کد خبر: ۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

افزایش تقاضا باعث گرانی گوشت قرمز است

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده، گفت: مصرف کنندگان در ایران بیشتر گوشت گرم مصرف می کنند و همین عامل باعث شده است تا همیشه تقاضا برای گوشت گرم زیاد باشد و قیمت آن افزایش پیدا کند.

به گزارش قلم نیوز- "منصور پوریان" ضمن تایید تاثیر قاچاق دام بر قیمت گوشت قرمز، اظهار داشت: هم اکنون 45 درصد افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مرتبط با قاچاق دام زنده است. 

وی افزود: اگر بخواهیم به صورت کارشناسانه به موضوع قاچاق دام نگاه کنیم باید بگوییم که قاچاق دام تاثیر کمیتی بر روی بخش دام نداشته است بلکه این قاچاق بر روی قیمت گوشت تاثیرگذار بوده است.

پوریان ضمن طرح این پرسش که چرا دام قاچاق می شود؟ گفت: یکی از دلایل این قاچاق دام، اختلاف قیمت دام در ایران و کشورهای همسایه است. از طرفی در فصل زمستان معمولاً قاچاق دام بیشتر است و آن هم به این دلیل است که در این فصل کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق بخاطر کاهش میزان عرضه دام در بازارهایشان با یک افزایش تقاضا رو به رو هستند. البته برای جلوگیری از پدیده قاچاق دام در هفته های اخیر اقداماتی انجام شده است و امکان خروج به مانند قبل دیگر وجود ندارد.

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده، علاوه بر قاچاق دام عوامل دیگری را نیز در افزایش قیمت گوشت قرمز موثر دانسته و گفت: همیشه در فصل زمستان در ایران و در تمام خاورمیانه و آسیای میانه، میزان عرضه دام تقریباً از سوی پرواربندها و دامدارها کم می شود و این دارای دو دلیل عمده است؛ اول آبستن و زایش زمستانه ماده ها است و دوم پرواربندی و وزن گیری بره های تولید پاییز است. بنابراین این عامل نیز در کنار قاچاق دام، بر روی عرضه دام و کاهش آن تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر مصرف کنندگان در ایران بیشتر گوشت گرم مصرف می کنند و همین عامل باعث شده است تا همیشه تقاضا برای گوشت گرم زیاد باشد. پس از یک سو عرضه دام کاهش و از سوی دیگر تقاضا افزایش و همین عامل باعث مازاد تقاضا و افزایش قیمت گوشت شده است.

پوریان در پاسخ به این پرسش که دام های وارداتی از رومانی آیا با ارز 4200 تومانی وارد شده اند یا خیر و اینکه آیا امکان قاچاق این دام های وارداتی وجود دارد یا خیر، بیان کرد: این دام ها با ارز 4200 تومانی وارد شده اند و امکان قاچاق آن ها وجود ندارد چرا که این دام ها از فرودگاه های خاصی به کشور وارد می شوند و در کشتارگاه های مخصوصی کشتار شده و در سیستم توزیع برای تنظیم بازار قرار می گیرند. 

وی گفت: دلیل اینکه بعضاً شاهد صفوف طولانی برای دریافت گوشت هستیم این است که اولاً به دلیل توزیع گوشت ارزان و پایین بودن قیمت گوشت های وارداتی در مقایسه با گوشت های موجود در بازار، میزان مصرف خانوارها از حد نرمال خودش خارج شده است و خانواده ای که مثلاً یک کیلو گوشت نیاز داشته اکنون دو کیلو گوشت خریداری می کند، ثانیاً اینکه وقتی شما به صف ها نگاه می کنید خواهید دید که 70 درصد نفرات حاضر در این صفوف توزیع گوشت، خانوار نیستند. کسانی هستند که سعی می کنند از این فضا استفاده کنند و با توجه به تفاوت قیمت گوشت وارداتی و بازار، با دریافت این گوشت آن را در اختیار مکان های پرمصرف گوشت مانند رستوران ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها، پادگان ها و... قرار دهند و سودی را از این طریق نصیب خود بکنند.

رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده، افزود: برخلاف سال های 1395 و 1396 که دام با پدیده نابودکننده تب برفکی مواجه بود و جمعیت دام کاهش یافت، در سال جاری به دلیل ترسالی و مراقبت های لازم، تولید دام خوب بوده است و با آغاز عرضه بره های تولید شده در پاییز و زمستان از 15 اسفندماه سال جاری تا اردیبهشت ماه سال آینده، قیمت گوشت متعادل تر خواهد شد.

منبع: تابناک


نظرات بینندگان