کد خبر: ۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۷
/حمایت از کالای ایرانی/
یک اقتصاددان می‌گوید در بحث حمایت از کالای ایرانی مسئولان نقش پررنگ تری نسبت به مردم ایفا می‌کنند. با این حال هر دو باید دست به دست هم دهند چراکه استفاده از کالای خارجی آسیب جدی شیوع فرهنگ وارداتی، از بین بردن بازار اشتغال و خطر ایجاد جنگ ارزی را در صورت دلاریزه شدن اقتصاد به دنبال دارد.

قلم نیوز- ملیحه سادات حسینی: وحید شقاقی درباره نامگذاری سال ۱۳۹۷ توسط مقام معظم رهبری با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" اظهار کرد: شعاری که رهبر انقلاب برای سال ۱۳۹۷ انتخاب کرده است در راستای شعارهای سال‌های اخیر بوده است. این شعار در جهت اقتصاد مقاومتی است و یکی از مهمترین شعارهایی که در سال‌های گذشته مطرح شده است شعار سال جاری است.

او در اهمیت این شعار چنین توضیح داد: اقتصاد ایران با سه چالش اساسی روبروست. ابتدا اینکه وقتی کالای داخلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کالای خارجی مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد همراه با آن کالا فرهنگ و سبک زندگی نیز به کشور وارد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کالایی که به کشور وارد می‌شود سبک زندگی خود را به همراه می‌آورد. از این رو گسترش استفاده از کالاهای خارجی منجر به تغییر سبک زندگی شهروندان خواهد شد.

این اقتصاددان ادامه داد: چالش دیگری که کالای خارجی برای اقتصاد ما ایجاد می‌کند این است که وابستگی کشور را به دلار افزایش می‌دهد. متاسفانه در شرایط کنونی کشور ما دلاریزه شده و وابستگی آن به دلار به شدت افزایش یافته است و همین باعث می‌شود که دشمنانمان از این وضعیت استفاده کرده و از کانال وابستگی اقتصاد ایران به دلار به ما آسیب بزنند.

این استاد دانشگاه چنین توضیح داد: در همین چند ماه اخیر شاهد بودیم با ایجاد تلاطم در بازار دلار قیمت ها افزایش یافت و از آنجا که کل زندگی مردم ما وابسته به کالاهای وارداتی است باعث افزایش قیمت اغلب کالاها شد و همین در زندگی تاثیر منفی می‌گذارد. وقتی همه کالاهای ما اعم از مسواک تا پوشاک و حتی موادغذایی کالای وارداتی است افزایش قیمت ارز در اقتصاد ما تورم تحمیل می‌کند. همین وضعیت می‌تواند جنگ ارزی به راه بیندازد و یک کشور را نابود کند.

شقاقی سومین چالش شیوع استفاده از کالاهای وارداتی را از بین رفتن اشتغال در یک کشور و تداوم رکود دانست و گفت: وقتی که مردم از کالاهای وارداتی استفاده می‌کنند باعث تلمبار شدن کالا در انبار تولیدی‌ها می‌شوند و همین بازارهای شغلی را از بین می‌برد و منجر به افزایش بیکاری می‌شود. بنابر آنچه گفته شد حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم است و مردم و مسئولان هر کدام باید سهم خود را در  این جریان ایفا کنند.

او درباره سهم مسئولان گفت: به نظر من سهم مسئولان در جا افتادن فرهنگ استفاده از کالای ملی پر رنگ تر از نقش مردم است. مسئولان باید اقداماتی کنند که هزینه تولید در داخل کشور کاهش یابد و کالاها با قیمت ارزان تری به دست مردم برسد. با این هزینه‌های سرساماور نمی‌توانیم کالاهایی تولید کنیم که با کالای خارجی امکان رقابت داشته باشد. همچنین باید بهبود فضای کسب و کار در اولویت قرار بگیرد و همین منجر به سهولت پروسه‌های تولید خواهد شد.

او با اشاره بر اینکه افزایش کیفیت و استاندارد کالاهای مصرفی نکته مهمی است که باید مسئولان ذیربط به آن توجه کنند گفت: دولت و نهادهای حکومتی باید تلاش خود را بکنند که استانداردهای تولید رعایت شود. اگر استانداردهای تولید رعایت شود مردم دست به خرید کالای خارجی نخواهند برد.

وی درباره نقش مردم هم گفت: تاکید می‌کنم نقش مسئولان پر رنگ تر است اگر مسئولان اقدامات لازم را انجام دهند مردم هم به این آگاهی برسند که خرید کالاهای خارجی چه آسیب‌هایی به کشور وارد می‌کند و می‌تواند بازارهای شغلی خودشان را از بین ببرد طبعا در جهت حمایت از کالای ایرانی اقدام خواهند کرد. در این زمینه نقش تبلیغات بسیار مهم است. در نظر داشته باشید صداوسیما چه نقشی می‌تواند در این پروسه ایجاد کند. در کمال تعجب می‌بینیم که صداوسیما تلویزیون خارجی تبلیغ می‌کند. فقط در اثر ولنگاری در اقتصاد است که چنین اتفاقی ممکن است بیفتد. در کدام کشور تلویزیون خارجی تبلیغ می‌شود.

شقاقی به این نکته هم اشاره کرد که سرمایه اجتماعی حکومت در شرایطی بالا رفته و مردم در جهت خرید کالاهای ایرانی اقدام خواهند کرد که مطمئن شوند مبارزه با رانت، فساد، ویژه خواری و امضاهای طلایی صورت گرفته و می‌توانند به مسئولان کمک کنند که اقتصاد کشور را بهبود ببخشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: