کد خبر: ۱۳۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
متخصصان تکنولوژی معتقدند در آینده نه‌چندان دور اگر بخواهیم کاری را تمام و کمال انجام دهیم باید آن را به دست روبات‌های هوشمند بسپاریم. در این بین انسان‌ها هم به فعالیت‌های ناکارآمدی مانند فکر کردن، اکتشاف، نوآوری، علم و هنر می‌پردازند. در ماه سپتامبر در حومه لندن سرویس آمازون پرایم یک بسته را برای تحویل به خانه مشتری برد. صاحب‌خانه در آن زمان دانشگاه بود و نمی‌توانست بسته را تحویل بگیرد اما یک زنگ در ویدئویی از نست هلوی گوگل روی در ورودی خانه نصب کرده بود. گوشی اپل ایکس فرد تحویل‌دهنده بازخورد ویدئویی زنگ هوشمند در را شناسایی کرد و خیلی زود توانست با صاحب‌خانه ارتباط برقرار کند. سپس مشخص شد که خودروی تسلای مشتری روبه‌روی در ورودی پارک شده است و او می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن تسلا و ویژگی ارتباط ابری دائمی در خودرو را باز کند. به این ترتیب صاحب‌ خانه از راه دور در اتومبیل تسلای خود را باز کرد، فرد تحویل‌دهنده بسته را داخل خودرو گذاشت، سپس مشتری در خودرو را قفل کرد. به لطف بازخورد ویدئویی آنلاین زنگ در هوشمند، مشتری می‌توانست تمام این فرآیند را به‌صورت زنده تماشا کند. یکی از نکات قابل توجه این داستان مشارکت چهار سرویس مختلف، آمازون، گوگل، اپل و تسلا، بود. همه این سرویس‌ها دیجیتال هستند اما هیچ‌کدام به شکلی طراحی نشده‌اند که در کنار هم کار کنند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر در ساعات اولیه تکامل هوش مصنوعی هستیم. متخصصان آینده‌پژوهی مانند «کوین کلی» صحبت از پیشرفت سریع ماشین‌ها و توانایی‌های ابرانسانی آن‌ها می‌زنند. متخصصان آینده‌پژوه معتقدند محبوب‌ترین محصول هوش مصنوعی که در 20 سال آینده بسیار استفاده می‌شود، هنوز اختراع نشده است.
هوش مصنوعی چیست؟
تعریف دیکشنری وبستر از هوش مصنوعی «توانایی یک ماشین برای تقلید کردن از رفتار انسانی» است.
ما انسان‌ها دارای توانایی‌های شناختی هستیم که به در یادگیری مفاهیم جدید، به‌کارگیری منطق و عقل، شناسایی الگوها، درک ایده‌ها، حل مشکلات، تصمیم‌گیری و استفاده از زبان برای برقراری ارتباط کمک می‌کند. این توانایی‌ها را هوش می‌نامیم.
این هوش به ما توانایی فکر کردن، شناختن خود و تجربه زندگی را می‌دهد. هوش انسان خطی و تک‌بعدی نیست.
«هوارد گاردنر» در نظریه هوش‌های چندگانه بیان می‌کند طیف گسترده‌ای از توانایی‌های مختلف در ذهن انسان اجرا می‌شده است که لزوما با یکدیگر همخوانی هم نداشته‌اند. به عقیده وی، این هوش‌های متنوع شامل منطق ریاضی، زبان‌شناسی، فضایی، موسیقیایی و بین فردی می‌شود. این هوش‌ها باعث می‌شوند یک فرد لوله‌کش، کشاورز، فیزیکدان یا معلم شود.
توانایی ماشین‌های امروزی که معمولا در طبقه هوش مصنوعی قرار می‌گیرند شامل درک گفتار انسانی (مانند تشخیص صوت)، رقابت در بالاترین سطح سیستم‌های بازی‌های استراتژیک (مانند شطرنج) و مسیریابی هوشمند (مانند شبکه‌های تحویل محتوا یا شبیه‌سازهای نظامی) می‌شود. با این حال محدوده هوش مصنوعی زیر سوال رفته است: با پیشرفت و توسعه توانایی‌های ماشینی، کارهایی که برای انجام آن‌ها به هوش نیاز است، از تعریف هوش مصنوعی حذف شده‌اند. در نتیجه این پدیده که اثر هوش مصنوعی نام دارد، تکنولوژی‌هایی مانند نویسه‌خوان نوری (OCR) از تعریف هوش مصنوعی حذف شده‌اند.
درواقع تمایل داریم آنچه را كه تاکنون انجام نشده است، به هوش مصنوعی نسبت دهیم. واقعیت این است که هوش مصنوعی نه‌تنها در الگوریتم‌های شبکه نتفیلیکس و دستیارهای هوشمند صوتی جای گرفته، بلکه در زندگی‌های ما هم رسوخ کرده است. سیستم‌های قدیمی پرواز خودکار که قادر به کنترل هواپیماهای تجاری هستند، فقط یکی از نمونه‌های نفوذ ماشین‌های هوشمند در زندگی ماست. همان دستگاه ماشین حساب معمولی در حل مسائل ریاضی باهوش‌تر از بيشتر انسان‌ها عمل می‌کند، تراشه GPS گوشی‌های هوشمند بهتر از مسیریابی انسان‌ها کار می‌کند که هر دو مورد نمونه‌ای از ماشین‌های هوشمند هستند.
پیشرفت قابل توجه هوش مصنوعی
هوش مصنوعی مربوط به هر کاری می‌شود که نیاز به هوش داشته باشد. نمونه‌های برجسته هوش مصنوعی شامل وسایل نقلیه خودمختار (پهپادها و خودروهای خودران) موتورهای جست‌وجو (مانند گوگل) و بهبود در فیلتر کردن اسپم‌ها و تبلیغات است.
در پزشکی از هوش مصنوعی برای حل مشکلات پرهزینه استفاده می‌شود. یافته‌ها حاکی از آن است که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند تا 16میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. در سال 2016، نتایج یک مطالعه در کالیفرنیا نشان داد هوش مصنوعی موفق به توسعه فرمول ریاضی شده است که می‌تواند دُز دقیق داروهای ایمنی را به بیماران پیوندی تعیین کند.
هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی هم به کار گرفته می‌شود. بانک‌ها از هوش مصنوعی برای سازمان‌دهی عملیات‌ها، نگهداری سوابق مالی و سرمایه‌گذاری در سهام استفاده می‌کنند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به خواندن اسناد، پردازش پرداخت چک‌ها و پاسخگویی به مشتریان هستند. هوش مصنوعی با نظارت بر الگوهای رفتاری ناهنجار مشتریان، میزان جرائم مالی و کلاهبرداری را هم کاهش داده است. امروزه هوش مصنوعی حتی می‌تواند الگوهای سکوت را در سرویس تلفنی مشتریان آنالیز کند و تا میزان تأخیر سیستم و روش‌های قدیمی مدیریت ارتباط با مشتری را به دست آورد.
مشارکت هوشمندتر با هوش مصنوعی
ممکن است در بحبوحه تکنولوژی‌های جدید موضوع اصلی از یادمان برود. مهم‌ترین چیز در مشتری‌مداری گوش دادن به مشتری، توزیع‌کننده و کارکنان است. آیا همیشه مشتری به علاوه هوش مصنوعی برابر است با چت‌بات؟ آیا می‌توانیم از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی نتایج بهتری برای مشتری به ارمغان بیاوریم؟
در ادامه چند نمونه از استفاده‌های هوشمندانه از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری را معرفی می‌کنیم که می‌تواند به هر کسب‌وکاری کمک کند.
با گوش دادن به دیدگاه‌ها و نظرات مشتریان می‌توانید محصولات و خدمات طراحی کنید که متناسب با نیازها و خواسته‌های آن‌هاست.
با مشتریان خود در سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری صحبت کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن به آن‌ها کمک کنید.
خطاها را پیش‌بینی کنید و قبل از این‌که مشتری خود را از دست بدهید، با اقدامات مناسب مداخله کنید.
در نهایت توانایی ما برای رویارویی با آنچه در آینده اتفاق می‌افتد به تمایل بشر برای استقبال از همزیستی با ماشین‌ها و هوشمندی آن‌ها بستگی دارد. فقط آن زمان است که نگاه ابزاری به مخلوقات هوش مصنوعی پایان می‌یابد و آن‌ها تبدیل به شریک‌های ما در زندگی می‌شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: