کد خبر: ۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
ارقامی که به تازگی و با مصوبه شورای پول واعتبار به مبلغ وام مسکن اضافه شده، با توجه به اینکه تغییری در نرخ سود بازپرداخت وجود ندارد همچنان اقساط و سودهای سنگینی را برای متقاضیان رقم‌ می‌زند.
شورای پول و اعتبار در هفته گذشته با پیشنهادات مطرح شده از سوی بانک مرکزی مصوباتی در رابطه با وام مسکن داشت. در اهم این تغییرات تصمیم به افزایش مبلغ وام از طریق خرید اوراق در بورس گرفته شد و مبلغ فعلی وام به صورت انفرادی و زوجین برای هر نفر تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.  

 تا پیش از این متقاضیان وام بدون سپرده می‌توانستند از طریق خرید اوراق در بازار بورس و بر اساس مناطق جغرافیایی خود نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند. این تسهیلات به صورت انفرادی در تهران ۶۰ میلیون تومان، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۵۰ میلیون و سایر مناطق ۴۰ میلیون تومان بود. همچنین برای زوجین نیز به ترتیب مناطق ۱۰۰ میلیون، ۸۰  میلیون و ۶۰ میلیون تومان تعیین شده بود که با مصوبه اخیر شورا به ازای هر نفر تا ۱۰ میلیون تومان اضافه خواهد شد.

در حالی هنوز جزئیات این مصوبه و سازوکار دریافت وام‌های جدید از سوی بانک مرکزی و بانک مسکن تعیین و اعلام نشده است که با توجه به سود فعلی ۱۷.۵ درصدی که برای بازپرداخت وام از طریق اوراق وجود داشته و دوره بازپرداختی تا سقف ۱۲ سال، می توان حدود اقساط و سود پرداختی را تعیین کرد.  

از سویی دیگر متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از این محل باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان از وام مورد نظر، یک برگ اوراق تهیه کنند. در حال حاضر قیمت هر برگ اوراق حدود ۷۲ هزار تومان است که صاحب وام باید هزینه پرداخت آن را نیز تامین کند.

اما بر اساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار، متقاضیان دریافت وام مسکن می توانند وام جعاله را نیز دریافت کنند. مبلغ وام جعاله تا پیش از  این ۱۰ میلیون تومان بود که با تصمیم اخیر شورا به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و می‌توان در کنار مبلغ اصلی وام برای دریافت آن نیز اقدام کرد.

در این تصمیم‌گیری تاکید بر این است که در کنار بانک مسکن، بانک های تجاری نیز برای پرداخت وام های جدید اقدام کنند. این در حالی است که پیش‌تر هم شورای پول اعتبار پرداخت وام تا سقف ۶۰ میلیون تومان را برای بانک‌های تجاری آزاد اعلام کرده بود، اما هیچ گزارشی در مورد اقدام بانک‌های تجاری برای پرداخت وام مسکن وجود نداشت و اقدامی نکردند. بنابراین به نظر می‌رسد این بار هم  بانک مسکن است که باید محور اصلی پرداخت وام‌های افزایش یافته جدید باشد.

جدول اقساط وام جدید(ارقام به تومان)

شرحمبلغ قبلیمبلغ جدیداقساطسود واممجموع بازپرداخت در ۱۲ سالتعداد اوراق مورد نیازهزینه فعلی خرید اوراق
تهران(انفرادی)۶۰.۰۰۰.۰۰۰۷۰.۰۰۰.۰۰۰۶۴۰.۰۰۰۶۸.۰۰۰۰.۰۰۰۱۳۸.۰۰۰.۰۰۰۱۴۰۱۰.۰۸۰.۰۰۰
مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت(انفرادی)۵۰.۰۰۰.۰۰۰۶۰.۰۰۰.۰۰۰۵۴۸.۰۰۰۵۸.۰۰۰.۰۰۰۱۱۸.۰۰۰.۰۰۰۱۲۰۸.۶۴۰.۰۰۰
سایر مناطق شهری(انفرادی)۴۰.۰۰۰.۰۰۰۵۰.۰۰۰.۰۰۰۴۵۰.۰۰۰۴۸.۰۰۰.۰۰۰۹۸.۰۰۰.۰۰۰۱۰۰۷.۲۰۰.۰۰۰
تهران(زوجین)۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰۱.۱۰۰.۰۰۰۱۱۶.۰۰۰.۰۰۰۲۳۶.۰۰۰.۰۰۰۲۴۰۱۷.۲۸۰.۰۰۰
مراکز استان و شهرهای بالای  ۲۰۰هزار نفر جمعیت(زوجین)۸۰.۰۰۰.۰۰۰۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰۹۱۵.۰۰۰۹۷.۰۰۰.۰۰۰۱۹۷.۰۰۰.۰۰۰۲۰۰۱۴.۴۰۰.۰۰۰
سایر مناطق شهری(زوجین)۶۰.۰۰۰.۰۰۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰۷۳۰.۰۰۰۷۸.۰۰۰.۰۰۰۱۵۸.۰۰۰.۰۰۰۱۶۰۱۱.۵۲۰.۰۰۰


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: