کد خبر: ۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶
فاز اول توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی که به عنوان بزرگترین میدان نفتی کشور شناخته می‌شود به صورت بیع متقابل در حال انجام است و فازهای توسعه‌ای بعدی، به‌ صورت یکپارچه با میدان آزادگان شمالی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی درحال پیگیری است و در این راستا تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های INPEX ،TOTAL ،TENCO ،PETRONAS و SHELL منعقد شده است.
میدان نفتی آزادگان جنوبی  در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در مجاورت مرز عراق واقع شده است. فاز اول توسعه این میدان به صورت بیع متقابل در حال انجام است و فازهای توسعه‌ای بعدی به صورت یکپارچه با میدان آزادگان شمالی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی تحت پیگیری است. در این راستا تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های ایپکس، توتال، تنکو، پتروناس و شل امضاء شده است.

 نفت درجای میدان آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه و ضریب برداشت از این میدان ۶.۶ درصد (در سازندهای فهلیان سروک، گدوان و کژدمی) است. تاکنون ۶۲ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی حفر شده و تولید زودهنگام روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت خام در حال حاضر صورت گرفته است که این میزان تا پایان سال جاری به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

مجموع چاه‌های مورد نیاز فاز یک طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی ۱۸۵ حلقه چاه به منظور تحقق تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام است. همچنین احداث کارخانه فرآورش به ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز در مرحله‌ی مناقصه قرار دارد. مبلغ این پروژه ۶۶۵۰ میلیون دلار است. نوع قرارداد توسعه این میدان بیع متقابل بوده و طرف قرارداد گروهی از پیمانکاران و سازندگان/ مشاوران داخلی با مدیریت مستقیم شرکت متن هستند.

درآمد ۷۷۰ میلیون دلاری آزادگان شمالی برای کشور

بر اساس این گزارش، میدان نفتی آزادگان شمالی نیز با مساحتی حدود ۴۶۰ کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ۱۲۰ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است. میزان نفت درجای این میدان براساس مطالعات اولیه معادل ۶.۵ میلیارد بشکه برآورد شده است. فاز اول توسعه این میدان به صورت بیع متقابل انجام شده است.

ضریب برداشت از میدان نفتی آزاگان شمالی در فاز یک، ۵.۷ درصد و تعداد چاه‌های حفر شده ۵۸ حلقه است. شبکه جمع آوری واحد فرآورش نفت و سیستم انتقال نفت و گاز، تاسیسات احداث شده در فاز یک طرح توسعه میدان نفتی میدان نفتی آزادگان شمالی محسوب می‌شود.

میزان تولید از میدان نفتی آزادگان شمالی در فاز یک ۷۵ هزار بشکه در روز برآورد شده بود که در حال حاضر این میزان تولید در سرویس قرار دارد. توان بالقوه تولید فاز اول ۸۵ هزار بشکه در روز است. در فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی تولید می‌تواند تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز ارتقاء پیدا کند.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: