کد خبر: ۱۳۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
از روبات‌های نظافتچی تا روبات پرستار؛
روبات‌ها در بین طبقات متوسط جامعه چین کاملا جای خود را باز کرده‌اند. وانگ لیمینگ بيست‌ونه‌ساله کارمند یک شرکت اینترنتی در پکن است که در چند سال گذشته به حضور و فعالیت روبات خانگی خود که قادر است پنجره‌های آپارتمان را پاک کند، کاملا عادت کرده‌است. وی می‌گوید: «کار این روبات خیلی شگفت‌آور و جالب است، زیرا قبل از هرکاری ابتدا طول و عرض پنجره را اندازه مي‌گیرد. سپس نقشه‌ای از بهترین مسیر برای تمیز کردن پنجره تهیه می‌کند. برای کارآیی این روبات هرچه پنجره بزرگ‌تر باشد بهتر است.این روبات یک اسباب‌بازی نیست بلکه یک دستیار واقعی است.»او این روبات را آوریل سال گذشته – 2018 - به قیمت 1800 یوان برابر با 209 پوند خریداری کرده و از آن زمان تاکنون از این دستگاه اتوماتیک کم‌صدا مرتبا استفاده کرده‌است. او می‌گوید: «این دستگاه به‌خصوص در بخش‌هایی از پنجره که دور از دسترس یا خطرناک است، کارکردی عالی دارد.»
خانم وانگ یکی از بی‌شمار مصرف‌کنندگان چینی است که اکنون از روبات‌های خانگی برای بهبود زندگی روزمره خود استفاده می‌کند که درعین حال به معنی افزایش درآمد و توسعه سریع صنایع روباتیک در ساخت روبات‌های خدماتی چین نیز هست. در اواخر سال گذشته – 2018 در جریان برگزاری جشنواره خرید آن‌لاین سالانه « Singles Day» یک روبات که کار جاروبرقی‌های خانگی را انجام می‌دهد، در عرض 30 دقیقه از مرز 100میلیون یوان گذشت!
فروش محصولات این کارخانه که شامل روبات‌های جاروبرقی برای نظافت کف خانه و نیز روبات‌های ویژه تمیز کردن پنجره‌هاست، سال گذشته دراوج فصل فروش که 11نوامبر شروع مي‌شود به بیش از 700 میلیون یوان رسید.
این جاروبرقی، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین روبات‌های هوشمند خانگی شناخته شد که شرکت Ecovacs Robotics بزرگ‌ترین تولیدکننده تولیدات روباتیک خانگی در این کشور است. بنابراین سخن گزافه‌ای نیست که بگوییم روبات‌های خانگی دیگر اسباب‌بازی‌های رنگارنگ نیستند بلکه واقعا دستیارهایی کارآمد هستند که می‌توانند زندگی را بهترکنند.
«لو- ژوان»، رئیس انجمن تولیدات آسیایی می‌گوید: «چین با توجه به طبق متوسط رو به افزایش در این کشور با افزایش تقاضا برای خرید انواع روبات‌های خانگی با کارکردهای گوناگون روبه‌روست. روبات‌های خانگی ویژه تمیز کردن، روبات‌های ویژه تامین امنیت و روبات‌های ویژه برای نگهبانی و حفاظت از جمله این روبات‌های محبوب هستند.»
فدراسیون بین‌المللی روباتیک نیز اعلام کرده بود که فروش جهانی برای روبات‌هایی با کارکردها و ارائه خدمات خصوصی تا پایان سال 2018 به 35 میلیون دستگاه می‌رسد و در این بین روبات‌های خانگی در بالاترین ردیف فهرست خرید مصرف‌کنندگان قرار دارد.
او می‌گوید: «پیشرفت در زمینه فناوری‌های هوش‌مصنوعی نیز ساخت روبات‌های خانگی را آسان و هوشمندانه‌تر کرده ‌است. در نتیجه این روبات‌ها دیگر مثل اسباب‌بازی‌های پرزرق و برق نیستند بلکه لوازمی هستند که به‌زودی نیازهای ضروری ما را به گونه‌ای بهتر و کارآمدتر رفع می‌کنند.»
یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در فناوری‌های مدرن در بخش مربوط به فناوری تشخیص بصری رايانه‌هاست که می‌تواند به روبات‌ها برای طراحی بهتر مسیرهای تمیز کردن کف زمین یا پنجره‌ها کمک کند. استفاده گسترده‌تر از این فناوری همچنین هزینه تولیدات را کاسته و درنتیجه با کاهش قیمت مصرف‌کنندگان بیشتری را علاقه‌مند به خرید این ابزارهای روباتیک خانگی می‌کند. این روند فزاینده از دید مدیران اجرایی و کارگزاران ارشد شركت‌هاي داخلی چین دور نمانده و در نتیجه بعضی شرکت های فعال در زمینه ساخت و عرضه گوشی‌های هوشمند چینی همانند شرکت «شیائومی» به عرصه تولید و ساخت جاروبرقی‌های هوشمند یا روباتیک شده‌اند.
«لیو- د»، از بنیانگذاران شرکت گوشی‌های هوشمند شیائومی درباره جارو برقی‌های روباتیک ساخت این شرکت می‌گوید: «این روبات‌ها به جای این‌که اطراف محیط اتاق بگردند و برحسب تصادف زباله‌های ریز و درشت را بردارند، ابتدا ابعاد اتاق را دقیقا اندازه‌گیری می‌کنند و سپس نقشه‌ای از بهترین مسیرها برای نظافت ترسیم می‌کنند به نحوی که تمام سطح اتاق را پوشش دهند و آنگاه کار نظافت را آغاز می‌کنند. درواقع روبات‌ها می‌توانند به‌گونه‌ای جالب‌تر و سرگرم‌کننده به امور خانگی رسیدگی کنند.»
دیگر شرکت‌های لوازم خانگی چینی همانند شرکت Haier Group و شرکت TCL Corp نیز درحال بررسی بازار این قبیل تولیدات روباتیک هستند تا خلأ بازار را دراین زمینه با عرضه تولیدات مشابه پر کنند که این موضوع خود باعث می‌شود بازار تقاضا برای لوازم روباتیک خانگی بیش از پیش گسترش یابد.
تقاضای فزاینده برای روبات‌های پرستار
در این بین تقاضا برای خرید روبات‌های مراقبت‌کننده یا به‌اصطلاح روبات‌های پرستار به‌ویژه با قیمت‌هایی حدود 1300 تا 2500 یوان بسیار بالاست. این روبات‌ها دراصل ماشین‌هایی مجهز به حسگرهای چندگانه و یک واحد پردازشگر مرکزی هستند. 
بازار تقاضا برای روبات‌های ویژه مراقبت از سالمندان به‌ویژه بسیار قدرتمند و گسترده است. حال درنظر بگیرید که تا سال 2017 بیش از 240میلیون نفر از مردم چین بیش از 60 سال سن دارند و پیش‌بینی شده است که تا سال 2033 این رقم به 400 میلیون نفر خواهد رسید. درچنین شرایطی تهیه روبات‌های پرستار برای این جمعیت فزاینده، بیش از بیش به نیازی الزامی مبدل خواهد شد.
در سال 2016 وزارت صنعت و فناوری اطلاعات در کشور چین اعلام کرد که هدف نهایی آن است که درآمد حاصل از فروش روبات‌های خدمات خانگی را تا سال 2020 به 30 میلیارد یوان در سال برساند به نحوی که بتواند جوابگوی بازار تقاضا در بخش‌های خدمات بهداشتی، پزشکی، آموزشی، سرگرمی و صنایع دفاعی باشد.
RAS؛ روبات‌ پرستار درخدمت معلولان و سالمندان
از نخستین روزهای سال 2019 محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن خبر از ساخت روباتی دادند که قادر است به افراد سالخورده و مبتلایان به زوال عقل و دیگر معلولیت‌های جسمی و ذهنی کمک کند. به‌طور مستقل و با حداقل نیاز به کمک دیگران در خانه‌های خود زندگی کنند.
با استفاده از سنسورهای تعبیه‌شده در خانه‌های مجهز به سیستم‌های هوشمند، سیستم حمایت فعال روبات RAS قادر است تعیین کند که سکنه خانه در هر لحظه در کدام قسمت از خانه هستند و چه می‌کنند و در فعالیت‌های روزانه چه زمانی نیاز به کمک دارند.
این روبات‌ها قادر به یافتن افراد و گذشتن از اتاق‌ها و موانع محیطی هستند و دارای دستورهاي ویدئویی نیز هستند که به افراد نشان می‌دهد چگونه می‌توانند به‌سادگی وظایف خود را انجام دهند و حتی مي‌‌توانند صاحبان خود را به اشیا و لوازمی مانند دارو یا میان وعده‌شان در آشپزخانه هدایت کنند.
«برایان مینور»، محقق فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی برق و علوم رايانه دانشگاه ایالتی واشنگتن می‌گوید: «RAS ترکیبی است از راحتی حاصل از یک تلفن روباتیک با فناوری تشخیص فعالیت در یک خانه هوشمند   WSU تا با تشخیص زمان مناسب در زمان مناسب به کمک افراد بیاید.»
مینور که در آزمایشگاه «دانیل کوک» که او نیز استاد مهندسی برق و علوم رايانه و مدیر مرکز مطالعات پیشرفته در سیستم‌های سازگار در دانشگاه ایالتی واشنگتن WSU است، فعالیت‌های پژوهشی خود را ادامه می‌دهد.
طی دهه گذشته «دانیل کوک» و «مائورین شیمیتر- ادکامب» استاد روان‌شناسی دانشگاه ایالتی واشنگتن WSU – کار هدایت مطالعات را در پروژه CASAS برعهده داشتند. پروژه‌ای که در توسعه فناوری‌های خانه هوشمند برای کمک به سالخوردگان با مشکلات یا اختلالات حافظه و دیگر معلولیت‌ها برای اداره زندگی مستقل در دست اقدام است.
RAS نخستین روبات در تحقیقات CASAS است که طی آن محققان سعی دارند توان آن را با شرایط محیطی در خانه‌های هوشمند، سازگار کنند. 
محققان CASAS در این مطالعات 26 دانشجوی کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای تکمیل فعالیت‌های سه‌گانه درخانه‌های هوشمند با دستیاری روبات RAS به‌عنوان یک دستیار استخدام کرده‌اند. 
فعالیت‌های مورد نظر در این مرحله شامل آماده کردن سگ برای پیاده‌روی، گرفتن غذا، دارو، آب و نیز آبیاری گیاهان خانگی است.
هنگامی که حسگرهای کارگذاشته شده درخانه هوشمند حضور یک انسان را تشخیص بدهند که در انجام یکی از وظایف خود دچار مشکل یا ناتوانی است، RAS فورا پیامی دریافت می‌کند که درواقع اعلام کمک است. 
سپس روبات با استفاده از دوربین هدایتگر، حسگرها، نرم‌افزارها و نقشه‌های ناوبری خود فرد را یافته و کمک‌های لازم را ارایه می‌کند.
آن شخص می‌تواند از طریق یک صفحه رابط، مرحله بعدی از فعالیتی ببيند که این روبات می‌تواند انجام دهد و سپس تصمیم بگیرد که آیا مي‌خواهد روبات در بعضی کارها به آن‌ها کمک کند یا افراد می‌توانند مستقیما از روبات بخواهند که آن‌ها را به سمت اشیای موردنظر به آشپزخانه ببرند یا در انجام کار مورد نظر به آن‌ها کمک کند.
پس از آن از شرکت‌کنندگان دراین بررسی‌ها خواسته شد که عملکرد روبات را ارزیابی کنند. بيشتر شرکت‌کنندگان عملکرد RAS را مطلوب ارزیابی کرده‌اند و نحوه مداخله و استفاده از تبلت نشانگر فعالیت بعدی روبات  را نیز آسان کرده‌اند. آن‌ها همچنین گزارش گام یا مرحله بعدی فعالیت روبات را از طریق ویدئو به‌عنوان یکی از مفیدترین بخش‌های این طرح ارزیابی کرده‌اند.
به گفته مینور هرچند که  تحقیقات کار با RAS هنوز درمراحل اولیه است اما نتایج اولیه بسیار امیدوارکننده بوده است. گام بعدی در این تحقیقات آزمایش عملکرد RAS مستقیما در تعامل با گروهی افراد سالخورده خواهد بود تا آگاهی بیشتری از تنظیمات و نحوه فعالیت روبات به دست آید.
درحال حاضر حدود 50 درصد از بزرگسالان بالای 85 سال نیاز به کمک و حمایت در فعالیت‌های روزانه خود مانند تهیه غذا و مصرف دارو دارند که هزینه آن معادل دوتریلیون دلار در سال برای اقتصاد آمریکاست.
با توجه به این‌که تعداد سالخوردگان تا سال 2050 به سه برابر تعداد کنونی افزایش خواهد یافت، کوک و اشمیتر- ادکامب امیدوارند فناروی‌هایی همانند RAS  و پروژه‌هایی چون خانه هوشمند WSU بعضی فشارهای مالی را بر سیستم بهداشت و درمان کاهش دهد و زندگی را نیز برای سالخوردگان تنها آسان‌تر کند.
کوک می‌گوید:«حدود 90 درصد از افراد سالمند ترجیح می‌دهند به جای رفتن به خانه سالمدان درخانه خود مورد مراقبت قرار گیرند. ما هم قصد داریم دراین کار به آن‌ها کمک کنیم تا با استفاده از روش‌های نوین فناوری به آن‌ها امکان زندگی مستقل بدهیم.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: