کد خبر: ۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۴ تير ۱۳۹۶
رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اطلاعات شرکت‌های نوپا و تولیدی که تا پایان سال 1395 به تائید «کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان» رسیده‌اند، به همراه مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان آنها، طبق سال‌های گذشته به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد.
صاحبکار خراسانی، دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان با اعلام این خبر اظهار کرد: به منظور اعمال معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال مالی 1393 اطلاعات حدود 1300 شرکت و در سال مالی 1394 اطلاعات حدود 2002 شرکت دانش‌بنیان و مصادیق فعالیت‌های دانش‌بنیان آن‌ها به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد و معافیت مالیاتی شرکت‌ها اعمال شده و یا در مراحل نهایی رسیدگی و اعمال معافیت است.

رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان افزود: اقدامات زیادی طی چند ماه گذشته برای تکمیل پرونده‌ها و اطلاعات حدود 2800 شرکت دانش‌بنیان نوپا و تولیدی که تا سال 1395 به تائید رسیده‌اند، انجام شده و با اعلام رسمی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تائید، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تا پایان تیرماه 1396 اظهارنامه خود را تکمیل کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

اطلاع‌رسانی کالاها و خدمات دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی

صاحبکار درباره کالاها و خدمات مشمول معافیت مالیاتی این شرکت‌ها گفت: بر اساس ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، شرکت‌های متقاضی فقط برای کالاها و خدمات دانش‌بنیان خود که به تائید کارگروه رسیده، می‌توانند درخواست معافیت مالیاتی کنند و سایر کالاها و خدمات شرکت مشمول معافیت مالیاتی نخواهد شد.

وی افزود: کالاها و خدمات دانش‌بنیان تائید شده شرکت‌ در سال مالی 95 در قسمت پیام‌های کارتابل اختصاصی هر شرکت بر روی سامانه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان به نشانی reg.daneshbonyan.ir اطلاع‌رسانی شده و شرکت‌ها به سهولت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و فقط برای این کالاهای تائید شده می‌توانند تقاضای معافیت مالیاتی دهند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری درباره میزان و زمان بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، از تاریخ تائید در کارگروه می‌توانند از معافیت استفاده کنند. بنابراین اگر بخشی از فروش کالاها و خدمات دانش‌بنیان، قبل از تاریخ تأیید کارگروه محقق شده باشد، نمی‌توانند برای آن معافیت مالیاتی تقاضا کنند.

صاحبکار تاکید کرد: چنانچه شرکت‌ها در مراحل تکمیل اظهارنامه مالیاتی خود به فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان و تاریخ تائید شرکت توسط کارگروه توجه نکنند، ممکن است در مسیر رسیدگی پرونده‌های مالیاتی توسط ممیزان ادارات امور مالیاتی، اشکالاتی پیش آمده و ضمن عدم امکان استفاده از معافیتها، مشمول برخی جرائم مالیاتی شوند.

نحوه تکمیل اظهارنامه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان

رییس امور مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: در جدول شماره (6) اظهارنامه مالیاتی، 35 مورد معافیت وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند همزمان برای برخی از این معافیت‌ها تقاضا دهند. معافیت‌های مربوط به قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان مندرج در جدول شماره (6) اظهارنامه مالیاتی عبارت است از:

الف- ردیف 29 جدول 6 اظهارنامه: شرکت‌های دانش‌بنیان (بند الف ماده 3 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان)

ب- ردیف 30 جدول 6 اظهارنامه: واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی واقع در پارکهای علم و فناوری (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان)

صاحبکار افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پایان سال 1395 مورد تائید کارگروه بوده‌اند، برای درخواست معافیت مالیاتی باید ردیف (29) در جدول (6) اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کنند. نحوه تکمیل درست این سطر در راهنمای تکمیل اظهارنامه توضیح داده شده است که در سامانه daneshbonyan.ir قابل مشاهده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در مورد معافیت مالیاتی ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان گفت: معافیت مالیاتی برای واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی که همه فعالیت‌های آنها در پارک‌های علم و فناوری انجام می‌شود، بر مبنای ماده (9) قانون اجرایی می‌شود و این شرکت‌ها از سوی مدیریت پارک به اداره امور مالیاتی همان منطقه معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی می‌توانند برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی، درخواست معافیت خود را در ردیف (30) جدول (6) اظهارنامه وارد کنند که با عنوان «شرکت‌های دانش‌بنیان واقع در پارک‌های فناوری (ماده 9 قانون)» مشخص شده است و برای تکمیل اظهارنامه خود حتماً با مسؤولان پارک فناوری مربوطه مشورت کنند.

وی تاکی کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله مباحث مالیاتی و حسابداری از مشاوره‌های رایگان استفاده کنند و با مراجعه به سامانه tms.daneshbonyan.ir مسائل مورد نظر خود را با مشاوران متخصص در میان بگذارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: