کد خبر: ۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: گادفادر یا پدرخوانده آلودگی هوا گروه‌هایی هستند که به دلیل برخورداری از قدرت بالا و توان لابی‌گری بسیار کسی حریف آنها نمی‌شود. صنعت خودروسازی و حوزه تولید سوخت مهمترین پدرخوانده‌های حوزه کاهش آلودگی هوا هستند.
عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- اخیرا به منظور بررسی موضوع آلودگی هوا در صحن شورای شهر تهران حاضر شد. او در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است، گفت: «ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست« .

در این باره مسعود تجریشی  - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت‌وگو با ایسنا با ارائه توضیحاتی گفت: طرح بحث وجود پدرخوانده در حوزه آلودگی هوا از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه کاهش آلودگی هوا این مفهوم را دارد که اگر خودروسازان نخواهند کیفیت تولیدات خود را بهبود بخشند، کسی نمی‌تواند حریف آنها شود و این وضعیت نشان می‌دهد که  قدرت بسیار زیادی دارند و توان لابی‌گری آن‌ها در کشور کم‌نظیر است.

وی افزود: علاوه بر خودروسازان، حوزه تولید سوخت نیز یکی از مشکلات مربوط به کاهش آلودگی هواست. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه به طور شفاف عمل و با وزیر نفت نامه‌نگاری خود را آغاز کرده است و طبق این پیگیری‌ها آقای زنگنه قول داده‌ است هر پالایشگاهی که از تولید سوخت استاندارد تخطی کند، تعطیل شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پیش از این، پایش کیفیت سوخت به صورت فصلی انجام می‌شد اما از هفته‌های اخیر این پایش به صورت هفتگی انجام می‌شود. واضح است که پایش کیفیت سوخت وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان وظیفه خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

تجریشی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه پایش آلودگی کل کشور را برعهده دارد، گفت: طی هفته‌های اخیر با ۱۳ دانشگاه برتر کشور در زمینه  پایش سوخت توزیعی در شهرهای مختلف گفت‌وگو کردم و قرار شده دانشگاه‌ها به نیابت از سازمان حفاظت محیط زیست اندازه‌گیری‌های مربوط به کیفیت سوخت را انجام دهند. این اقدام در راستای گسترش نظارت سازمان محیط زیست بر کیفیت سوخت توزیعی است.

به گزارش ایسنا، بر اساس سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران سهم منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی ۸۵ درصد است همچنین سهم این منابع در تولید ذرات معلق ۷۰ درصد ارزیابی شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: