کد خبر: ۱۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۱۵ درصدی واردات به کشور در ۹ ماهه سال جاری، خبر داد.

به گزارش قلم نیوز- "سعید زرندی" ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش جهادگران خودکفایی و تأمین مواد غذایی که در دانشگاه شاهرود برگزار شد، بابیان اینکه باهمت تولیدکنندگان داخلی، واردات کشور در ۹ ماهه نخست سال جاری کاهش ۱۵ درصدی داشته است، گفت: در همین بازه زمانی شاهد افزایش پنج‌درصدی صادرات نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۶ بوده‌ایم.

وی افزود: واردات کشور از ۳۸ میلیارد دلار در ۹ ماهه نخست سال۹۶  به ۳۲ میلیارد دلار در ۹ ماهه اول سال ۹۷ کاهش‌یافته است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت:، گفت: قیمت بالای ارز برای واردات مانع و برای صادرات محرک ایجاد کرده که باید قدر این فضا را بدانیم، اما با روش‌های سنتی محال است صادرات پایدار شکل بگیرد.

زرندی با اشاره به اینکه کشاورزی ما موفق و در بسیاری از حوزه‌ها اثربخش بوده است، گفت: باید بر اساس سیاست‌های مأخوذه در بخش تولید، اقتصادِ کشاورزیِ صنعتی محور باید به سمت تولید و بهره‌وری سوق پیدا کند.

وی بابیان اینکه برخی از آمارها نشان‌دهنده این است که ۹۰ درصد از آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: اگر نگاه جدی به این مسئله نداشته باشیم، بخش زیادی از منابع هدر می‌رود. در نگاه جدید سعی شده برای افزایش بهره‌وری حوزه کشاورزی رویکردهای مکانیزاسیون و مهم‌تر از آن شرکت‌های نوآور را دخیل کنند.

معاون وزیر صمت با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۷۰ درصد است، افزود: این کشورها در بخش کشاورزی کمتر از ۱۵ درصد هدر رفت آب‌دارند، ولی در برخی از آمارهای ما این عدد خیلی بزرگ است.

زرندی ادامه داد: به دلیل مکانیزه نبودن و عقب بودن از رویکرد های جدید در این زمینه بسیار عقب مانده ایم. هم اکنون در دنیا در حوزه های کشاورزی از ابزارهای فناوری اطلاعات، سنسورهای هوشمند، ابزاری که به آی او تی معروف است و اینترنت اشیا استفاده می کنند که در میزان بهره برداری از محصولات و مصرف آب مفید بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید ارتباط حوزه صنعت و کشاورزی تقویت شود، عنوان کرد: در سمنان و شاهرود خودرو سازی، قطعات خودرو، ابزارهای حوزه خودرو که جزو اولویت های ما در این استان است، معادن گچ و اکتشافات را داریم که حوزه های موثری هستند. همچنین نزدیک به ۵۸۱ پروانه بهره برداری در استان سمنان داریم که نشان دهنده اهمیت معدن در این استان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و کشاورزی استا نسمنان عنوان کرد: محصولات کشاورزی سومین حوزه مهم استان سمنان است. پسته و انگور در این استان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و کسانی که در این حوزه حضور پیدا کنند به عنوان اولویت های آمایشی ما در وزارت صنایع قرار می گیرند.

زرندی شهرستان شاهرود را در اقتصاد و کشاورزی موثر دانست و گفت: انگور و پسته شهرستان شاهرود بسیار شناخته شده است و باید بازار صادرات آن مهیا شود و این هنر ماست که بتوانیم موقعیت صادرات آن را آماده کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: