کد خبر: ۱۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
صندوق‌های قرض الحسنه خانگی در سال‌های اخیر با هدف تسهیل ارائه وام به متقاضیان راه اندازی شده‌اند، روشی که در برخی موارد با تهدیدات خاص به خود و برخی سودجویی و کلاهبرداری‌ها همراه می‌شود.
به گزارش قلم، نیاز به نقدینگی و تلاش برای تأمین آن، همواره از واقعیاتی بوده که به انحای گوناگون و در بخش‌های مختلف از سوی فعالان صنعتی، اقتصادی، صنفی و حتی کارمندان و شهروندان عادی جامعه ظهور داشته و به احتمال نزدیک به یقین در آینده بروز این ضرورت استمرار خواهد داشت.

درباره این واقعیت که چرا علی‌رغم وجود نقدینگی بسیار در کشور همچنان بخش قابل توجهی از جامعه نیازمند نقدینگی است، بعد‌ها گزارشی به تفصیل، تنظیم و منعکس خواهد شد که طرح آن در این مجال نمی‌گنجد.

به هر ترتیب، ضرورت اشاره شده باعث شده تا متقاضیانِ دریافت نقدینگی تحت عنوان وام یا تسهیلات، در سال‎های اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یابند.

از دیگر سو، به موازات این نیاز، شاهد دشواری و سختی‌های بسیاری در فرآیند پرداخت و ارائه تسهیلات بانکی (همچون بروکراسی پیچیده اداری، وسواس فراتر از قاعده در اخذ تضامین از سوی بانک‌ها و زمان بَر بودن روند تحقق دریافت تسهیلات و اخذ سود‌های آنچنانی که در بازپرداخت این وام‌ها در نظر گرفته می‌شود) هستیم که بسیاری از متقاضیان با وجود نیاز بسیار به این وام ها، عطای پیگیری برای دریافت تسهیلات بانکی را به لقایش می‌بخشند.

به تبع، با این اوصاف، می‌باید جایگزینی برای این ضرورت در نظر گرفته شود و در سال‌های اخیر، این ضرورت در چارچوب‌هایی همچون وام‌های قرض الحسنه خانگی دنبال شده و این رویکرد همچنان با اِقبال بسیاری مورد توجه قرار می‌گیرد و کم نیستند گروه‌هایی که با تکیه بر این ساز و کار، رویای شیرین دریافت به اصطلاح تسهیلات را در سر می‌پرورانند.

سخن از افرادی است که به صورت خودجوش و در قالب‌هایی شبیه به تعاونی، اقدام به نام نویسی و تکمیل کردن لیست، برای دریافت وام مبادرت می‌ورزند.

در این ساز وکار، به عنوان نمونه ۲۰ تَن از افراد متقاضی در قالب به اصطلاح توافقی از پیش تعریف شده، به پرداخت ماهیانه مبلغی (بطور مثال)، ۵۰۰ هزار تومان در ۲۰ ماه، مبادرت می‌روزند و در این قالب هر ماهه ۱۰ میلیون تومان به یک نفر از متقاضیان، تسهیلاتی موسوم به قرض الحسنه خانگی پرداخت می‌شود.

در این سازوکار در تاریخ‌هایی مشخص (عموماً انتها یا ابتدای هر ماه) به‌صورت قرعه کشی و با حضور اعضا توسط سرگروهی که مورد وثوق، اعتماد و تأیید تمام طرفین است، قرعه کشی انجام می‌پذیرد و فرد برنده موفق به اخذ وام مذبور می‌شود.

تمام اعضا موظف هستند در بازه زمانی تعیین شده، ماهیانه مبلغ مقرر یا قسط تعیین شده را پرداخت کنند و با اتمام اقساط، تمام افراد متقاضی، موفق به اخذ تسهیلات می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: