کد خبر: ۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
با حضور معاون اول رئیس جمهوری
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: فردا (پنج شنبه) با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نیرو سد و نیروگاه سیمره به عنوان بزرگ ترین سد غرب کشور در استان ایلام به بهره برداری می رسد.
«سیدمحمدرضا رضازاده» عصر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این سد به عنوان بزرگ ترین سد غرب کشور و مهم ترین پروژه عمرانی استان ایلام روی رودخانه مشترک استان های ایلام و لرستان ساخته شده است و فردا با حضور مسئولان بلندپایه اجرایی کشور به طور رسمی به بهره برداری می رسد.
به گفته این مقام مسئول، سیمره سدی بتنی دوقوسی با ارتفاع 180 متر به شمار می رود که حجم مخزن آن دو میلیارد و 800 مترمکعب در تراز نرمال است.
وی افزود: نیروگاهی با ظرفیت 480 مگاوات شامل سه واحد فرعی کنار این سد پیش بینی شده است که با یک ست جی.آی. اس (GIS) برق را به شبکه سراسری متصل می کند.
رضازاده گفت: 13 هزار و 300 میلیارد ریال صرف ساخت این سد و نیروگاه شده اما هنوز بخشی از مطالبات پیمانکاران و بدهی بابت تملک اراضی باقی مانده است. 
وی از امکان ذخیره یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب در مخزن این سد خبر داد و گفت: مرحله نخست آبگیری در سال 1390 انجام شد اما به دلیل خشکسالی های پیاپی و نیاز بخش کشاورزی در پایین دست، به ناچار 500 میلیون مترمکعب آب تخلیه و به سد کرخه منتقل شد. 
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: ساخت این سد از سیلاب در بخش هایی از استان ایلام که در پایین دست سد قرار داشت، جلوگیری و با تولید انرژی برق آبی از انتشار سالیانه 493 هزار تن گاز آلاینده دی اکسید کربن پیشگیری کرد. 
وی همچنین در پاسخ به ایرنا درباره پیش بینی قابلیت تلمبه- ذخیره ای در این سد تصریح کرد: هر چند اکنون اجرای این دست پروژه ها در اولویت وزارت نیرو نیست اما سازه آبگیر ورودی به این منظور طراحی شده است. 
رضازاده تصریح کرد: هر زمان شبکه برق کشور اعلام نیاز کند از این قابلیت بهره گیری می شود.
به گزارش ایرنا، آغاز مطالعات سد سیمره که در 40 کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر ایلام قرار دارد، به سال 1372 باز می گردد و دارای نیروگاهی برقابی به مجموع ظرفیت 480 مگاوات در قالب سه واحد 160 مگاواتی است.
با اتصال واحدهای نیروگاه سیمره به شبکه سراسری برق ایران در میانه تابستان امسال، ظرفیت تولید برق کشور 480 مگاوات افزایش یافت اما آبگیری این سد و گذر از مراحل آزمایش و پیش راه اندازی واحد سوم تاکنون ادامه داشت.
هدف های ساخت سد سمیره، تولید انرژی برقابی به میزان 850 گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان های سطحی رودخانه، تامین حقابه های پایین دست، افزایش طول عمر سد کرخه و جلوگیری از انتقال رسوب به مخزن سد کرخه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: