کد خبر: ۱۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
آیا طب‌سوزنی چاقی را درمان مي‌کند؟
طب‌سوزنی برای کدام گروه از افراد چاق یا افرادی که دارای اضافه وزن هستند، موثر است؟ در افراد چاقی که اضافه وزن آن‌ها منشأ غددی داشته باشد کار کمی سخت و دشوار مي‌شود اما در افرادی که اضافه وزن‌شان با منشأ غددی نباشد یعنی دچار کم‌کاری تیروئید نباشند یا به دیابت مبتلا نباشند خیلی زودتر و بهتر از تکنیک‌های طب‌سوزنی برای کاهش وزن نتیجه مي‌گیرند. چراکه این افراد دچار چاقی‌های ساده‌ای هستند که عواملی چون پرخوری و رعایت نكردن رژیم غذایی منجر به بروز چاقی آن‌ها شده است.
*این شیوه درمانی برای چه گروه‌های سنی مورد استفاده دارد؟ آیا کودکان چاق را به این شیوه مي‌توان درمان کرد؟ 
طب‌سوزنی برای تمامی گروه‌های سنی مورد استفاده دارد. این شیوه درمانی که از جمله شیوه‌های درمانی مکتب طب‌سنتی چین است برای درمان چاقی و درمان بیماری‌هایی نوزادان چندماهه تا بزرگسالان توصیه مي‌شود. فقط شیوه درمان در سنین مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال در طب سوزنی کودکان ما از سوزن استفاده نمی‌کنیم.  
*آیا در این شیوه بیمار احساس درد خواهد داشت؟ 
طب‌سوزنی لزوما استفاده از سوزن نیست. سوزن‌ها از استیل درست شده لایه سلکونی دارد که آن‌ها را نرم و منعطف مي‌کند. این امر موجب مي‌شود سوزن‌ها به هنگام ورود به بدن دردناک نباشند. سوزن‌ها زمانی دردناک مي‌شوند که نزدیک به رگ یا عصب وارد شوند. این اتفاق به‌ندرت مي‌افتد مگر زمانی که متخصص با هدف خاصی برای ایجاد درد این کار را انجام دهد.
*هزینه‌های درمانی این شیوه چگونه است؟ 
عموما هزینه‌ها بسته به میزان کاری که متخصص روی بیمار انجام مي‌دهد در نوسان است اما به‌طور کلی هزینه‌های درمانی در این شیوه معقول و متناسب با کار انجام شده است. انجمن طب‌سوزنی ایران تعرفه‌های خاص و کنترل شده به کلینک‌های درمانی و مطب‌های خصوصی ارائه مي‌کند. 
*با استفاده از این متد چند کیلو مي‌توانیم وزن کم کنیم؟ 
بيشتر  افرادی که به شکل جدی  و با پیگیری و سرسختی این شیوه درمانی را دنبال مي‌کنند، حداکثربا 15 کیلو کاهش وزن در عرض پنج ماه روبه‌رو مي‌شوند. این جلسات در روزهای اول درمان به صورت مرتب در هفته اول تکرار مي‌شود و پس از آن به هفته‌ای یک جلسه و ماهی دو سه بار مي‌انجامد.
* بعضي از مردم از احتمال بروز عفونت به‌واسطه مصرف سوزن‌ها نگرانی دارند. 
عموما از سوزن‌های بسیار ریز که مناسب این کار است یا دانه‌های مغناطیسی و دانه‌های گیاهی در طب سوزنی گوش استفاده مي‌شود. این سوزن‌ها یک‌بار مصرف بوده و فقط برای شخص خاص مورد استفاده قرار مي‌گیرد. بنابراین احتمال بروز این مشکلات در این شیوه وجود ندارد. ضمن این‌که بعضی از افراد ممکن است به‌طور کلی نسبت به دریافت سوزن حساسیت‌هایی داشته باشند که با معاینه و کنترل متخصص مي‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: