کد خبر: ۱۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۶ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
صالحی:
رییس سازمان انرژی اتمی، گفت: رشد و پیشرفت در عرصه فناوری هسته ای از دستاوردهای انقلاب است و کشور توانسته تمامی آستانه های این فناوری را در اکتشاف و استخراج، تحقیق و توسعه، طراحی راکتورهای تحقیقاتی و... به دست آورد.

به گزارش قلم نیوز- "علی اکبر صالحی" بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه رونمایی از تجهیزات جدید بیمارستانی در بیمارستان مهر خنداب، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: فرارسیدن دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گوییم و امیدواریم پس از عبور از گردنه های سخت، وارد فضای آرامش بخش شویم تا بتوانیم با سرعت بیشتری پیشرفت و رشد کشور را رقم بزنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، افزود: در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی به ویژه در حوزه تامین زیرساخت ها در کشور داشتیم، از جمله اینکه بیش از ۳۷۰ هزار کیلومتر گازرسانی در سطح کشور انجام شده و ظرفیت تولید برق نیروگاه های کشور به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

صالحی بیان کرد: این ها دستاوردهای بزرگی است که شاید دیده نشود اما ما در حال بهره گیری از مواهب آن هستیم. در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد نقاط شهری کشور از نعمت گاز برخوردار هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی، رشد و پیشرفت در عرصه فناوری هسته ای است و کشور توانسته تمامی آستانه های این فناوری را در اکتشاف و استخراج، تحقیق و توسعه، طراحی راکتورهای تحقیقاتی و... به دست آورد.

وی تصریح کرد: هم اکنون در راکتور تحقیقاتی تاسیسات آب سنگین اراک که مقرر شده چون در خنداب قرار دارد، به عنوان «راکتور تحقیقاتی خنداب» نامیده شود، کارهای تحقیقاتی وسیعی در حال انجام است و محققان توانسته اند از آب سنگین تولید شده، دورتره های مختلفی را تولید کنند و زمینه های فراوانی برای استفاده از این آب سنگین در کشور ایجاد شود، چرا که آب سنگین کاربرد فراوان در ساخت داروهای جدید و نوترکیب دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: محققان سایت خنداب اعلام کرده اند که توانسته اند اکسیژن ۱۸ با خلوص ۹۷درصد را با ظرفیت ۶۰ کیلوگرم در سال، در تاسیسات آب سنگین اراک تولید کنند که قدم نهایی و جزئی این تحقیقات که الکترولیز می باشد نیز در شرف انجام است.

صالحی اضافه کرد: تعداد کشورهایی که در جهان توان تولید اکسیژن ۱۸ با خلوص ۹۷درصد را دارند بسیار کم است و پیش از این اکسیژن ۱۸ با قیمت هر کیلوگرم ۳۰هزار دلار از خارج از کشور خریداری و وارد می شد که در این زمینه خودکفا شدیم و حتی می توانیم این محصول را صادر کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به رونمایی از تجهیزات بیمارستانی بیمارستان خنداب، عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی خود را متعهد می داند که در هر نقطه ای از کشور که پایگاه و سایتی دارد، در حد امکان و توان خود به نقاط اطراف این سایت ها خدمات رسانی کند و در همین راستا برای بیمارستان خنداب که دو سال از افتتاح آن می گذرد؛ توانستیم بخشی از تجهیزات مورد نیاز آن را با مشارکت وزارت بهداشت و استانداری مرکزی تامین کنیم.

وی ابراز داشت: برای بخش اورژانس این بیمارستان نیز ارزیابی لازم را انجام می دهیم و آمادگی آن را داریم که این بخش را تجهیز کنیم و در تعریض محور خنداب نیز کمک لازم را انجام داده ایم و این را وظیفه و تکلیف خود می دانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: هر چه برای سازمان انرژی اتمی گشایشی از نظر مالی ایجاد شود، به همان اندازه این مساله را در خدمات رسانی در نقاط میزبان سایت ها نیز مدنظر می گیریم و برمبنای مطالبه ها تلاش داریم جاذبه هایی در این نقاط ایجاد شود که محققان سایت های انرژی اتمی در مناطق میزبان این سایت ها سکونت گزینند.

صالحی ادامه داد: برمبنای آمار ارائه شده، ۷۰درصد از نیروهای به کار گرفته شده در سایت خنداب متعلق به منطقه هستند و با وجود تمام فاکتورهایی که در به کارگیری نیرو در این حوزه وجود دارد، باز هم تلاش داریم که نیروی انسانی جذب شده به این مراکز از بومیان منطقه میزبان باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: