کد خبر: ۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
یک کارشناس رسانه؛

وظیفه‌ی رسانه‌ها بعد از اعلام نتایج انتخابات چیست؟

یک کارشناس رسانه درباره نقش رسانه‌ها در حضور آگاهانه مردم در انتخابات و وظیفه‌ی آنها درایجاد آرامش پس از انتخابات اظهار نظر کرد.
مهدی فضایلی ابراز عقیده کرد: رسانه‌ها همواره جریان افکار عمومی هستند و افکار عمومی همواره توسط رسانه‌ها مدیریت و جهت داده می‌شود. طبیعی است که اگر رسانه‌ها در انتخابات نخواهند مراعات مسائل قانونی و اخلاقی را کنند‌، حداقل میزان مخاطبی که دارند و تاثیرگذاری دامنه نفوذی که دارند‌، منجر به این می‌شود که به همان میزان بین مخاطبان خود بی قانونی، بی اخلاقی و همچنین تنش رواج پیدا کند.

این کارشناس رسانه درباره نقش رسانه‌ها در حضور آگاهانه مردم در انتخابات، پذیرش نتایج انتخابات و همچنین ایجاد آرامش پس از آن، توضیح داد: مهم‌ترین عاملی که چه در طول مراحل انتخابات و چه بعد از انجام انتخابات برای جامعه به عنوان محور آرامش باید مورد تاکید قرار بگیرد و رسانه‌ها با تاکید بر آن و عمل به آن پیش بروند، محور عمل به قانون است. اگر ما قانون مندی را در جامعه نهادینه کنیم، طبیعتا مشکلی به وجود نمی‌آید. مشکلاتی که در جامعه وجود دارد از جمله تنش‌ها؛ دلیلش قانون شکنی و تسلیم نشدن در برابر قانون است. مثل آنچه که در فتنه 88 رخ داد و آشوب، قانون شکنی‌ها و هزینه‌هایی که تحمیل شد همه به واسطه بی‌اعتنایی به قانون بود.

این کارشناس رسانه درباره نقش رسانه‌ها در دعوت مردم به آرامش پس از انتخابات اظهار کرد: طبیعتا پس از اعلام نتایج پس از اینکه از مجرای قانونی شکل می‌گیرد و نهادهای قانونی آن را تایید می‌کنند، همه بایستی آن را بپذیرند. مردم هم معمولا مشکلی در این زمینه ندارند. اما مشکل از بعضی از خواص، جریان‌های سیاسی و رسانه‌های همسو با این جریان‌ها است که ایجاد می‌شود. لذا اگر که خواص جامعه ‌، جریان‌های سیاسی‌ و رسانه‌ها‌، خودشان مبتنی بر قانون عمل کنند و در برابر قانون تسلیم شوند با هیچ مساله خاصی روبرو نخواهیم شد.

این کارشناس رسانه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود یادآور شد: نمی‌شود گفت در مقدمات انتخاباتمان روند خوبی داشتیم و در این مرحله شاهد برخی از مسائل و رفتارهای غیر اخلاقی و مختصری غیر قانونی بودیم، اما در مجموع شرایط خوبی برای انتخابات فراهم شده است.

وی خطاب به رسانه‌ها و نقش اثرگذار آنها تاکید کرد: امروز هم روز انتخابات است، نگذاریم مشکلی ایجاد شود. در اخبار هم آنچه مطرح شده حضور گرم و با نشاط مردم است. روز فردا هم که نتایج انتخابات مشخص می‌شود همین روند را ادامه دهیم.

مهدی فضائلی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود درباره نقش رسانه‌ها و پرهیز از جانبداری آنها از جناح‌های خاص و به ویژه در رسانه ملی تاکید کرد: طبیعتا رسانه ملی و رسانه‌ها می‌بایست مبتنی بر منافع ملی پیش بروند. اگرچه جریانی، حرفی خلاف منافع ملی می‌زند‌، ضرورتی ندارد در رسانه ملی منعکس شود. اما اگر همه جریان‌ها در چارچوب منافع ملی عمل می‌کنند‌، طبیعتا رسانه ملی هم باید دیدگاه‌ها ونظرات انها را بازتاب دهد، به جهت اینکه نامش رسانه ملی است. اگر در این میان جریانی خارج از چارچوب و خلاف جهت منافع ملی کار کند، دلیلی وجود ندارد رسانه ملی صدای آنها را پوشش دهد.
نظرات بینندگان