کد خبر: ۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴

موضع قانون درباره شورای‌عالی نظارت سینما/فیلمها شانس دوباره دارند

صدور حکم اعضای شورای عالی نظارت سینمایی از سوی وزیر ارشاد برخی سوالات و خطاهای رسانه‌ای را موجب شد که با مروری بر مفاد قانونی تشکیل شورا می‌توان بیشتر با این شورا آشنا شد.
یکشنبه دوم اسفندماه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، حسام‌الدین آشنا، محمدعلی حسین نژاد، حسین کرمی، محسن مهاجرانی، محمدمهدی عسگرپور و حبیب ایل بیگی را به عنوان اعضای «شورای عالی نظارت» سازمان سینمایی منصوب کرد.

این شورا که پیش از این و در سال‌ها دورتر هم تشکیل می‌شد در مدتی فعال نبود که همین امر باعث شد که مساله فعالیت مجدد آن مطرح شود و پس از پیگیری چندماهه و نهایی شدن نام اعضا، وزیر ارشاد حکم آنها را صادر کرد.

در متن حکم اعضای «شورای عالی نظارت» آمده است: «نظر به سوابق و تجربیات ارزشمندتان و در اجرای ماده ۱۱ آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و اسلاید و ویدیو و صدور پروانه نمایش مصوب ۱۹/ ۵/ ۸۲ هیأت وزیران، به موجب این حکم به عنوان عضو شورای عالی نظارت منصوب می شوید.»

همانطور که در این حکم نیز اشاره شده است این آیین‌نامه مربوط به سال ۸۲ و لازم الاجرا است.

و اما آیین‌نامه فوق‌الذکر در ماده ۱۰ و ۱۱ خود به چه نکاتی درباره دلایل تشکیل چنین شورایی اشاره کرده است؟

«ماده ۱۰: تبصره ۲- در صورتی که فیلم از لحاظ شرایط و مقتضیات زمان مردود شناخته شود، دارنده فیلم می تواند پس از کسب مجوز از اداره کل نظارت و ارزشیابی (مهر: معاونت ارزشیابی و نظارت فعلی) مبنی بر رفع موجبات عدم صدور پروانه، فیلم خود را برای بازبینی مجدد ارائه نماید.

تبصره ۳- فیلم‌های ایرانی که در شورای بازبینی مردود شناخته می شوند، بنا به درخواست مدیر کل نظارت و ارزشیابی و تایید معاونت سینمایی (مهر: سازمان سینمایی فعلی) می توانند به شورای عالی نظارت ارجاع گردند.

ماده ۱۱- اعضای شورای عالی نظارت متشکل از افراد زیر می‌باشد که به پیشنهاد معاون سینمایی و سمعی و بصری (رییس سازمان سینمایی فعلی) تعیین و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می شوند.

الف- سه نفر کارشناس امور فرهنگی و سینمایی به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

ب- دو نفر فیلمساز معتبر نماینده خانه سینما.

ج- یک نفر نماینده شورای بازبینی.

د- مدیر کل نظارت و ارزشیابی که ضمن حق رای، سمت دبیر جلسه را به عهده خواهد داشت.

تبصره- در صورت غیبت نمایندگان خانه سینما دو نفر فیلمساز معتبر به انتخاب معاون امور سینمایی و سمعی و بصری جایگزین می‌شوند.»

همانطور که در ماده‌ها و تبصره‌ای از آیین‌نامه مربوطه ذکر شده اگر فیلمی در شورای پروانه نمایش مردود شود می‌توانند بنا به درخواست مدیر کل نظارت و ارزشیابی (معاون ارزشیابی و نظارت فعلی) و تایید معاونت سینمایی (رییس سازمان سینمایی) به شورای عالی نظارت بر سینما ارجاع داده شوند.

نکته دیگری که موجب برخی ابهامات در حکم اخیر وزیر ارشاد برای اعضای شورای عالی نظارت شده بود حضور معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینایی در این لیست است که با مراجعه به آیین‌نامه مشخص می‌شود که طبق بند دال ماده ۱۱ انتصاب این معاون الزامی است.

انتصاب اعضای شورای عالی سینما نیز بر اساس متن آیین‌نامه باید از سوی وزیر و به پیشنهاد معاون سینمایی (رییس سازمان سینمایی فعلی) باشد.

منظور از شورای بازبینی که در این آیین‌نامه از آن نام برده شده شورای بازبینی فیلم‌ها یا همان شورای پروانه نمایش فعلی است.

در حال حاضر ضیاءالدین دری، محمدباقر قهرمانی، حسین کرمی، مجیدرضا بالا، سید حسن خامنه ای، محمدحسین لطیفی، حجت الاسلام سید طاها مرقاتی، سید احمدرضا دستغیب، حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی اعضای شورای پروانه نمایش را تشکیل می‌دهند.
نظرات بینندگان