کد خبر: ۸۹۹۰
تعداد کل نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۶
تهیه‌کننده‌پنجره‌ها: همه می‌خواهند «خندوانه» و «دورهمی» بسازند
تهیه‌کننده برنامه «پنجره‌ها» معتقد است: مشکل اصلی تلویزیون در جذب مخاطب این است که مدیران تلویزیون برندسازی می‌کنند.

سهیل سلیمانی با اشاره به ایده ساخت برنامه «پنجره‌ها» که در حال پخش از شبکه آموزش است، اظهار کرد: مدتی بود که تلویزیون برای صبح جمعه برنامه‌ای نداشت تا بتواند خانواده‌ها را دور هم جمع کند و من دغدغه این مساله را داشتم. چند بار خواستم برنامه‌ای برای صبح جمعه بسازم اما به دلایلی نشد تا اینکه آقای یوسفی، مدیر گروه آموزش‌های عمومی شبکه آموزش پیشنهاد برنامه صبح جمعه را به من دادند. ما حدود دو ماه جلسه داشتیم تا بدانیم چه کار باید انجام دهیم که با رسالت شبکه آموزش سنخیت داشته، سرگرم کننده و تازه باشد تا بیننده را جذب کند. در نهایت برنامه «پنجره‌ها» متولد شد.

تهیه‌کننده برنامه «پنجره‌ها» با اشاره به دلایل ساخته نشدن برنامه‌های صبحگاهی جمعه در تلویزیون بیان کرد: مشکل از برخی مدیران تلویزیون است که به دنبال کپی‌کاری در برنامه‌ها هستند؛ برای مثال یک نفر «خندوانه» و «دورهمی»‌ را می‌سازد و همه می‌خواهند برنامه‌ای مانند این دو داشته باشند. رامبد جوان برنامه «خندوانه»‌ را در سال ۱۳۸۰ می‌خواست بسازد و حتی سال ۸۷ این مساله جدی‌تر شد اما مدت‌ها طول کشید تا یک نفر به او اعتماد کرد تا بتواند برنامه خود را روی آنتن ببرد.

او به نبود بودجه برای برنامه‌سازی در تلویزیون اشاره کرد و گفت: دلیل دیگر نبود بودجه است. این برنامه‌ها نسبت به برنامه‌های گفت‌وگو محور پرهزینه‌تر هستند. برای اینکه بتوانید در این نوع برنامه‌ها جذابیت ایجاد کنید به دکور، مجری، گرافیک و آیتم خوب نیازمندید اما این موارد پرهزینه هستند. ما در برنامه «پنجره‌ها» با کمترین بودجه‌ی ممکن کار می‌کنیم. من از دکور برنامه راضی نیستم اما یا مجبور بودیم این برنامه را نسازیم تا بودجه‌ای که مد نظرم است در اختیار ما قرار بگیرد یا اینکه باید برنامه را شروع می‌کردیم تا به تدریج ایرادات آن را برطرف کنیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: برنامه‌سازهایی هستند که با ایده‌های خوب شروع به کار می‌کنند و حتی می‌توانند در برنامه هزینه خود را تأمین کنند. نکته مهم این است که برای این برنامه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود اما کمتر اتفاق می‌افتد.

سلیمانی به مجری شدن برخی بازیگران اشاره و بیان کرد: من موافق حضور بازیگران به عنوان مجری نیستم. به دلیل اینکه ژانر اجرا با ژانر بازیگری کاملا متفاوت است. مجری باید کاربلد باشد یعنی ممکن است بهترین بازیگر را برای اجرا بیاوریم اما نتواند کار اجرا را انجام دهد. ما تا به امروز به غیر از رامبد جوان و مهران مدیری مجری بازیگر موفق نداشته‌ایم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: اگر من مجید واشقانی را به عنوان مجری انتخاب کردم، به دلیل این است که او سال‌ها قبل کار اجرا را تجربه کرده است و برنامه‌ای روتین در شبکه دو داشت. اگر قرار بود برنامه‌ ما را از میان مجریان حاضر اجرا کنند، به غیر از دو یا سه نفر مجری، فردی نبود که آن‌ها هم شرایطی دارند؛ به این معنی که برخی مجریان، اجرای برنامه‌هایی را می‌پذیرند که خودشان تهیه‌کننده باشند یا برخی دیگر برای حضور پول زیادی را از برنامه‌ساز می‌خواهند که نمی‌توان تأمین کرد. من طرفدار به عرصه آمدن مجریان جدید هستم و مجریان جدیدی هم در این سال‌ها معرفی کردم که برند شدند. اما برنامه ما به شکلی بود که نمی‌شد مجری گمنام انتخاب کنیم به دلیل اینکه هفته‌ای یک بار از شبکه آموزش به روی آنتن می‌رود.

او با اشاره به کاراکتر مجید واشقانی اظهار کرد: ما به دنبال فرصتی بودیم که از واشقانی به عنوان مجری بهره ببریم به دلیل اینکه تجربه اجرا داشته و فردی خوش سیما، خوش صدا و با مطالعه است و زمانی که به یک تیمی اعتماد می‌کند، در خدمت آن‌هاست. همچنین جایگاهی که به عنوان بازیگر دارد نیز موثر است اما من فقط به دلیل بازیگر بودن، او را انتخاب نکردم.

تهیه‌کننده برنامه «پنجره‌ها» به تعداد مخاطبان شبکه آموزش اشاره کرد و گفت: زمانی که از من می‌پرسند شبکه آموزش چقدر بیننده دارد که برنامه خود را در آنجا به روی آنتن بردید، می‌گویم مگر شبکه نسیم مخاطب داشت؟ همچنین برنامه «رادیو هفت» در شبکه آموزش بسیار دیده شد. معتقدم شبکه آموزش نسبت به شبکه‌های اصلی مخاطب چندانی ندارد اما اگر برنامه خوب بسازیم و مردم تبلیغ کنند و سروصدای رسانه‌ای ایجاد شود، مخاطبان برنامه را می‌بینند. در این پنج هفته که برنامه «پنجره‌ها» پخش شد سیر صعودی تعداد مخاطبان را از طریق پیامک و فالورهای شبکه‌های اجتماعی متوجه شدم. قطعا اگر در شبکه اصلی‌تری بودیم، بیننده بیشتری هم داشتیم و این مساله کار ما را سخت‌تر می‌کند. اما لذت‌بخش‌تر است که می‌توانیم از طریق توانایی‌مان، خود را بیشتر نشان دهیم.

او به تعداد قسمت‌های برنامه «پنجره‌ها» اشاره و اظهار کرد: برنامه ما طبق صحبت‌هایی که انجام دادیم قرار است که یک سال روی آنتن شبکه آموزش باشد؛ البته نوروز امسال شرایط را بازنگری خواهیم کرد به این معنی که آیا شبکه آموزش از نتیجه کار ما راضی است و آیا ما امکان همکاری داریم؟ امیدوارم که برنامه ما مورد استقبال قرار بگیرد و روی آنتن باشد به دلیل اینکه امروزه تلویزیون ما به برندهایی احتیاج دارد که مردم بتوانند بعد از مدت‌ها به آن اعتماد کنند.

سلیمانی با اشاره به مشکل تلویزیون در جذب مخاطب بیان کرد: مشکل اصلی تلویزیون در جذب مخاطب این است که مدیران تلویزیون برندسازی می‌کنند؛ یعنی عوامل برنامه زحمت می‌کشند و برنامه‌ای را می‌سازند که به روی آنتن می‌رود اما با تغییر مدیریتی برنامه تغییر می‌کند برای مثال دلیل محبوبیت برنامه ۹۰ به جز اجرای خوب آقای فردوسی‌پور، امتداد برنامه است. همچنین برنامه «ماه عسل» با ایراداتی که می‌توان از آن گرفت، هر ماه رمضان پخش می‌شود و به یک برند تبدیل شده است؛ به دلیل اینکه امتداد برنامه‌سازی باعث جذب و اعتماد مخاطب می‌شود.

این تهیه‌کننده اضافه کرد: برنامه «صبح بخیر ایران» سال‌ها روی آنتن بود تا اینکه مدیران شبکه یک اشتباه کردند و اسم آن را تغییر دادند و فرمول یک نام‌گذاری کردند اما بعد از مدتی نام برنامه دوباره «صبح بخیر ایران» شد. نباید به سادگی تصمیم به حذف برنامه‌هایی بگیریم که سازمان صداوسیما برای آن‌ها هزینه داده و عوامل برنامه تلاش کرده‌اند تا برند شود. راهکار ما این است که برند را حفظ کنیم تا بتوانیم مخاطب خود را حفظ و حتی مخاطبان بیشتری هم جذب کنیم.

او به وضعیت دعوت مهمانان در تلویزیون اشاره کرد و گفت: ما اگر بخواهیم مهمانی را دعوت کنیم باید از میان افراد مشهور انتخاب کنیم که این افراد از برنامه‌ای به برنامه دیگر می‌روند. من برای دعوت افراد تکراری ابا داشتم اما گاهی ممکن است مجبور شویم. همچنین تعدادی تهیه‌کننده نما وجود دارند که بدون ضابطه کار تهیه‌کنندگی انجام می‌دهند و صرفا با پولی که در اختیار داشته‌اند مهمانان را دعوت می‌کنند. بنابراین این مساله باعث شده که با بسیاری از افرادی که برای حضور در برنامه صحبت می‌کنیم می‌گویند چقدر پول می‌دهید. گاهی مبالغی که درخواست می‌دهند بیشتر از برآورد کل برنامه می‌شود.

سلیمانی در عین حال گفت: ما مهمان‌های خاطره‌انگیز را دعوت می‌کنیم. همچنین با توجه به گذشته برنامه‌سازی من و لطفی که دوستان دارند تا به حال مشکلی در دعوت مهمانان نداشتم؛ البته شرایط دعوت مهمان به برنامه‌ها سخت است. به نظرم باید نشستی گذاشته شود تا در این رابطه بحث کنیم که وقتی یک بازیگر روی آنتن می‌گوید به خاطر مردم در برنامه حضور پیدا کردم، مردم بدانند که برای حضورش سکه گرفته است؛ البته ما با آن طیف سروکار نداریم و دنبال دعوت از این افراد هم نیستیم. ما به دنبال چهره‌هایی هستیم که مدتی است کمتر دیده شده‌اند و در واقع به دنبال خاطره‌بازی هستیم. مردم چنین برنامه‌هایی را دوست دارند؛ بنابراین سعی می‌کنیم در این سبک موفق شویم.

این تهیه‌کننده با اشاره به برنامه‌های «خندوانه» و «دورهمی» اظهار کرد: برنامه‌های «خندوانه»‌ و «دورهمی» با امکانات مالی که دارند می‌توانند مهمان دعوت کنند و بهره ببرند. اما ما برای دعوت مهمانان از این طریق توانمندی نداریم.

سهیل سلیمانی در پایان به جنبه آموزش و سرگرمی برنامه «پنجره‌ها» اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم که در بستر سرگرمی، آموزش بدهیم. شاید آموزش ما مستقیم نباشد اما با معرفی کتاب، آیتم‌ها، گفت‌وگوها با چهره‌ها، مفاهیم آموزشی خود را پوشش می‌دهیم. در برنامه‌سازی بهتر است مفاهیمی را که می‌خواهیم به مخاطب انتقال دهیم مستقیم (رو) نباشد و در بستر برنامه جریان داشته باشد تا تأثیرگذاری آن بیشتر شود.

انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
0
0
عجب
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: