کد خبر: ۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
سرپرست موزه هنرهای معاصر:
سرپرست موزه هنرهای معاصر مطرح شدن طرحی مبنی بر واگذاری این موزه به بنیاد رودکی را رد کرد.
درخواستی برای واگذاری به بنیاد رودکی نداشته‌ایم

مجید ملانوروزی - سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد -  درباره انتشار اخباری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی، اظهار کرد: در این زمینه هیچ اعلام رسمی و نامه‌ای به ما نرسیده و خود موزه هم درخواستی در این زمینه نداشته است.

او ادامه داد: در یکی - دو سالی که من در موزه هنرهای معاصر هستم، درباره نوع اداره‌ی این مکان صحبت‌های زیادی شده و درباره مشکلات بودجه و درآمدهای آن بحث‌های مختلفی انجام شده، اما هیچ‌وقت این صحبت‌ها و بحث‌ها شکل رسمی به خود نگرفته و اعلام رسمی هم نشده است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی همچنین بیان کرد: اگر چنین تصمیمی گرفته شود، عملی شدن آن به‌دلیل وجود تابلوهای هنری و اموال و دارایی‌های موزه از لحاظ حقوقی و قیمت‌گذاری، به زمان زیادی نیاز دارد. باید برای هر تابلو از نهادها و بنیادهای ذی‌ربط استعلام کرد.

ملانوروزی گفت: ما خوشحال می‌شویم که به این موضوعات پرداخته شود و اداره موزه هنرهای معاصر را نقد کنند، ولی به نظر من، به‌عنوان کسی که 30 سال است در حوزه هنرهای تجسمی فعال هستم، این موزه با وجود داشتن یک وجاهت بین‌المللی، شایسته و منطقی نیست که زیر نظر بنیاد رودکی اداره شود.

به گزارش ایسنا، چند روز پیش اخباری غیررسمی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد. درپی انتشار این اخبار، بخش‌هایی از جامعه هنری نگرانی خود را نسبت به چنین تصمیمی اعلام کردند، از جمله هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این واگذاری هشدار داد.

در اطلاعیه انجمن هنرمندان نقاش ایران آمده است: «انتشار خبری مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بخش خصوصی، باعث ایجاد سوالات و نگرانی‌هایی در جامعه شده است. چندی است اخباری درباره سرنوشت و وضعیت نگهداری آثار موزه منتشر می‌شود که اذهان جامعه هنری را آشفته کرده است. چنان‌که پیش‌تر نیز در بیانیه‌های انجمن به آن‌ها اشاره شده، اما این‌بار واگذاری موزه به نهادی خصوصی، دغدغه‌هایی جدی را به‌وجود آورده است که پاسخگویی فوری مسؤولان دولتی را می‌طلبد.

متاسفانه در بیشتر موارد، اخذ تصمیمات مهم در حیطه فرهنگی و هنری پشت درهای بسته و بدون همراهی و همفکری نخبگان فرهنگی و مشارکت انجمن‌ها و مجامع هنری صورت گرفته و هنرمندان از تصمیمات سرنوشت‌ساز، مهم و تأثیرگذار فرهنگی بی‌اطلاع بوده‌اند.

کثرت نمونه‌های واگذاری ناموفق در بحث خصوصی‌سازی طبق اصل 44 و تکرار سناریوهای منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر در این خصوص، ما را بر آن می‌دارد تا از معاونت محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست محترم موزه هنرهای معاصر بخواهیم در صورت صحت خبر، علت این تصمیم عجیب را رسما اعلام کنند.

از سوی دیگر اعلام موجودی گنجینه ارزشمند موزه و تهیه صورت کاملی از آن که سرمایه ملی است، مدت زیادی است که مورد درخواست انجمن هنرمندان نقاش ایران، هنرمندان و دلسوزان هنرهای تجسمی کشور بوده است.

انجمن هنرمندان نقاش ایران هشدار می‌دهد که واگذاری موزه و سکوت مسؤولان در این مورد، عواقب ناگواری در جریان هنرهای تجسمی کشور به وجود خواهد آورد و باعث تضییع حقوق ملت ایران و همچنین نابودی سرمایه ملی و میراث گرانبهای هنر خواهد شد. چنانچه این خبر صحت داشته باشد، ما خواستار رسیدگی مستقیم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع هستیم.»

در همین زمینه،بهرام جمالی - مدیرعامل بنیاد رودکی - به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز طرحی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی به‌طور رسمی به ما اعلام نشده است و اگر این اتفاق بیفتد، بنیاد حتما آن را به ط‌ر رسمی اعلام و رسانه‌ای می‌کند.

او ادامه داد: کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه‌ی اجرا، یک ایده‌ی چند ساله است که فقط هم به موزه هنرهای معاصر مربوط نمی‌شود و بحث کلانی است. این ایده 10 - 15 سال است که در وزارت ارشاد مطرح شده است. البته واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی موضوع مهمی است و نمی‌توان براساس گمانه‌زنی کار را پیش برد. در این شرایط، هنوز به‌طور رسمی چیزی به ما اعلام نشده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: