کد خبر: ۸۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
فعالان بازار مسکن از حرکت این بازار به سمت خروج از رکود سخن می گویند. رکودی که چند سالی دامن این بازار را گرفته بود. اکنون گفته می شود نشانه های بهبود وضعیت خریدو فروش خانه در تهران و دیگر شهر های کشور دیده می شود.
بانک مرکزی اردیبهشت ماه در گزارش 'تحولات بازار مسکن شهر تهران' اعلام کرد تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت 1395) افزایش داشته است.
براین اساس، در مجموع 16 هزار و 400 آپارتمان در اردیبهشت ماه امسال در تهران معامله شده است که این تعداد که نسبت به اردیبهشت سال قبل شش و 4 دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

در گزارش بانک مرکزی 'متوسط قیمت' هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در تمامی مناطق شهر تهران در اردیبهشت ‌ماه بیش از چهار میلیون و سیصد هزار تومان اعلام شده که نسبت به اردیبهشت سال قبل نزدیک به 6 درصد افزایش داشته است.

وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرده است معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین 200 درصد رشد کرده است.

این گزارش‌ها مربوط به دومین ماه سال، از نشانه های امید بخش در بازار مسکن بود. با ورود به فصل تابستان و شروع فصل نقل و انتقالات مسکن امید به خروج از رکود بیشتر شده است. پیش بینی ها از جهش معاملات و بالا رفتن قیمت ها حکایت دارد.

فعالان بازار از رونق خرید و فروش املاک کلنگی می گویند. حسام الدین عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در این باره اظهار کرد: «بسیاری از مردم به‌ویژه کسانی که در حوزه مصرف، با توجه به قدرت پایین، اقدام به خرید مسکن می‌کنند خواهان واحدهایی هستند که مقداری از عمر آن گذشته، افت قیمت داشته و گرانی کاذب واحدهای نوساز را ندارد.»

مصطفی قلی خسروی از دیگر فعالان این حوزه با اشاره به تثبیت دولت معتقد است: «با توجه به اینکه درحال‌حاضر دولت قدرتمند است، پس شک نکنید که وضعیت همه کارها از جمله مسکن، روزبه‌روز بهتر خواهد شد و تابستان امسال معاملات اوج خواهد گرفت.»

نگاه خوشبینانه نسبت به بازار مسکن در سال 1396 در حالی مطرح می شود که براساس گزارش بانک مرکزی با وجود رشد بالای اقتصاد کشور در سال گذشته بخش مسکتن در رکود مطلق به سر برده است. آمارهای تازه بانک مرکزی، نشان می‌دهد که بخش ساختمان و مسکن با رشد منفی 13.1 درصدی در سال گذشته روبه رو بوده است. 

حسن روحانی نیز در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری رکود در بخش مسکن را تائید کرد.

رونق یا خطر گرانی؟
با وجود اینکه فعالان بخش مسکن و و املاک از افزایش معاملات و قیمت ها در بازار خرسند هستند، اما در این بین برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند بازگشت رونق به بازار مسکن نتیجه بهبود اقتصاد مسکن و ساخت و ساز نیبست بلکه ناشی از 'کاهش سود سپرده های بانکی' و 'انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال ورشکستگی تعدادی از مؤسسات اعتباری و بانکی' است.

مشاور وزیر مسکن نیز در این رابطه هشدار داده است. غلامرضا سلامی گفت: «به طور قطع اگر میزان قابل توجهی از سرمایه های سپرده گذاری شده از بانک ها خارج شود، بازار مسکن از این رفتار اقتصادی مردم تاثیرپذیری خواهد داشت.»

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای کسانی که محتاطانه عمل می کنند و سپرده خود را از بانک ها خارج می کنند، بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار مسکن است، تاکید کرد: «اگر خروج سپرده ها از بانک ها شدت بگیرد می تواند تهدیدی برای بازار مسکن تلقی شود چرا که این تقاضاهایی که وارد بازار می شود، تقاضای سوداگرانه است و نه برای برطرف سازی نیاز مصرفی.»

سلامی ادامه داد: «البته ورود این نقدینگی به بازار مسکن موجب تسریع در ورود به دوره رونق می شود و بازار مسکن را تکان می دهد اما ممکن است با افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار با افزایش قیمت ها مواجه شویم.»

گرانی در بازار اجاره می تازد
در کنار بارقه های امید برای رونق بازار خرید و فروش مسکن، بازار اجاره در روزهای اول تابستان داغ و چه بسا برای مستاجران سوزان است. برخی گزارش ها از افزایش 40 درصدی قیمت مسکن در مناطقی از تهران خبر می دهند.

یکی از مشاوران املاک در پونک با اشاره به اینکه در این محدوده شاهد افزایش 40 تا 50 درصدی اجاره هستیم، به باشگاه خبرنگاران گفته است: «در بخش رهن واجاره واحد‌های نوساز بین 30 درصد و واحدهای مسکونی که در موقعیت بهتری باشند، بیش از 40 درصد رشد قیمت داشته است.»

وی در ادامه افزود: «در برخی از محدوده‌های منطقه 5 واحد‌های مسکونی که چند سال ساخت هستند، رشد قیمتی 20 درصدی داشته اند.» این مشاور املاک گفت: «سال گذشته یک واحد مسکونی نوساز متری یک میلیون و 500 هزار تومان برای اجاره بود، اما امسال این میزان به متری 2 میلیون تومان رسیده است.»
این قیمت ها در حالی مطرح می شود که فصل نقل و انتقالات اجاره با پایان ماه رمضان در روزهای آینده آغاز می شود. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: