کد خبر: ۱۳۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ریفلاکس یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که هر فردی ممکن است از نوزادی تا بزرگسالی آن را تجربه کند. ریفلاکس که در اصطلاح عام ‌ترش کردن نیز نامیده مي‌شود به بازگشت مایعات از معده به مری و گاهی تا دهان مي‌گویند که در هر سن و سالی مي‌تواند فرد را به خود درگیر کند اما برای مواجهه با این اختلال در نوزادان چه باید کرد؟
از كجا بفهميم ریفلاکس است؟
معمولا در نوزادي كه دچار ریفلاكس است چند دقيقه‌اي بعد از اتمام شيردهي مقدار كمي شير از دهانش بيرون مي‌ريزد. شايد هم گاهي ميزان شيري كه برمي‌گردد آن‌قدر نباشد كه بيرون بريزد و فقط تا دهان نوزاد برگردد. در هر دو حالت نوزاد‌ترش كرده است.
با پنیرک اشتباه نگیرید
فراموش نکنید شيري كه با فاصله زياد بعد از شيردهي و به صورت بريده بريده از دهان نوزاد خارج مي‌شود، پنيرك است و با‌ترش كردن فرق مي‌كند. بنابراین نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت چون راه‌های متفاوتی برای کنترل آن‌ها وجود دارد.
کدام نوزادان در خطرند
این دیدگاه را که شیر مادر باعث ‌ترش کردن نوزاد مي‌شود، فراموش کنید. نه‌تنها شير مادر باعث ‌ترش كردن نوزاد نمي‌شود؛ بلكه اين احتمال مي‌رود نوزاداني كه شير خشك مصرف مي‌كنند و زمينه ابتلا به بيماري‌هاي گوارشي را دارند، بيشتر در معرض اين مشكل قرار داشته باشند. علاوه بر این  نوزادان چاق و نوزادانی که در معرض دود سیگارند نیز دچار این مشکل مي‌شوند
چطور درمان مي‌شود؟
ریفلاكس نوزاد يك بيماري به حساب نمي‌آيد و بيشتر يك ناراحتي خوش‌خيم است كه 80 در صد كودكان زير چهار ماه دچارش مي‌شوند. 50درصد نوزادان تا 10 ماهگي به خودي خود بهبود پيدا مي‌كنند و باقي تا 18 ماهگي بدون دارو درمان مي‌شوند. در اين ميان رعايت بعضي نكات از سوي مادر درباره نحوه شيردهي و خواباندن كودك مي‌تواند تا حد زيادي اين مشكل را تخفيف بدهد يا از بين ببرد. 
راه و رسم شیر دادن
شاید ندانید که تغذیه درست نوزاد و روش درست شیردهی مي‌تواند مشکلات نوزاد را به صفر برساند. 
* بعضي مادران كودك را روي پايشان مي‌گذارند و خودشان خم مي‌شوند يا در حالت درازكش شير مي‌دهند. تنها حالت استاندارد براي شير دادن اين است كه مادر بنشيند و نوزاد را در آغوش بگيرد. 
* مراقب باشید پشت نوزاد خمیده نباشد. 
* به هیچ‌وجه در حالت خوابیده به نوزاد شیر ندهید. چون هم احتمال خفگی وجود دارد و هم ممکن است نوزاد عفونت گوش را تجربه کند. 
* هنگام شير دادن به نوزاد نگاه كنيد و نوازشش كنيد. 
* در يك نوبت حجم زيادي از شير را به نوزاد ندهيد. تعداد دفعات شيردهي با حجم كم شير را افزايش دهيد. حتي اگر نوزاد شير خشك مي‌خورد، باز بايد اين نكته رعايت شود. 
* به هيچ‌وجه نوزاد را بلافاصله بعد از شير خوردن، نخوابانيد. 
* 20 تا 30 دقيقه بعد از شير خوردن نوزاد را در حالت عمودي (نه نشسته نه خوابيده) نگه داريد. نوزاد را كاملا در آغوش بگيريد. سر نوزاد بايد روي شانه مادر قرار بگيرد. 
* در اين حالت با ظرافت و آهسته پشت كودك را با دست ماساژ دهيد تا آروغ بزند. 

منبع: تندرستي
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: