کد خبر: ۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
دولت‌های نهم و دهم در سال‌های گذشته تا سه مرحله مبالغی را بابت سود سهام عدالت پرداخت کرد که این موضوع با توجه به مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ مغایر قانون بود.
در دولت‌های نهم و دهم بعضی از مشمولان سهام عدالت یک مرحله، بعضی‌ها دو مرحله و بعضی دیگر سه مرحله سود سهام عدالت را دریافت کردند که مبلغ آنها ۴۰، ۸۰ و ۱۲۰ هزار تومان بوده است؛ این در حالی است که طبق قانون این مبالغ نباید پرداخت می‌شد چرا که وقتی آزادسازی سهام عدالت صورت نگرفته و هنوز قسط‌ها پرداخت نشده نمی‌توان سودی را پرداخت کرد.

در مصوبه شورای اصل ۴۴ در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ تحت عنوان آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت با صراحت عنوان شد که باید ۱۰ سال صرف شود تا سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر در این مدت جمع و مشخص شود که شرکت‌های سرمایه‌پذیر در این مدت چقدر توانسته‌اند سود جمع کنند.

در یکی از بندهای همان مصوبه آمده است که اگر مجموع سودهای جمع شده توسط شرکت‌های سرمایه‌پذیر به حد نصاب (یک میلیون تومان) نرسید، باقیمانده آن مبالغ را مشمولان می‌توانند پرداخت کنند.

در حالی در دولت نهم و دهم در سه مرحله سود سهام عدالت پرداخت شد که مجلس وقت نیز مصوبه‌ای گذراند که دولت حق ندارد تا پایان دوره ۱۰ ساله سود سهام عدالت پرداخت کند.

در حال حاضر پس از سپری شدن دوره ۱۰ ساله سود سهام عدالت مشخص شده است که شرکت‌های سرمایه‌پذیر به طور متوسط برای هر مشمول ۵۳۲ هزار تومان سود ایجاد کرده‌اند و مشمولان می‌توانند با واریز ۴۶۸ هزار تومان (به شرط دریافت نکردن سود) صورت حساب خود را تا یک میلیون تومان افزایش دهند تا در زمان آزادسازی سهام عدالت مالک یک میلیون تومان سهم باشند. اینطور که مسئولان سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرده‌اند در زمان آزادسازی این سهام، ارزش بازار آن حدودا دو برابر خواهد بود.

در حال حاضر طبق آنچه اعلام شده، به کسانی که یک میلیون تومان سهام عدالت دارند حدودا ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان سود بابت سال مالی ۱۳۹۵ پرداخت خواهد شد. لازم به ذکر است که سود کامل به کسانی تعلق خواهد گرفت که تا پیش از شروع سال جاری اقدام به تکمیل کامل وجه کرده باشند. با این اوصاف کسانی که سهام عدالت‌شان پیش از سال جاری کمتر از یک میلیون تومان بوده به تناسب از مقدار سود دریافتی‌شان کاسته می‌شود. همچنین به افرادی که در سال ۱۳۹۶ اقدام به پرداخت اقساط خود کرده‌اند به ازای مبالغ واریزی سود سهم عدالت (منتهی به سال مالی ۱۳۹۵) تعلق نمی‌گیرد و پرداخت سود آن به سال آینده موکول می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: