کد خبر: ۱۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
نسخه‌ای کاربردی برای پیشگیری از سفیدشدن موها قبل از 30 سالگی
این روزها اگر نه ریتم ضربان قلب‌تان تغییری کرده و نه برای پیاده‌روی و بالارفتن از پله‌ها به نفس‌نفس می‌افتید اما وقتی مقابل آینه ایستاده‌اید تا دل‌تان بخواهد تارموهای سفید می‌بینید و نگران می‌شوید. گرد پیری پیش از موعد روی موهایتان نشسته و بیست و چند سالگی با خود ده‌ها تارموی سفید به همراه آورده است. وراثت است یا سختی کار، به‌هر صورت نباید این موضوع را ساده بگیرید. چون این اختلال در سن پایین به‌ویژه پیش از سي سالگی دلایلی دارد که با ریشه‌یابی و درمان آن‌ها می‌توانید سال‌ها خاکستری و سفیدشدن رنگ موها را به تعویق بیندازید. همراه با دکتر مهری شیوایی متخصص پوست و مو این مسئله شایع امروز را بررسی می‌کنیم.
موهای سفید نتیجه عملکرد ژن‌ها هستند
طرفداران اخبار علمی حتما چیزهایی از یافته‌های تازه محققان در کنترل نشانه‌های پیری شنیده‌‌اند. اما قطعا سال‌ها زمان لازم است تا بتوان از دستاوردهای این‌چنینی بهره‌برداری کرد. پس برای این‌که خودمان دست به‌کار شویم، راهکارهای عملی متخصصان پوست و مو از هر شیوه‌ای قابل‌اعتمادتر و اثربخش‌تر خواهد بود. دکتر شیوایی درباره علت‌های شایع سفیدی مو پیش از موعد این‌طور توضیح می‌دهد که با وجود عواملی که ارثی بودن تغییر رنگ موها را ثابت می‌کند باید بپذیریم که بیش از 60درصد سفیدشدن موها با سبک زندگی و مراقبت ما رابطه مستقیمی دارد. برای همین اگر هنوز سی ساله نیستید و به‌تازگی چند تار موی سفید لابه‌لای موهای خود می‌بینید امیدوار باشید که با رعایت برخی باید و نباید‌های اساسی می‌توانید روند آن را متوقف کنید. از طرفی باید این واقعیت را هم بدانید که ژن‌های شما هستند که سن سفیدشدن موهای شما را تعیین می‌کنند بنابراین شما نمی‌توانید در مورد 40درصد دیگر این تغییر کار زیادی انجام دهید. این را میلیون‌ها آدمی که با موهای رنگ روی زمین زندگی می‌کنند ثابت کرده و معتقدند مجبور نیستند سفیدی موهای خود را از همان آغازین روزهای جوانی تحمل کنند.
افسانه و حکایت‌های گذشته را فراموش کنید 
اگر قرار است علت سفیدشدن موهای خود را در بیست و چند سالگی ریشه‌یابی کنید باید همین امروز داستان‌ها  و باورهای قدیمی را رها کنید. موقعیت‌های استرس‌زا و شرایط سخت و حاد چه در زندگی شخصی و چه کاری و آموزشی می‌تواند علت سفیدشدن موهای شما باشد اما همه داستان همین نیست. یک میلیون بار از اطرافیان مخصوصا پدرومادرها شنیده‌اید که موهایم از دست شما سفید شده! اما حقیقت این است که استرس به تنهایی نمی‌تواند عامل سفیدشدن موها باشد. درواقع شرایط طاقت‌فرسا و خسته‌کننده‌ای که در آن قرار دارید ریزش موهای شما را دو برابر می‌کند و در نتیجه موها برای رشد مجدد قدرت و زیبایی سابق را نخواهد داشت. در شرایط تنش‌زا، بدن برای تولید رنگدانه‌های مو و ویتامین‌های استحکام‌بخش دچار اختلال می‌شود و درنتیجه شما را پیش از موعد با رشد موهای خاکستری یا سفید مواجه می‌کند. پس باید خود را از این شرایط به‌ هر شیوه‌ای با ورزش، مراجعه به مشاوره، مدیتیشن و استراحت طولانی بیرون بکشید و احساس شاد و سرزنده بودن را دوباره در خودتان به‌وجود بیاورید. در غیر این صورت تعداد موهای سفیدشده در مدت کمی افزایش می‌یابد و انگشت اتهام هم به‌سوی استرس و ناراحتی قرار می‌گیرد.
كارهاي فوری و الزامی برای پیشگیری از سفید شدن بیشتر موها
اگر پا به سن گذاشته‌اید یا آخرین روزهای سی و چند سالگی را سپری می‌کنید نباید منتظر معجزه یا تغییراتی محسوس باشید. دکتر شیوایی درباره تاثیر تغییر شیوه زندگی در پیشگیری از سفیدشدن موها می‌گوید: «نمی‌شود در هر سن و سالی با سفیدشدن مو که از پیامدها و نشانه‌های مهم افزایش سن است مقابله کرد. انسداد و اختلال در تولید ملانین، رنگدانه موی انسان پدیده‌ای کاملا طبیعی است که بالارفتن سن همزمان با تغییرات دیگر در رشد موها هم ایجاد می‌شود. به همین دليل راهکارهایی که در این بخش پیشنهاد می‌کنیم برای افرادی است که از سفیدشدن موهای خود قبل از سی سالگی و پیشروی آن نگران هستند.
طبیعت خودتان را دوست بدارید: به همان میزان که خیلی‌ها نگران سفیدشدن موهایشان هستند بسیاری از زنان و مردان هم با آغوش باز از موهای خاکستری و تازه سفید شده خود استقبال می‌کنند و اجازه می‌دهند که آن‌ها به‌طور طبیعی رشد کنند. به‌عنوان اولین پیشنهاد به شما می‌گوییم که به‌جای تلاش برای پنهان‌کردن آن‌ها، چرا به موهای طبیعی خودتان حتي با چند تارموی سفید و خاکستری افتخار نمی‌کنید؟ برای مراقبت و شادابی موهای طبیعی خود شامپوهای مغذی و نرم‌کننده مصرف و از محصولاتی مو که مخصوص موهای خاکستری یا سفید طراحی شده است برای آراستگی و تقویت استفاده کنید.
به موها غذای کافی برسانید: ویتامین‌ها به‌ویژه B12 برای سلامتی موها ضروری هستند بنابراین فقر آهن و کمبود هر کدام از آن‌ها باعث می‌شود تا موهایتان زودتر از موعد برخی از رنگدانه‌های خود را از دست بدهند و درنهایت خاکستری، سفید و حتی کچل شود. پس برنامه غذایی خود را به سمت خوردن ویتامین‌هایی که در بیشتر محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، مرغ و تخم‌مرغ همچنین مصرف میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و لبنیات تغییر دهید. اگر هنوز موهای شما سفید نشده اما نگران آینده آن هستید، از مکمل‌های مولتی ویتامین استفاده کنید. مصرف مکمل‌ها یک معجون جادویی است که رنگ موهای شما را در طولانی مدت تضمین می‌کند. درواقع یکی از بهترین روش‌های پیشگیری مصرف همین مکمل‌ها هستند. نکته مهم دیگری که لازم است بدانید این‌که گیاهخواری می‌تواند سفیدشدن موهای شما را سال‌ها جلو بیندازد. چون ویتامین B12 به‌عنوان ویتامین حیاتی در سلامت و رنگ موها بیشتر و به اندازه کافی از محصولات حیوانی دریافت می‌شود. پس یا مکمل این ویتامین یا حتما  B12 را از شیر و تخم‌مرغ دریافت کنید.
روغن‌های گیاهی و البته روغن تخم‌مرغ مصرف کنید: برای درمان پیری زودرس موها و تغییر رنگ‌ آن‌ها می‌توانید پوست سر خود را دو بار در هفته با روغن تخم‌مرغ ماساژ دهید. این روغن طبیعی یکی از موثرترین روغن‌ها برای پیشگیری از سفیدشدن و حتی ریزش موهاست. بهترین شیوه استفاده از آن هم ماساژ موها و کف سر با این روغن قبل از خواب و پوشیدن کلاه و خوابیدن است تا روغن برای اثربخشی زمان کافی داشته باشد.
سیگار و مخدرها سفیدشدن موها را حتمی می‌کنند: مصرف سیگار با سفیدشدن موها قبل از سي سالگی گره عجیبی خورده است. هیچ دلیلی به این محکمی نمی‌تواند پیری زودرس موهای شما را تایید کند. مخدرها و حتی سیگار به راحتی به بافت مو آسیب زده و باعث می‌شود که مو به‌طور ناخوشایندی شکننده شود. به این ترتیب موهای آسیب‌دیده به راحتی ریزش کرده و موهایی تازه اما سفید جای آن‌ها را می‌گیرد.
موهای سالم دیرتر سفید می‌شوند
موهای ناسالم شرایط کافی برای سفیدشدن را دارد. پس باید اول مراقب ریزش موها باشید. درمان ریزش مو و رسیدگی به آن‌ها قطعا عمر موهای مشکی و سفید نشده شما را طولانی‌تر می‌کند. هنگامی‌که موهای جدید دوباره شروع به رشد می‌کنند، معمولا دارای رنگدانه کمتری نسبت به موهای قبلی هستند به‌ویژه وقتی سن بالاتر می‌رود هر ریزش راهی برای رشد موهای خاکستری باز می‌کند. بنابراین بیش از هر چیز سلامت موها را اولویت قرار دهید. همه عوامل نه چندان مهم می‌تواند سفیدشدن موهای شما را تسریع ببخشد بنابراین برای مراقبت بیشتر کافی است: 
- اکستنشن کردن موها را فراموش کنید چون باعث می‌شود بی شمار از تارهای موی شما ریزش کرده و برای رشد مجدد دچار تغییر رنگ و سفیدشدن شود. اکستنشن موها علاوه بر ریزش و آسیب به بافت، سلامت موها را هم تهدید می‌کند.
- موهای مرطوب و خیس خود را شانه نکنید. همین ریزش هم می‌تواند زمینه سفیدشدن موهای شما را زودتر از موعد فراهم کند.
- لوازم حرارتی مانند اتو، سشوار که برای خشک‌کردن یا حالت‌دادن به موها مورد استفاده قرار می‌گیرد سلامت موهای شما را با دو شاخه کردن، کندن، زیر و خشن شدن جنس موها به مخاطره بیندازد.
- بیشتر از هفته‌ای دو مرتبه استحمام نکنید و از شامپوهای ملایم و استاندارد برای تمیزی و بهداشت موهای خود استفاده کنید.
خوراکی‌هایی که پیری زودرس موها را درمان می‌کند 
هزینه‌های زیادی را که قرار است برای رنگ‌کردن مو و خرید انواع محصولات آرایشی بپردازید برای موادغذایی هزینه کنید. خوراکی‌هایی که مصرف آن‌ها ساده‌ترین راه برای مقابله با سفیدشدن موهاست.
گردو بخورید: این دانه پر خاصیت که غنی از مس است، سفیدشدن موها را متوقف می‌کند. مس به‌عنوان ماده مهمی که در تولید ملانین نقش پررنگی دارد و رنگدانه‌های مو را قدرتمند می‌کند.
کلم بروکلی مصرف کنید: فقدان اسید فولیک در بروز سفیدی زودرس موها بسیار موثر است بنابراین شما را به مصرف بروکلی و عدس توصیه می‌کنیم تا با جمع‌آوری این ماده در بدن نگرانی تغییر رنگ موها به صفر برسد.
ماهی و میگو را فراموش نکنید: سطح پایین ویتامین B12 می‌تواند به نازک‌شدن و سفیدشدن زودرس مو منجر شود. پس برای این‌که رنگ مو خود را حفظ کنید حتما از منابع غنی این ویتامین که به‌وفور در مرغ، میگو، ماهی و بیشتر غذاهای دریایی وجود دارد مصرف کنید. این ویتامین در کنار امگا 3 به‌عنوان یک ترکیب معجزه‌آسا موهایتان را قوی نگه می‌دارد.

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: