 2019 خواهد بود.
نیسان 370Z رودستر
هرچند 370Z کوپه تا سال 2020 تولیدش ادامه خواهد شد اما مدل رودستر جایی در سبد محصولات نیسان نخواهد داشت. این خودرو که در سال 2009 معرفی شد، توانست طرفداران زیادی پیدا کند. البته 370Z رودستر برخلاف مدل کوپه در جشن پنجاهمین سالگرد معرفی داتسون اسپورت در نمایشگاه نیویورک حضور نداشت و با غفلت مدیران نیسان، چند هفته بعد به نمایش درآمد.
نیسان جوک
به این لیست بلندبالا باید نیسان جوک را هم اضافه کرد. خودرویی که در سال 2011 معرفی شد و به مدت شش سال در بازار آمریکا به فروش رفت. البته این خودرو نیز در بازار اروپا به حیات خود ادامه می‌دهد و حتی شایعاتی مبنی بر تولید نسل دوم آن وجود دارد اما آمریکایی‌ها فقط می‌توانند مدل کیکس را به‌جای آن سفارش دهند.
اسمارت
نه‌فقط مدل فورتو،‌ بلکه تمام محصولات اسمارت برای همیشه از بازار آمریکا و کانادا رخت بر می‌بندند. زمانی که این خودرو در سال 1998 به بازار آمد، با داشتن اندازه‌ای کوچک و چهره‌ای بامزه به خودروي محبوب بانوان تبدیل شد و توانست فروش خوبی را ثبت کند. اسمارت فورتو طی دو نسل بعدی هم این روند را ادامه داد اما حالا و در بازار آمریکا در انجام مأموریت خود برای ارائه خودرویی شهری، مقرون‌به‌صرفه و کارآمد شکست خورد. شاید این خودرو برای بازار بیش‌ازحد «باهوش» بود!
تویوتا یاریس
هرچند تویوتا قرار نیست تولید مدل یاریس iA را به آن شکلی که فکر می‌کنیم متوقف کند اما قرار است به‌جای توقف ساخت یاریس هاچ‌بک، مدل سدان را با آرم و نشان خود عرضه كند. پیش‌ از این مدل سدان یاریس در کارخانه مزدا و با برند Scion به بازار عرضه می‌شد.
تویوتا آریس
همانند مدل یاریس، این خودرو نیز بعد از عرضه با نشان Scion، مدتی با برند تویوتا به بازار روانه شد و حالا بعد از گذشت چهار سال از معرفی آن در نمایشگاه لس‌آنجلس، تولیدش متوقف می‌شود. تویوتا آریس به‌نوعی کرولاي هاچ‌بک بود و به دلیل عملکرد خوب خود فروش درخور توجهی داشت.
فولکس‌واگن بیتل
این سوسک دوست‌داشتنی از سال 2019 جایی در سبد محصولات فولکس‌واگن نخواهد داشت و بعد از 80 سال حضور مداوم در بازارهای آسیا، اروپا، آمریکا و آفریقا بازنشست می‌شود. البته ممکن است چند سال دیگر دوباره و با چهره‌ای متفاوت (و شاید پیشرانه برقی) به بازار برگردد. برای پایان‌بندی بی‌نقص داستان بیتل، فولکس‌واگن نسخه‌ای خاص را با ویژگی‌های منحصربه‌فرد تدارک دیده است.
فولکس‌واگن تواراگ
هرچند تواراگ نیز همانند دیگر خودروهای اشاره شده از بازار آمریکا خارج می‌شود اما اروپایی‌ها هنوز می‌توانند آن را جزو گزینه‌های خود برای خرید نگه‌دارند. این شاسی‌بلند سه ردیف صندلی که در سال 2002 رونمایی شد، چند سال قبل برمبنای پلتفرم MQB روی آن بازطراحی صورت گرفت. حالا این خودرو قرار است جای خود را در بازار آمریکا به تیگوان بدهد اما اروپایی‌ها می‌توانند با ظاهری جدید منتظرش باشند.


مروری بر 18 خودرویی که ام
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: