کد خبر: ۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵
سمیرا صفاری، مدرس دانشگاه و محقق گیلانی، از چاپ و انتشار جدیدترین نوشتار خود و همکاران در حوزه‌ی گرافیک و نشر خبر داد و گفت، این کتاب با نام «آشنایی زدایی در قطع کتاب کودک و نوجوان» در شهر کتاب یزد عرضه می‌شود.

به گزارش قلم نيوز، این نویسنده با اشاره به این‌که کتاب «آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان» شامل نگاهی نو به جنبه های متفاوت چاپ کتاب و نتایج حاصل از تحقیقات علمی- آماری متنوع می شود، اظهار کرد: اگرچه امروزه رسانه های دیداری و شنیداری بخش وسیعی از زندگی خرد و کلان را می پوشاند، اما کتابخوانی همچنان به عنوان شیوه اصلی کسب دانش بشری باقی مانده است؛ کمبود ساعت مطالعه سبب کاهش سطح فرهنگی جامعه و در امتداد آن شکست صنعت نشر می گردد. لزوم نهادینه شدن عادت به مطالعه از طفولیت در شخصیت کودکان موثر در بهبود اوضاع است. ایجاد تغییرات در ظاهر کتاب سبب افزایش مخاطب می گردد. نگاه فرمالیستی به تنوع در قطع کتاب ما را به مفهوم «آشنایی زدایی» می رساند.

او ادامه داد: هدف از کتاب «آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان»، بکارگیری این نظریه در تولید کتاب، یافتن علل موثر بر انتخاب قطع آن و بررسی چگونگی آشنایی زدایی در کتاب تصویری کودک و نوجوان است. ضرورت نشر آن، ارائه مجموعه ای از کتاب های تصویری موجود، راهکارهایی برای ایجاد تنوع بصری در کتاب های آتی، تامین منابع درسی واحد تصویرسازی و ارتباط تصویری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. مخاطبان آن دانشجویان، اساتید دانشگاه، طراحان، ناشران، به طور کلی همه دست اندرکاران حوزه نشر کتاب به ویژه کتاب کودک و نوجوان هستند.

صفاری افزود: این کتاب حاصل ده سال کار پژوهشی متخصصین در رشته های ارتباط تصویری، تصویرسازی، پژوهش و فلسفه هنر، آمار، جامعه شناسی، روانشناسی و نشر کتاب می باشد. نوید خالصی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، نویسنده دیگر این مجموعه بوده؛ شهریار اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، و دکتر علی اکبر شریفی مهرجردی، استادیار دانشگاه یزد، همکاران آن هستند.

وی همچنین از سه فصل کتاب منتشر شده خبر داد و گفت: « این نوشتار علاوه بر بیان تاریخچه، اجزا، مراحل چاپ و نشر و استانداردهای قطع کتاب، عوامل موثر بر انتخاب قطع کتاب کودک و نوجوان را بیان می نماید. همچنین با نگاهی به نظریه آشنایی زدایی، مجموعه ای بیش از 270 تصویر از انواع کتاب های دارای خرق عادت، و بازخورد کودکان در مواجه با آنان را ارائه می دهد. نیز به معرفی محصول جدید، کتاب طوماری، طراحی شده توسط نگارنده می‌پردازد که تحولی نو در صنعت نشر می باشد.

این نویسنده با بیان این که نتایج این تحقیقات در کنفرانس ها، مجلات و نمایشگاه های متفاوت داخلی و خارجی ارائه و به چاپ رسیده است، اظهار کرد: کتاب طوماری، نمونه موردی طراحی شده توسط نگارنده، در بازخوانی از دانش بومی کتاب آرایی و بر پایه نظریه آشنایی زدایی طراحی شده است. آشنایی زدایی در این نوع کتاب ها، در نگاه اول به دلیل تفاوت آن در قطع، نوع صحافی و بسته بندی با کتاب های کُدکس رایج در این دوره است. مجموعه های «قصه دیپ» و «ضربان هنر» آماده برای چاپ بوده و امید داریم ناشران از آن جهت دریافت مجوز نشر و تولید انبوه حمایت بنمایند. ضمنا یکی از معضلات پیش روی ثبت این نوع کتاب ها، نبود کلید واژه قطع طوماری در استانداردهای وزارت ارشاد اسلامی است. لذا لازم است این قطع در فرمت های این سازمان قرار گیرد.

به گفته‌ی وی، «آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان» توسط نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در شهر کتاب یزد عرضه شده و از طریق سایت این کتابفروشی، yazdbook.com، قابل تهیه می باشد.
کتاب «آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان» منتشر شد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: