کد خبر: ۱۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
مصرف کدام گروه از غذاها سلامت‌تان را تضمین مي‌کند؟
یکی از راه‌های حفظ سلامتی، شادابی و جوانی بدن حفظ تعادل و توازن قلیایی یا اسیدی بودن خون در بدن است. ایجاد توازن و تعادل در میزان قلیایی بودن و اسیدی بودن خون است که شادابی پوست، افزایش طول عمر را به همراه دارد و از طرفی موجب کندی روند پیری سلول‌های بدن مي‌شود. شاید‌تا امروز این نکته را نمي‌دانستید که خون همه ما انسان‌ها از ابتدای تولد قلیایی بوده و به مرور زمان با تغییر رژیم غذایی، مصرف موادغذایی نامناسب و شیوه زندگی غلط از میزان قلیایی بودن آن کاسته شده و روز به روز بر میزان اسیدی بودن آن افزوده شده است. میزان قلیایی یا اسیدی بودن خون نسبت به میزان PH موجود در خون شناسایی مي‌شود.

کدام محیط خطرناک است؟

به گفته کارشناسان، محیط اسیدی در بدن نه‌تنها موجب جذب سریع‌تر بیماری‌ها و اختلالات جسمی مي‌شود، بلکه موجب افزایش سرعت مرگ سلول‌های بدن نیز مي‌شود. از این رو میزان اسیدی و قلیایی بودن خون یکی از نکاتی است که توجه به آن، علاوه بر حفظ سلامت جسمی و پیشگیری از بیماری‌ها، موجب کندشدن روند پیری و جوان‌سازی سلول‌های بدن در افراد مختلف مي‌شود. 
چطور قلیایی شویم؟
خون قلیایی به‌واسطه مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های قلیایی در بدن به وجود مي‌آید. از این رو مصرف موادغذایی قلیایی در حفظ خاصیت قلیایی خون‌ تاثیر دارد. با مصرف موادغذایی قلیایی میزان اکسیژن خون افزایش مي‌یابد. افزایش اکسیژن رابطه مستقیمی با آزاد شدن انرژی در بدن دارد. از این رو با افزایش انرژی و دریافت اکسیژن کافی از سوي سلول‌ها روند از بین رفتن و فساد سلول‌ها کند شده و متعاقب آن روند پیری نیز به تعویق مي‌افتد. بنابراین توصیه مي‌کنیم برای حفظ جوانی و شادابی خود، بخش وسیعی از مواد مصرفی در وعده‌های غذایی‌تان را به موادغذایی قلیایی اختصاص دهید.
چه غذاهایی بخوریم؟
میوه‌ها و سبزیجات خام از جمله بهترین منابع غذایی برای دریافت غذاهای قلیایی هستند. انواع کلم، ترب، کاهو، لیموترش، مارچوبه، اسفناج خام، مغزهای خام، عسل، انواع جوانه، روغن زیتون، سویا، چای‌های گیاهی و آب از جمله این مواد هستند که بهتر است در وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار گیرند. البته نکته‌ای که به هنگام مصرف این نوع مواد باید رعایت کرد، شست‌وشوی دقیق این محصولات است. اثر آفت کش‌ها و سموم کشاورزی شیمیایی روی بعضی از میوه‌ها و سبزیجات‌تا مدت زمان زیادی باقی مي‌ماند. شست‌وشوی دقیق این محصولات قبل از مصرف علاوه بر این‌که از بروز انواع مسمومیت‌ها در بدن پیشگیری مي‌کند، موجب مي‌شود خاصیت اسیدی مواد شیميایی نیز مرتفع شود. 
از کدام خوراکی‌ها دوری کنیم؟
مواد غذایی اسیدساز بهتر است کمتر در رژیم غذایی روزانه گنجانده شوند. انواع نوشابه‌های گازدار، انواع گوشت‌ها، بعضی از سبزیجات پخته شده، آرد سفید، قندهای مصنوعی، غلات مثل گندم و جو، موادغذایی فراوری شده، اسفناج پخته، کنسرو‌ها و غذاهای سرخ شده از جمله اسیدی‌ترین مواد غذایی است که بهتر است کمتر در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرند. دقت کنید که هرگز مصرف موادغذایی اسیدی به‌ویژه گوشت‌ها و انواع ماهی را ترک نکنید بلکه مقدار آن را در رژیم روزانه‌تان کنترل و تنظیم کنید.
این نوشیدنی را فراموش کنید
 مصرف بیش از اندازه چای و قهوه در طول روز به فراهم شدن محیط اسیدی در خون کمک مي‌کند. از این رو توصیه مي‌شود‌تا مصرف این نوشیدنی‌ها را در طول روز به حداقل برسانید . مصرف سیگار و مشروبات الکی نیز یکی دیگر از عواملی است که نقش بسزایی در اسیدی شدن خون ایفا مي‌کند.
عوارض اسیدی‌ها را بدانید
PH  اسیدی خون رابطه مستقیمی با بروز چاقی و اضافه وزن دارد. درحقیقت بروز چاقی در محیط‌های اسیدی به‌راحتی اتفاق مي‌افتد. بنابراین با حفظ محیط قلیایی خون‌تان به‌راحتی مي‌توانید با اضافه وزن خود مبارزه کرده و از بروز چاقی پیشگیری کنید. درحقیقت مصرف موادغذایی اسیدساز چون انواع غذاهای سرخ‌کرده، نوشابه‌های گازدار، آرد سفید موجود در بعضی نان‌ها و ماکارونی‌ها، قندهای مصنوعی و تصفیه شده در رژیم غذایی است که موجب بروز این مشکلات در بدن مي‌شود. 
مصرف بی‌قاعده از موادغذایی اسیدی موجب مي‌شود‌ بدن به‌طور اتوماتیک برای ایجاد تعادل محیط اسیدی-قلیایی خون تلاش کند. در این حالت بدن به‌طور طبیعی از مواد معدنی موجون در بدن کمک مي‌گیرد. کلسیم یکی از این مواد است که برای کاهش میزان اسید سلول‌ها و خون کارایی زیادی دارد. بنابراین بدن کلسیم مورد نیاز را از دندان‌ها و استخوان‌های بدن‌ تامین مي‌کند که این کار اگر به صورت مکرر و در مدت زمان طولانی تکرار شود به مرور موجب بروز بیماری پوکی استخوان و آرتروز در افراد مي‌شود.
چطور اسید خون را کنترل کنیم؟
برای کنترل میزان اسیدخون توصیه مي‌شود قندهای طبیعی مثل عسل، شیره انگور و شیره خرما را جایگزین قندهای تصفیه شده و مصنوعی کنید. مصرف این مواد علاوه بر آن‌که قند مورد نیاز بدن را ‌تامین مي‌کند، موجب حفظ خاصیت قلیایی خون نیز مي‌شود.
براساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته، حفظ تعادل خون قلیایی بدن در پیشگیری و درمان بیماری‌هایی چون آرتروز، نقرس، ناراحتی‌های قلبی، ام‌اس، افسردگی، سردردهای میگرنی و بعضی از سرطان‌ها مفید است و روند جوان‌سازی سلول‌های بدن را به خوبی هدایت مي‌کند. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: