کد خبر: ۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷
وزیر امور خارجه ایران با انتشار توییتی ضمن واکنش به اظهاراتی که اخیراً از سوی همتای آمریکایی‌اش مطرح شده است، مستنداتی را منتشر کرد.
119Arash Khamooshi-th4.jpg

محمدجواد ظریف در توئيتر هفت تصویر منتشر کرده که شامل یک سند دیوان بین‌المللی دادگستری، دو گزارش خبری از نیویورک‌تایمز و گاردین و متن چهار نامه در خصوص تأثیرات تحریم‌های آمریکا در روند واردات داروست.

نخستین سندی که ظریف منتشر کرده، بخشی از یک سند دیوان بین‌المللی دادگستری است که در آن آمده: «۸۹. علاوه بر این، این دیوان به این موضوع اشاره دارد که هرچند واردات مواد غذایی و مواد و وسایل پزشکی اساساً از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌ اما به نظر می‌رسد از زمان اعلام تدابیر جدید از سوی آمریکا در عمل شرکت‌ها و اتباع ایرانی برای دسترسی به مواد غذایی، وسایل و تجهیزات پزشکی بیش از پیش دچار مشکل شده‌اند. در این زمینه دیوان ملاحظه کرده است که در نتیجه‌ی این تدابیر، برخی بانک‌های خارجی مشخص از توافق‌های مالی خارج شده یا همکاری خود با بانک‌های ایرانی را به تعلیق درآورده‌اند. برخی از این بانک‌ها همچنین از پذیرش تراکنش یا ارائه خدمات مربوطه خودداری کرده‌اند. بدین‌ترتیب به واسطه این تدابیر ]آمریکا[ شرایط برای ایران و شرکت‌ها و اتباع ایرانی که در تراکنش‌های مالی بین‌المللی دخیل هستند، اگر نگوییم غیر ممکن، بسیار دشوار شده است؛ تراکنش‌هایی که به آن‌ها اجازه‌ی خرید کالاهایی که اساساً مشمول ]تحریم‌ها[ نمی‌شوند.»

سند منتشر شده از دیوان بین‌المللی دادگستری

ظریف در این توییت همچنین به گزارشی از «نیویورک‌تایمز» در یازدهم نوامبر با این تیتر که «همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا، ایرانی‌ها بیم کمبود دارو دارند» اشاره کرده که در متن آن آمده است: «زمانی که علیرضا کریمی درباره تلاش خود برای تهیه قرص‌های دیازوکسایدی که پدرش برای کاهش سطح انسولین و مبارزه با سرطان پانکراس نیاز داشت، صحبت می‌کرد، استیصال در صدای او آشکار بود. این دارو باید وارد شود و تا چندی پیش مشکلی در این زمینه وجود نداشت اما در سه ماه گذشته آقای کریمی نتوانسته است آن را هیچ‌جا پیدا کند و تنها یک بسته از آن باقی مانده است.»

وزیر امور خارجه ایران، بخشی از گزارشی از «گاردین» را نیز که در تاریخ دوم نوامبر منتشر شده است، در توییت خود بازنشر کرده است با عنوان «آمریکا جلوی اروپایی‌ها را برای حصول اطمینان از معافیت غذا و دارو از تحریم‌ها می‌گیرد». در متن این گزارش آمده است: «سفیران انگلیس، فرانسه و آلمان به طور مشترک می‌کوشند آمریکا را در راستای چگونگی حصول اطمینان از تأمین نیازهای بشری متقاعد کنند. به گفته دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات، دولت‌های اروپایی تاکنون موفق نشده‌اند که دولت ترامپ را برای تضمین صادرات مواد غذایی و دارویی اساسی به ایران پس از اعمال تحریم‌های هفته‌ی آتی متقاعد کنند.»

گزارش‌های منتشر شده در نیویورک‌تایمز و گاردین

او در این توییت همچنین نامه‌های دریافتی از چهار شرکت دارویی به نام‌های «Roquette» ،«JRS Pharma» ،«Recordati Industria Chimica e Farmaceutica S.p.A» و «Getinge» را خطاب به مشتریان ایرانی آنها منتشر کرده است.

در متن نخستین نامه با موضوع «توقف فروش Roquette به ایران» آمده است: «ما این نامه را برای اعلام این موضوع به شما می‌نویسیم که شرکت روکت و واحدهای وابسته به آن بدین‌وسیله تمام تعاملات تجاری و فروش به ایران، شرکت‌ها و اتباع آن را چه مستقیم و چه غیرمستقیم متوقف می‌کنند. این تصمیم در نتیجه‌ آنچه به تازگی از سوی ایالات متحده آمریکا اعلام شده، اتخاذ می‌شود و در صورتی که از جانب ما مورد توجه قرار نگیرد، انتظار می‌رود تأثیرات منفی روی تعاملات ما با آمریکا داشته باشد».

در متن نامه‌ی بعدی که از سوی شرکت «JRS Pharma» با عنوان «بیانیه‌ی لغو L/C» خطاب به شرکت ایرانی «البرز دارو» منتشر شده، آمده است: «ما عمیقاً متأسفیم که باید به شما اطلاع دهیم مجبوریم از شما خواهش کنیمL/C ILC۱۰۰۱/۹۷۴۰۱۳۲۱ خود به ارزش ۴۳ هزار و ۴۷۲ یورو را لغو کنید. با توجه به شرایط سیاسی‌ رخ‌داده که خارج از کنترل ماست، بانک‌های ما دیگر نمی‌توانند پرداخت‌های مربوط به تجارت با ایران را بپذیرند. امیدواریم در آینده بتوانیم با شرکت محترم شما تجارت خود را از سر گیریم. از درک شما سپاسگزاریم.»

متن نامه‌های شرکت‌های دارویی خارجی خطاب به مشتریان ایرانی

در متن نامه سومی که ظریف منتشر کرده، شرکت «Recordati Industria Chimica e Farmaceutica S.p.A» خطاب به «شیما خاجی»، مدیر سفارشات و خریدهای شرکت البرز دارو نوشته است: «بسیار متأسفیم که به شما اطلاع دهیم در اثر محدودیت‌های شدید اخیر در تعامل با کشور شما، قادر نخواهیم بود به فروش محصولات خود از تاریخ ۲۰۱۸/۸/۱ ادامه دهیم. امیدواریم که وضعیت در آینده بهتر شود.»

چهارمین نامه منتشرشده در توییت ظریف از سوی شرکت «Getinge» خطاب به «الهام اوراک، شاهرخ فاتحی، خانم جیرانی، میشل کومارموند، انیس کارا، بابک رَشنَوَدی و آندرس نیلسون» نوشته شده که در متن آن آمده است: «با توجه به تحریم‌های مضاعف علیه ایران، ما توسط بخش سفارش‌ها مطلع شده‌ایم که مجاز به مشارکت در هیچگونه تجارتی با مشتریان مربوط به ایران نیستیم. بنابراین قادر نخواهیم بود به درخواست‌های شما پاسخ دهیم. ما به رصد کردن وضعیت ادامه خواهیم داد و در صورت وقوع هرگونه تغییر، اطمینان می‌دهیم که شما را در جریان قرار خواهیم داد.»

متن نامه‌های شرکت‌های دارویی خارجی خطاب به مشتریان ایرانی

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در متن این توییت خود نوشته است:

«- تمامی تحریم‌هایی که مجددا از سوی آمریکا اعمال می‌شوند، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

- نیت به قحطی کشاندن جامعه غیرنظامی، جنایت علیه بشریت است

- دیوان بین‌المللی دادگستری پیش‌تر ادعای پامپئو درباره معافیت‌های بشردوستانه را رد کرد.

- گزارش‌های مبتنی بر واقعیت رسانه‌های غربی و نامه‌های ضمیمه‌شده نشان می‌دهد که چه کسی دروغ می‌گوید.»

-All reimposed US sanctions violate UN Security Council Res 2231.
-Intention to starve civilian population is crime against humanity.
-ICJ already refuted @SecPompeo's claim on humanitarian exemptions.
-Western media's factual accounts & attached letters show who's lying. pic.twitter.com/dFEziLsvOM

— Javad Zarif (@JZarif) November 12, 2018

ظریف پیش‌تر در توییت دیگری نوشته بود: «پامپئو این جسارت را دارد که تهدید به جنایت ضدبشری علیه شهروندان عادی ایرانی کند و پس از آن رسانه‌ها را به خاطر نقل حرف‌های خودش مورد هجمه قرار می‌دهد. او باید یا حرف‌هایی را که خودش می‌زند قبول داشته باشد یا حرف‌هایی را که آمریکا می‌گوید رد کند. هر دو با هم ممکن نیست.»

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این در اظهاراتی علیه محمدجواد ظریف با متهم‌کردن وی به دروغ‌پراکنی، مدعی شده بود که آمریکا هرگز غذا و دارو را هدف تحریم‌های خود علیه ایران قرار نداده است.

این در حالی است که نشریه «نیوزویک» در گزارش روز جمعه خود اظهارات پامپئو را منتشر کرده بود که در یک مصاحبه گفته بود «اگر رهبران ایران می‌خواهند مردم این کشور غذا داشته باشند، باید تصمیم خود را بگیرند».

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: