کد خبر: ۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰

هند 150 میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری می کند

دفتر نخست وزیری هند اعلام کرد هیات دولت این کشور اعتبار 150 میلیون دلاری برای توسعه بندر راهبردی چابهار تصویب کرده است
هند 150 میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری می کند

در بیانیه دفتر نخست وزیری هند که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است سرمایه گذاری در چابهار فرصت هایی را برای شرکت های هندی برای حضور بیشتر ومستحکم تر کردن جایگاه این کشور در منطقه فراهم می کند.
در این بیانیه اضافه شده است:کابینه هند اعتبار 150 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران برای توسعه بندر چابهار را تصویب کرده است. 
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است این کشور در حال مذاکره برای تسهیل افزایش تجارت و سرمایه گذاری با ایران و دیگر کشورهای منطقه از جمله افغانستان است.
«عبدالله عبدالله» رییس اجرایی دولت افغانستان نیز پیشتر از تمایل این کشور برای اختصاص این مبلغ در توسعه بندر چابهار خبر داده بود.
«نیتین گادکاری » وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند و «عباس آخوندی » وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت ماه امسال در تهران توافقنامه سرمایه گذاری 75 میلیون دلاری هند در بندر چابهار را امضا کردند که با گذشت بیش از 8 ماه تاکنون اقدامی از سوی این کشور انجام نشده است .
در چند ماه گذشته تعدادی از مقامات و کارشناسان ایرانی و هندی خواستار تسریع هند برای سرمایه گذاری در چابهار شدند.
چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور با داشتن زیرساختها،منطقه آزاد تجاری - صنعتی ، موقعیت مناسب راهبردی برای فعالیت اقتصادی ،تجاری و ترانزیت است .
پس از توافق هسته ای و اجرای برجام بیش از 50 هیات و گروه اقتصادی و تجاری و مسئولان رده بالای کشورهای مختلف به چابهار سفر کرده اند و ازنزدیک ظرفیت ها و پتانسیل های این بندر را مورد بررسی قرار داده اند.
چابهار در شرق ایران و درسواحل مکران و دریای عمان به دلیل اتصال با آبهای آزاد دروازه توسعه ایران لقب گرفته است .
هند با سرمایه گذاری و مشارکت در چابهار می تواند از طریق کریدور شمال - جنوب به راحتی می تواند به بازارهای آسیانه میانه ،قفقاز و اروپا دست یابد.
نظرات بینندگان