کد خبر: ۱۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
آیت‌الله هاشمی:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر این راه در سال ۹۲ باز نشده بود چنین نتیجه قابل قبولی در این دوره انتخابات به دست نمی‌آمد.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در همایش هم‌اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مجموعه بیان داشت: امیدواریم این مجموعه بتواند در تاریخ انقلاب تاریخ‌ساز شود.

او با اشاره به تحولاتی که از ۸۴ آغاز شد و در ۹۲ به پایان رسید، گفت: ‌این تحولات در طول این سال‌ها منفی بود و وضع کشور را در شرایط منفی قرار داد. مردم گام اول را در ۹۲ خوب برداشتند و راه را باز کردند.

آیت الله هاشمی گفت: نمی‌خواهم مسائل را باز کنم و نکات منفی در طول این سال‌ها را بازگو کنم اما اگر این راه در سال ۹۲ باز نشده بود چنین نتیجه قابل قبولی در این دوره انتخابات به دست نمی‌آمد.

او با تاکید بر اینکه گام دوم به واسطه شرایط اجتماعی جامعه سیاستمداران فرهیخته و مردم آگاه رخ داده است، گفت: ما اگر جدی باشیم می‌توانیم راه انحرافی و جریان انحرافی را که به نظام ضربه زده است، اصلاح کنیم و به تناسب زمان می‌توان به وضوح اذعان داشت شرایط بهتری از گذشته داریم وضعیتی نو و ارزشمند را در تاریخ انقلاب ایجاد شده است.

آیت الله هاشمی شرط دستیابی به این شرایط نو را جدیت دانست و تاکید کرد: کسانی که در این جلسه حضور دارند یا انتخاب شدند یا در آستانه انتخاب هستند. به تعبیر امام مجلس در راس امور است و اینک شما مسئولیت بزرگی دارید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بیانات رهبری در روز گذشته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دیروز رهبری هم انتخابات را خوب ارزیابی کردند و صحت انتخابات را تایید فرمودند.

آیت الله هاشمی در ادامه افزود: من هم تایید می‌کنم در شرایطی که بیم آن می‌رفت فتنه بزرگتری در راه باشد، هیچ اتفاقی نیفتاد.

او خاطر نشان کرد: در حالی که انتخابات در آمریکا به آرام برگزار شدن معروف است دیشب در سخنرانی آقای ترامپ درگیری پیش آمد و سخنرانی لغو شد البته ما هم چنین وضعیت‌هایی داشته‌ایم. عرض بنده این است در شرایطی که خیلی‌ها منتظر بودند شرایط سختی در ایران رخ دهد چیزی نشد و این نشانه رشد مردم است که ریسک کردند و وارد میدان انتخابات شدند. من باید از کسانی که صادقانه و متفکرانه در صفوف خود هماهنگی ایجاد کردند، تشکر کنم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی هماهنگی ایجاد شده در صفوف اصلاح‌طلبان را نکته مهمی دانست و گفت: این برای حریف نقطه ضعفی بود که از همین نقطه ضعف نیز ضربه خورد.

او گفت: ما از رشد مردم و آگاهی آن‌ها فهمیدیم مردم امیدوارند و الان می‌توانند با افکار حزبی بزرگتری سر و کار داشته باشند چرا که آن‌ها در این انتخابات به لیست رای دادند و این شامل حال هر دو طرف می‌شود.

وی در ادامه افزود: مردم پای صندوق رفتند و کار سختی کردند چرا که اسم ۴۶ نفر را در تعرفه‌های خود نوشتند و این کار سخت محصول انفجار اطلاعات مجازی بود که روز به روز حضور آن از اطلاع‌رسانی‌های مکتوب و رسانه‌های دیگر پیشی گرفته است.

آیت‌الله هاشمی با اشاره به اینکه وقتی رهبری از انتخابات و مردم ابراز رضایت می‌کنند و از مشارکت آن‌ها راضی هستند مسئله مهمی است، افزود: ممکن است بعضی نتایج مطابق نظر رهبری نبوده باشد ولی ایشان در کل ابراز رضایت کردند و این نشانه خوبی است.

آیت الله هاشمی ابراز امیدواری کرد که در دور دوم نیز نامزد‌ها به همین شیوه دور اول عمل کرده و مجلسی تشکیل شود که یکصدا نیست و در آن تضارب آرا وجود دارد.

وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم همه مثل محصول یک کارخانه شبیه به هم باشند. ملاک ما عقلایی است در دنیا تنها راه مشروعیت آرا اجماع اکثریت است. یعنی اکثریت ملاک است. در این مجلس نیز به صورت پویا و زنده باید مسائل مطرح شود و از این طریق حل و فصل گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به دوره ریاست جمهوری خود گفت: در آن زمان نیز بنده انتظار نداشتم مجلس و دولت همسو باشند. خود بنده نیز فکر نمی‌کنم مجلس باید هر چه را دولت می‌گوید قبول کند بلکه مجلس با دولت می‌تواند همدلی داشته باشد و در عین حال آزادانه حرف بزند و رای دهد.

آیت الله هاشمی با قرائت آیه‌ای از قرآن الگوی پیشنهادی قرآن را اعتدال و میانه‌روی توصیف کرد و گفت: این هدف تشکیل امت اسلامی است و این امت، امتی میانه‌روست البته خیلی‌ها تشبیه‌های دیگری دارند اما بنده با تاملی که در آیات قرآن کردم فهمیدم این امت میانه‌رو حرف قرآن است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن ابراز امیدواری نسبت به مجلس آینده آن را مجلسی کارا و فعال توصیف کرد و گفت: چنین مجلسی باید بتواند برای مردمی که سال‌ها در شورش‌های اولیه جنگ تحمیلی مبارزه کردند و سال‌‌ها کمبود‌ها را متحمل شدند و آخرین امتحانشان همین حضور موثرشان در انتخابات بود، کاری بکنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شعارهای لیست امید که امید، آرامش و رونق اقتصادی بود اشاره کرد و اظهار داشت: ما می‌توانیم با عنوان راه خدا و راه برگزیدگان خدا با قصد قربت و خیال راحت عمل کنیم. در سوره قرآن بندگان خالص خدا معرفی شدند. از محورهای صفات عبدالرحمان در قرآن اعتدال است. بندگان خدا کسانی‌اند که روی زمین با آرامش عمل می‌کنند. به این معنی که خط‌ مشیشان در روی زمین اعتدال است.

آیت الله هاشمی افزود: در خط آرامش همواره آدم‌های تندرو که خواسته‌ها و شیوه‌ کار‌هایشان متفاوت است نیز حضور دارند. توصیه قرآن به بندگانش این است که در هنگام مواجهه با چنین تندروی‌هایی به آن‌ها سلام کنند. از نظر قرآن جواب تندروی و بداخلاقی سلام است و البته مضمون سلام به معنای ظاهری آنکه ما استفاده می‌کنیم، نیست بلکه به این معنی است که ما اهل دعوا نیستیم بلکه اهل منطقیم بیایید با هم بر سر مشترکات حرف بزنیم. کلمه سلام بهترین شعار دین پیغمبر خاتم است اما ما چون عرب زبان نیستیم مفهوم آن را به درستی درک نمی‌کنیم. خود خداوند به بندگان راستینش سلام می‌کند.

آیت الله هاشمی با بیان اینکه شعار شما امید و آرامش است، گفت: امید به این دلیل به عنوان شعار انتخاب شد که دولت آقای روحانی دولت تدبیر و امید است و بخشی از این مجموعه نیز طرفداران دولت‌اند.

آرامش خواست همه جامعه ماست از جمله خواست رای‌دهندگان به شما که همراهیتان کردند. شعار دیگر رونق اقتصادی است که با توجه به کمبودهای واقعی که ما امروز تجربه می‌کنیم، انتخاب شده است.

وی ضمن تقبیح زندگی با ریاضت گفت: آنهایی که فکر می‌کنند زندگی با ریاضت و عسرت انسان‌ساز است، اشتباه می‌کنند قرآن هم به صراحت مسلمانان را از عسرت و سختی برحذر داشته شما بدانید که هر سه بخش این شعار قرآنی است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: